اخبار استارتاپیاخبار فین تک

مبنای رشد فین تک ها کارمزد است

نیما امیرشکاری: «اساس کار فین تک ها و بازیگران جدید صنعت بانکی و پرداخت نیز بر مبنای کارمزد است. رقم بالای کارمزد بانک‌ها در مقایسه با فین تک ها سبب رشد فین تک ها در سراسر دنیا شده است.»

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: اساس کار فین تک ها و بازیگران جدید صنعت بانکی و پرداخت نیز بر مبنای کارمزد است. رقم بالای کارمزد بانک‌ها در مقایسه با فین تک ها سبب رشد فین تک ها در سراسر دنیا شده است. حال در ایران هر قدر در خصوص پرداخت‌یارها، پرداخت بان‌ها و فین تک ها صحبت کنیم رشدی حاصل نمی‌شود چراکه نظام کارمزدی ما نادرست است.

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی معتقد است: «چندین بار تاکنون پی‌اس‌پی‌ها بر پیاده‌سازی مدل کارمزدی با یکدیگر توافق کردند که اجرایی نشد. چرا که اساساً نه نظام صنفی برای پی‌اس‌پی‌ها برای جهت‌دهی داریم و نه صنف ساختاریافته‌ای در بخش بانکی داریم و دلیل اصلی آن هم بانک مرکزی است. بانک مرکزی بانک‌ها و پی‌اس‌پی‌ها را تبدیل به شعبی از خود کرده است. وقتی بانک مرکزی حاکمیت خود را با تصدی‌گری پیش ببرد عملاً باقی بازیگران سلب مسئولیت کرده و تغییرات را بر دوش بانک مرکزی می‌گذارند.»

اساس کار بازیگران جدید صنعت بانکی و پرداخت، برمبنای کارمزد است

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید: «مکانیسم پویایی بازار و کنترل آن در صنعت پرداخت، کارمزد است. اساس کار فین تک ها و بازیگران جدید صنعت بانکی و پرداخت نیز بر مبنای کارمزد است. در سایر کشورها علت به وجود آمدن فین تک ها و رشد آن‌ها به نظام کارمزدی کارآمد باز می‌گردد. رقم بالای کارمزد بانک‌ها در مقایسه با فین تک ها سبب رشد فین تک ها در سراسر دنیا شده است. حال در ایران هر قدر در خصوص پرداخت یارها، پرداخت‌بان‌ها و فین تک ها صحبت کنیم رشدی حاصل نمی‌شود چراکه نظام کارمزدی ما نادرست است. فارغ التحصیلان دانشگاهی ما مدل‌های دنیا را می‌آموزند و ایده پردازی‌هایی می‌کنند که اساساً در ایران قابل پیاده‌سازی نیست. به همین دلیل به عقیده من پرداخت‌یارها قادر به اصلاح نظام کارمزدی نخواهند بود.

امیرشکاری بیان می‌کند: «برای رشد سایر ابزارهای پرداخت از جمله کیف پول باید در ابتدا باید نظام کارمزدی اصلاح شود. کیف پول زمانی مفید خواهد بود که نظام کارمزدی صحیحی داشته باشیم وگرنه هزینه بر روی آن اضافی است. به دلیل نظام کامزدی اشتباه نیز هیچ کدام از کیف پول‌ها در کشور گسترش پیدا نکرده‌ اند. با نظام کارمزدی فعلی ترجیح  بر خرد کردن تراکنش آنلاین و اخذ کارمزد است نه ارائه کیف پول برای کاهش هزینه کارمزد.»

مدل حاکمیت بانک مرکزی ما تصدی‌گری است

امیر شکاری ادامه می‌دهد: «مدل حاکمیت بانک مرکزی ما تصدی‌گری است و می‌خواهد در همه بخش‌های بانکی و پرداخت ورود کند. هیچ اتفاق پرداختی خارج از کنترل بانک مرکزی صورت نمی‌گیرد که همین سبب تفاوت بانک‌داری ما با سایر مدل‌ها در دنیا می‌شود. شاپرک نیز دستورالعمل بانک مرکزی را اجرا می‌کند. تأیید و تصویب و ابلاغ کارمزد از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد.»

او در پایان در خصوص دخالت سایر دولت و نهادها را در جهت اصلاح نظام کارمزدی نادرست دانسته و می‌گوید: «بانک مرکزی باید دست فین تک ها و شرکت‌های پرداخت را باز بگذارد تا بر سر هزینه کارمزد باهم رقابت کنند. نباید دولت را وارد بازی کنیم تا تصمیم‌گیری‌ها توسط آن صورت گیرد. دولت باید یک پله عقب‌تر بنشیند و بازی را به دست بازیگران صنعت بگذارد تا قوانین را میان خود به تعادل برسانند.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *