اروپا پیشینهای طولانی در عرصهی طراحی و مد دارد، و با استفاده از فنآوریهای جدید، استارتاپ های مد بیشتر و بیشتری وارد این فضا میشوند. این استارتاپ های موفق اروپا تاکنون روابط سنتی میان مشتریان و برندها را تغییر و مرزهای روشهای سنتی فکر کردن به مد را توسعه دادهاند. از آنجا که جهان مد به واسطهی ظهور استارت آپ های فنآوری تغییر یافته، بسیاری از استارتاپ های اروپایی قابلیت به هم ریختن عادات و روشهای خرید کردن ما را پیدا کردهاند. در اینجا ۱۰ شرکتی را میبینید که توانایی به لرزه درآوردن صنعت مد را دارند.
استارتاپ های موفق اروپا در حوزه پوشاک
Chic by Choice
Chic by Choice برندهی جایزهی بهترین استارت آپ مد در کنفرانس و جوایز استارت آپ اروپا در سال ۲۰۱۶، پایانهی کرایه منحصربهفردی است که امکان دسترسی به لباسهای طراحان مد را برای بانوان فراهم میآورد، آن هم مستقیماً از کت واک ها. ایده ی این شرکت که اوبرِ لباس توصیف شده، دردسترس قرار دادن پوشاک برخی از بهترین برندهای دنیا در کوتاه-مدت و به قیمتی کمتر از خرید آن است ، به این ویژگیها سرویس تحویل کارآمد و قیمتهای تخفیف عالی را هم باید اضافه کرد. Chic by Choice که در ۲۰۱۴ تأسیس شده، حالا از دفاتری در لندن و لیسبون و ارسال به بیش از ۱۵ بازار اروپایی، ازجمله مراکز بزرگ مد انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا، و گلچینی از بیش از ۴۰ طراح برخوردار است.
Showroom
Showroom که در ۲۰۱۲ تأسیس شده، یک پلتفرم تجارت الکترونیک واقع در ورشو است که به مشتریان خود اجازه میدهد تا به پوشاک بسیاری از طراحان مد مستقل دسترسی داشته باشند که در اروپای مرکزی و شرقی حضور دارند. این بازار به طراحان اجازه میدهد به بارگذاری عکسها و انتشار توصیفات اقلامی بپردازند که خودشان و مشتریان میتوانند آنها را مستقیماً از طراحان خریداری کنند، البته بعد از اینکه هر مورد توسط تیمی باتجربه تأیید بشود. این برند خودش را بهعنوان یک کانال فروش مهم برای طراحان مد مستقل مطرح نموده و امروزه بیش از ۵۰۰ طراح که با دقت انتخاب شدهاند در حال فروش بیش از ۲۵۰۰۰ محصول خود با این پلتفرم هستند.
Mysprezz
Myprezz که اغلب «فندک برای مد» خوانده میشود، اولین برنامهای است که فوراً براساس سبک شما و آبوهوا، بهترین ظاهر الهامبخش مد را پیشنهاد میکند. این شرکت تجارت الکترونیک که در سپتامبر ۲۰۱۶ راهاندازی شده، همهچیز درمورد الهامبخشی مد بهصورت شخصی را در خود دارد. هدف آن کمک به کاربران است تا بهتر بپوشند و با انتخاب از میان ظواهر شخصی پیشنهادی براساس پروفایلشان (جنسیت، سبک، بودجه، موجودی لباس، تقویم و آبوهوا) خرید هوشمندانهتری داشته باشند، ازطرف دیگر امکان خرید لباس، کفش و لوازم رسیدن به ظاهری که میپسندند را در اختیارشان میگذارد. درحالحاضر برندهای مشهوری مثل Asos، Topshop، Farfetch، Mytheresa در کنار ۴۰۰ برند دیگر در این سیستم حضور دارند.
Fitle
Fitle که در ۲۰۱۳ تأسیس و دفتر مرکزی آن در پاریس واقع شده است، استارت آپی فرانسوی است که فنآوری مجازی پرو را برای خرید آنلاین لباس ارائه میدهد. Fitle که با پویش Kickstarter کار خود را آغاز نموده، هزاران لباس ارائه میدهد که براساس ربطشان و سبک و نیاز شما مرتب شدهاند. به علاوه، امکان امتحان کردن لباسها بهصورت مجازی با استفاده از آواتار شخصی شما را فراهم میسازد. Filte متکی به تیم R&D بزرگی متشکل از بیش از بیست نفر و بزرگترین حجم داده در این بازار است. Filte با داشتن بیش از ۳ میلیون کاربر و بیش از ۲۰۰ برند و سایت تجارت الکترونیک، در آستانهی ایجاد انقلاب در صنعت مدِ آنلاین است.
Thread
فارغالتحصیلان Y Combinator با پیوند دادن کاربران و طراحان مد شخصی آنها ازطریق پلتفرم Thread، به کاربران کمک میکنند به دنیای مد معنی بدهند. درحالحاضر هشت طراح مد شخصی به مردان کمک میکنند تا تصویر تازهای یافته، خوب لباس بپوشند، یا صرفاً از نحوهی خرید لباس سردرآورند. استفاده از این پلتفرم بسیار آسان است: شما به سایت ملحق میشوید، یک پرسشنامهی سبکشناسی را پر و عکسهایی از خودتان بارگذاری میکنید. سپس یک طراح مد اطلاعات شما را مرور کرده و سایت با پشتیبانی الگوریتمهای لباس، پیشنهادهایی برای سبک منحصربهفرد شما ارائه میدهد، با این ادعا که بیش از ۵۰ عنصر سبکی، از رنگ چشم و شکل بدن گرفته، تا برند، برازندگی، و پارچه را به حساب میآورد. این تجربهی منحصربهفرد خرید شخصی از طرف این استارت آپ واقع در لندن، تابهحال بیش از ۵۰۰،۰۰۰ خریدار مرد را جذب کرده است.
