مقالات کارآفرینی

پانزدهمین گام موفقیت استارت آپ ؛ برقراری روابط کاری

بررسی و تحلیل تاثیر برقراری روابط کاری در موفقیت یک کسب و کار نوپا

در بخش قبلی این مجموعه، درمورد تولید محتوا برای جذب مشتری صحبت کردیم. در این بخش، برقراری روابط کاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای دستیابی به موفقیت در استارتاپ راه درازی باید بروید، و در این سفر، با افرادی ملاقات می‌کنید که در مسیر کمکتان خواهند کرد. برقراری ارتباط، مختص ما انسان‌هاست، و این اقدامی حیاتی است که نه تنها به‌عنوان کارآفرین، بلکه در زندگی شخصی خودمان هم انجام می‌دهیم. حتی در محیط کسب و کار مدرن، که همه‌چیز نشأت‌ گرفته از فن‌آوری و اینترنت اشیا است، درنهایت انسان‌ها در پشت کیبورد بوده و نهایتاً آنها هستند که شرکت شما را به جایی رسانده یا زمین می‌زنند. وقتی برای رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار خود کار می‌کنید، نباید اهمیت نقش روابط انسانی در رسیدن به مقصدتان را فراموش کنید.

برقراری ارتباط با دیگر کارآفرینان و حضور افرادی که جان کندن هر روزه‌ در دنیای استارت آپ را می‌فهمند، به‌عنوان مربی یا دوست، راه نجاتی برای خروج از مشکلات و ناکامی‌ها پیش رویتان می‌گذارد. آنها نه تنها سنگ صبورتان می‌شوند، بلکه می‌توانند درصورت لزوم درباره‌ی مسائلی که پیش می‌آید، به شما مشورت بدهند. داشتن دیدگاه شخص دیگری که خودش مشکل خاصی را از سر گذرانده یا به اندازه‌ی کافی از آن دور هست که بتواند دیدگاه تازه‌ای ارائه دهد، بسیار گران بهاست و همین شبکه در دیگر برهه‌هایی که به کمک نیاز دارید هم می‌تواند شما را به هر نحو ممکن یاری کند.

شبکه‌ای که ایجاد کرده‌اید می‌تواند به ملاقات با افراد دیگری منجر شود که در غیراین‌صورت ملاقاتشان نمی‌کردید و حالا شاید بتوانند شما را در شناخت مسیر یا طی کردن آن یاری کنند. اگر سعی دارید برای شراکت یا ارائه‌ی محصولتان وارد شرکتی شوید، معرفی از جانب یک دوست یا آشنای مشترک ثمربخش‌تر خواهد بود تا یک معرفی سرد ازطریق ایمیل یا تلفن. رابط مشترک شما می‌تواند درباره‌ی خصوصیات و توانمندی‌های شما به‌عنوان یک فرد و یک کارآفرین صحبت کند، یا صراحتاً یا به‌طور ضمنی در قالب این واقعیت که آنها به‌عنوان یک دوست یا همکار، از شما شناخت کافی دارند و می‌توانند معرفیتان کنند. حتی اگر این معرفی‌ها در ابتدا چندان ثمربخش نباشد، اما هرگز ضرری هم برای گسترش شبکه‌ی ارتباطاتتان ندارد، چرا که نمی‌توانید پیش‌بینی کنید روابطی که حالا ایجاد می‌کنید، بعدها به چه شکل غیرمنتظره‌ای مفید واقع خواهند شد.

شراکت یکی از مهم‌ترین راه‌های سودآور برای کسب و کار شماست.  محصول شما هرچه‌قدر هم که عالی باشد، احتمالاً تمام نیازهای مشتریانتان را برآورده نخواهد کرد، یا فروش و بازاریابی شما شاید نتواند آن تعداد مشتریان احتمالی را که می‌خواهید جذب کند. شراکت شرکت‌هایی که محصولات مکمل یکدیگر دارند، باعث می‌شود که آنها به یکدیگر کمک کرده و محصولات بیشتری را به مشتریان عرضه کنند تا خودشان را از رقبایشان متمایز سازند. شراکت‌هایی از این دست می‌توانند زاییده‌ی منافع یا حتی نیاز مشترک باشند، اما به واسطه‌ی رابطه‌ی محکم میان دو طرف، شکل گرفته و حفظ می‌شوند، رابطه‌ای که بر فهم و درک مشترک استوار است.

برقراری روابط کاری

باید همان‌قدر که ممکن است از شبکه‌ی ارتباطی خود سود ببرید، سود هم برسانید. شما از سخاوت اطرافیان خود منتفع شده‌اید، و سزاوار است که وقتی دیگران برای کمک و راهنمایی نزد شما می‌آیند، همان سخاوت را نشان دهید . حتی در مواردی که درخواستی از جانب کسی دریافت می‌کنید که قبلاً کاری برایتان نکرده، کمک کردن در حد توانتان بدون فکر کردن به فایده‌ی آن، روح همکاری را تقویت خواهد کرد، روحی که امید می‌رود آنها هم درنهایت با دیگران تقسیم کنند.

شاید مهم‌ترین رابطه‌ای که می‌توانید برقرار کنید، ارتباط با مشتریانتان باشد. شما همواره در تلاشید تا محصول خود را از بقیه متمایز کنید، اما در مواردی که انتخاب میان گزینه‌های ظاهراً مشابه می‌تواند برای خریداران سخت باشد، این تأثیر و ردپای شخصی و منحصر به‌فرد شماست که می‌تواند میان به فروش رساندن محصول و باختن آن به رقیب، تفاوت ایجاد کند. بسته به صنعت و مدل کسب و کارتان، باید سطح تعامل درست برای شرکت و محصول خود را تعریف کنید. مثلاً، اگر محصول SaaS (نرم‌افزار به مثابه سرویس) را به قیمت ماهیانه ۲۰ دلار عرضه می‌کنید، دیگر معنا ندارد که تیم فروشتان با تمام مشتریان یا مشتریان احتمالی تماس بگیرد. بااین‌حال، تماس تلفنی یا گفتگوی آنلاین در مواقع مناسب، در کنار ایمیل‌های پیگیری و وجود واحد پشتیبانی پاسخگوی مشتریان، نشان می‌دهد که شما به مشتریان خود اهمیت داده و می‌خواهید مطمئن شوید که آنها از آنچه برای ارائه دارید، بیشترین بهره را می‌برند.

کسب و کار می‌تواند ماهیتاً تعاملی باشد، اما باز هم توسط انسان‌ها انجام گیرد. این روابط انسانی است که به ما کمک می‌کند کسب و کارمان را از راه دوستی‌ها، شراکت‌ها و مشتریانمان توسعه دهیم؛ حفظ این روابط و برقراری روابط جدید برای موفقیت لازم است.

حتماً مقاله بعدی از این مجموعه را که درباره‌ی بررسی وضعیت موجود است بخوانید.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴.۵]
منبع
forbes
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *