یکی از موضوعات مورد توجه سیستم تاکسیرانی به عنوان یکی از پایههای اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی مشکل پول خرد به شمار میرود که در چند سال اخیر حتی با وجود ورود فناوریهای نو و استفاده از بانکداری الکترونیکی و راهکارهای جدید این مشکل همچنان یک معضل است و شرکتهای خصوصی با ایجاد کیف پول های الکترونیکی و بسترهای پرداخت با استفاده از تلفن همراه این مشکل را در برخی از شهرهای کشور رفع کردند؛ از جمله آنها باید به کیش، مشهد و قزوین اشاره داشت. این روش نیز ایرادات خاص خود را دارد که برای رفع آنها تلاش شد با کارتخوان تاکسی را نیز مجهز نمایند.
در این میان تهران به عنوان پایتخت ایران با ناوگان بسیار بزرگ ۸۰ هزار تاکسی و انجام میلیونها سفر در طول روز بزرگترین ناوگان تاکسی در کشور را به خود اختصاص داده که به عقیده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ایجاد سیستمی برای کنترل و تسهیل پرداخت در ناوگان تاکسی تهران کار بسیار پیچیدهای است و دشواریهای متعددی نسبت به سایر شهرها و اجرای طرحهای پرداخت خرد الکترونیک به صورت پایلوت دارد.
یکی از راهحلهای ساده و در عین حال اشتباه رفع مشکل پرداخت خرد در سیستم حمل و نقل عمومی بحث تجهیز تاکسی ها به دستگاه کارتخوان بانکی و کارتخوان موبایلی است که در تهران، شیراز و برخی دیگر از شهرهای کشور به صورت طرحهای آزمایشی و محدود انجام شدند اما در نهایت تمامی این طرحها به دلیل با شکست روبهرو شدند، چرا که بازگشت سرمایه به دلیل نصب تجهیز سختافزاری برای شرکتها در زمینه سرمایهگذاری تجهیزات سختافزاری در تاکسی توجیه اقتصادی چندان مناسبی ندارد؛ همچنین از سویی دیگر اضافه شدن تراکنشهای خُرد از جمله پرداخت کرایه تاکسی به شبکه پرداخت نیز از مسائلی بوده که بانک مرکزی قصد داشته تا به دلیل افزایش ترافیک شبکه شتاب از آن جلوگیری کند و بر همین اساس نیز پیشنهادها و راهکارهای پرداخت خُرد و کیفهای پول الکترونیکی آنلاین و آفلاین ایجاد شدند تا مشکل بزرگ پرداخت خرد در زندگی روزمره را رفع کنند. با این شرایط نیز کارتخوان تاکسی را نتوانست از پول خرد راحت کند.
تجهیز تاکسی های منطقه ۴ تهران به کارتخوان بانکی
چندی پیش بود که محمد علویزاده، رئیس اداره تاکسیرانی منطقه ۴ تهران با اشاره به طرح تجهیز تاکسیهای این منطقه به کارتخوان بانکی تاکید داشت که برای رفع این مشکل، ۲۲۰۰ تاکسی در سطح منطقه ۴ تهران تا پایان سال جاری به دستگاه کارتخوان بانکی به منظور رفع مشکلات پرداخت تجهیز میشوند.
درخواست یک بانک برای تامین و نصب کارتخوان تاکسی های تهران
علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی تهران در خصوص نصب کارتخوان بانکی با بیان اینکه در تمامی زمینههای کاربری تاکسیرانی جوابگو نیست گفت: «اعتقاد دارم کارتخوان بانکی برای تاکسی خطی به هیچ وجه جوابگو نیست اما در عین حال کارتخوان بانکی برای استفاده در تاکسیهای فرودگاه که هزینه سفر آنها بالاتر است مطلوب است و میتواند در پرداخت هزینه سفر تسهیلاتی را ایجاد کند.»
مدیرعامل تاکسیرانی تهران با بیان این که تاکسیرانی برای تجهیز تاکسیهای مذکور در منظقه چهار هزینهای نکرده است، گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از منابع تاکسیرانی دریافت شده، یک بانک متقاضی شده بود تا دستگاه کارتخوان را تامین و در درون تاکسیهای تهران قرار دهد و موردی که به عنوان رئیس سازمان تاکسیرانی پیگیری کردم، مسئله تجهیز تاکسیهای تهران به نصب کارتخوان با موافقت منطقه چهار صرفا در حد تفاهمنامه و اقدامات اولیه بوده و به صورت محدود در این منطقه انجام خواهد شد.»
او ادامه داد: «سازمان تاکسیرانی به سرمایهگذاران و بانکهای متقاضی برای نصب دستگاه کارتخوان بانکی در تاکسی تاکید داشته که این سرمایهگذاری به خصوص در تاکسیهای خطی و گردشی منطقی نیست و صرفا در ناوگان تاکسیهای فرودگاه میتواند موثر عمل کند اما زمانی که برای سرمایهگذاری تاکید دارند نمیتوان مانع بود.»
قنادان تاکید کرد: «در صورتی که بخواهیم تعداد زیادی دستگاه کارتخوان بانکی در تاکسیهای خطی و گردشی تهران استفاده کرد میتوان گفت که روزانه میلیونها تراکنش خرد هزار تومانی و کمتر از دو هزار تومان انجام میشود که برای سیستم بانکی با توجه به نظام کامزدی برای بانک مبداء و مقصد، وحشتناک است و با این وضعیت احتمال مسدودسازی تراکنشهای خرد بدین صورت توسط بانکها وجود خواهد داشت.»