Stylect
یک برنامهی موبایلِ Tinder-مانند است که در خرید کفشهای بینقص به زنان کمک میکنند. کاربران با به چپ یا راست کشیدن، کفشهای خود را از چندین وبسایت و براساس ترجیحات کاربران انتخاب میکنند، این برنامه خرید احتمالی بعدی را به شما توصیه میکند. Stylect که منحصراً بازار زنان را هدف گرفته، به پایگاه مشتریان خود که ۹۹ درصدش را زنان تشکیل میدهند، اجازه میدهد تا در میان دهها هزار جفت کفش پیمایش نموده، سربرگ جفتهایی که میپسندند را نگه دارند، خرید کنند، و دربارهی پیشنهادات ویژه، کاهش قیمتها یا فروشگاههای نزدیکی که کفشهای موردنظر را دارند، اطلاعات کسب کنند. این برنامه بهطرز شگفتآوری اعتیادآور است. Stylect در لندن واقع شده و در شتاب دهنده Oxygen شرکت داشته است.
Endeer
نظر به این واقعیت که ۸۵-۸۰% زنان درحالحاضر سینهبندی با سایز اشتباه میپوشند، Endeer به دنبال سفارشی کردن ابعاد ارائهشده از طریق فنآوریهای پرینت سهبعدی است تا تجربهی خرید سینهبند بهتری را فراهم کند. این استارت آپ با استفاده از فنآوری، پدهای سهبعدی پرینتشدهی سفارشی و قابل جابهجایی میسازد که میتوانند برای سینهبندهای تولیدی برندهای شریک، به کار روند. به عبارت دیگر، رویکرد نرمافزاری و سختافزاری آنها فقط بر مشکلات عملی تمرکز دارد که زنان در مدلهای استاندارد با آنها مواجهند، و برندها را قادر میسازند تا به نیازهای مشتریان بهتر پاسخ داده و راهکارهای سفارشی ارائه دهند. Endeer با ادعای اینکه مأموریتش مجهز کردن تمام زنان به سینهبندهای مناسب است، میتواند آیندهی لباس زیر زنانه باشد. این استارت آپ فرانسوی در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد.
De Rigueur
De Rigueur یک استارت آپ واقع در لیون است که فوتوفنهای چرم و نوآوریهای فنآوری را با هدف معرفی گروه جدیدی از کالاهای ترکیبی، در هم میآمیزد. این استارت آپ جایزهی نوآوری CES 2016 را بابت محصول خود به نام Connected Sleeve -شارژر زیبا و بیسیم گوشیهای هوشمند- برنده شد. این دستگاه جیبی بهدردبخور، با باتری ۷۰۰۰ میلیآمپر ساعتی منحصربهفردش، با القای الکترومغناطیسی کار کرده، و با حذف نیاز به کابل، مصرف انرژی را با سختافزار ثبت اختراع شده و نرمافزار جایگرفته در آن بهینه میسازد. این محصول فعلاً تنها در دستهی زنانه دردسترس است.
Lesara
این شرکت تجارت الکترونیک واقع در لیون، هر روز جدیدترین محصولات مد و سبک زندگی را به بهترین قیمت، به مشتریانش عرضه میکند. Lesara که بهشدت متکی بر تجزیهوتحلیلهای خودکار و در زمان واقعی است تا تمایلات سبکی خاص و مطلوب هر مشتری را کشف کند، تبدیل به سردمدار خردهفروشی آنلاین کالاهای مد و سبک زندگی به بهترین قیمت شده است. این استارت آپ که سال ۲۰۱۶ جایزهی سریعترین رشد در میان استارتاپ های فنآوری اروپا را برده، درحالحاضر در ۲۳ کشور فعالیت داشته، بیش از ۲۰۰ کارمند دارد، و صاحب کارخانههای تولید پوشاک خودش در چین و استودیوی عکاسی در هنگ کنگ است، از پایگاه مشتریانی بالغ بر بیش از یک میلیون نفر برخوردار بوده و در زمینهی Agile Retail یا خرده فروشی سریع پیشگام است.
Asap54
Asap54 که بهعنوان Shazam دنیای لباس شناخته میشود، استارت آپی است با برنامهی جستجو و کشف مد که به کاربران امکان بارگذاری عکسهای هرچیز الهامبخش و دریافت پیشنهادات قابل خرید از این برنامه را میدهد. آنها یک انجمن اجتماعی مد را با آخرین فنآوری بازشناسی بصری ترکیب کردهاند، یعنی از طرفی کاربران میتوانند دوستان و طراحان برتر مد را دنبال کرده و طراحیهای مد آنها را کشف نمایند، و از طرف دیگر این برنامه کارکرد طراحی مد شخصی را برای آنها داشته و تیمی از کارشناسان بهوسیلهی آن کاربران را یاری خواهند کرد تا اقلام مطلوب خود را به چنگ آورند. این استارت آپ واقع در لندن، تاکنون بیش از ۸ میلیون سرمایه جذب کرده و به آرامی حکم گوگل را برای محصولات مد پیدا میکند.