مقالات کارآفرینی

مرحله هجدهم راه اندازی استارت آپ؛ هنگام جذب سرمایه صبور باشید

اهمیت صبر و بردباری در هنگام جذب سرمایه در استارتاپ ها

در مقاله قبلی‌، درمورد اتخاذ رویکردی آرام برای موفقیت کسب و کارتان صحبت کردیم. در این بخش می‌خواهیم به اهمیت صبر و بردباری در هنگام جذب سرمایه بپردازیم.

جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین کارهایی است که در جریان اداره‌ی کسب و کار خود با آن مواجه خواهید شد. به ندرت پیش می‌آید که سرمایه گذاران صف بکشند تا هرچه را که یک استارت آپ می‌خواهد در اختیارش بگذارند، پس گرفتن پول نیازمند کار سخت، پشتکار، و از همه مهم‌تر، صبر است. هیچ‌کس از فرآیند تکمیل اسلایدها و ارائه‌ی آن لذت نمی‌برد، پس قابل درک است که با طولانی‌تر شدن این روند، از آن ناامید شوید. اما صبور و سخت‌کوش بودن و هماهنگ کردن شرکتتان با سرمایه‌گذارِ درست، برای آینده‌ی کسب و کار شما بسیار مهم بوده، و درنهایت ارزش صبر کردن را دارد.

جذب سرمایه وقتی چالش‌برانگیزتر می‌شود که با چشم‌اندازی پر ازدحام روبه‌رو باشید، یعنی با استارت آپ های بی‌شماری که هر روز سر می‌رسند تا بر سر سرمایه‌ای مشابه با شما رقابت کنند. در این شرایط، ظاهراً لازم است به هر رویکردی متوسل شوید به امید اینکه برای جلب توجه سرمایه گذاران خطرپذیر مفید واقع شود. باید توجه داشت که داشتن برنامه‌ای متغیر و بی‌ثبات، با برنامه نداشتن یکسان بوده و کمکی به جذب سرمایه‌ی شما نخواهد کرد. قبل از اینکه فرآیند جذب سرمایه را آغاز کنید، نقشه‌ی متمرکزی تهیه کنید که انواع سرمایه گذارانی را که مایلید کارتان را برایشان ارائه دهید، و نحوه‌ی ملاقات با آنها را برشمارد. وقتی به عقب‌نشینی‌های اجتناب‌ناپذیر در مسیر جذب سرمایه برخورد می‌کنید، داشتن چنین نقشه‌ای می‌تواند راهی برای ادامه‌ی حرکت رو به جلو در اختیارتان بگذارد.

وقتی درمقابل سرمایه گذاران خطرپذیر قرار می‌گیرید، باید بدانید که در مورد شرکت و محصول خود قرار است چه چیزی ارائه کنید. «نحوه‌ی کار» محصولتان مهم است، اما سرمایه‌گذاران بیشتر مایلند درباره‌ی چشم‌انداز آینده‌ی شرکت شما و نحوه‌ی رشد و نمو آن بدانند. بخشی از آمادگی شما برای جذب سرمایه می‌بایست شامل ترسیم نقشه‌ای از تمام قدم‌های آینده‌ی شرکتتان و اهداف واقع‌بینانه‌ای باشد که برای رشد و پیشرفت آن در ذهن دارید. درعین‌حال که اطمینان به کسب و کارتان خوب است، تلاش برای بزرگنمایی‌اش می‌تواند ارائه‌ی شما را از مسیر خود منحرف کرده و به گزافه‌گویی و توهم تبدیل کند.

اهمیت صبر و بردباری در هنگام جذب سرمایه در استارتاپ ها

بخشی از مولفه‌های اداره‌ی هر کسب و کاری، شامل به توافق رسیدن است، و این می‌تواند درمورد جذب سرمایه هم صدق کند. هرکسی نمی‌تواند در مواجهه با پیشنهادات سرمایه گذاران خطرپذیر، هر چیزی را که می‌خواهد به دست آورد. کلید انتخاب بهترین پیشنهاد برای شما و شرکتتان، دانستن مواردی است که حاضرید بر سرشان به توافق برسید، و چیزهایی است که حاضر نیستید. همان‌قدر که آن دور سرمایه گذاری را برای رشد شرکتتان می‌خواهید یا نیاز دارید، باید ببینید که آیا ارزش تاخت زدن را دارد، و اگر نه، بایدحاضر به گذشتن از خیر پیشنهادی ظاهراً وسوسه‌برانگیز باشید. شاید چیزی که درنهایت به دست می‌آورید ارزشش را نداشته باشد اگر مجبور باشید از خیر چیزی بیشتر از آنچه مایلید، بگذرید. همواره به ندای درون خود گوش کنید!

شاید پیشنهاد درست همانی نباشد که بیشترین علامت دلار به آن چسبیده است. با عقل جور درمی‌آید که هرچه پول بیشتری برای شرکتتان بگیرید، بهتر باشد، اما آن پیشنهادات شاید شرایط یا انتظاراتی داشته باشند که حتی در ازای مبلغی بیشتر، با پذیرش آنها موافق نباشید. پیشنهاد درست، پیشنهادی است که بیشترین تعادل را میان نیازها و خواسته‌های شما و ملزوماتی برقرار ‌کند که می‌توانید با آنها کنار بیایید. به‌علاوه، سرمایه‌گذار درست، می‌بایست به جز پول دادنِ صِرف، بتواند شما را به روش‌های دیگر در توسعه‌ی کسب و کارتان یاری کند. داشتن سرمایه گذار به معنی شراکت در کسب و کارتان است، و بدین‌ترتیب شما می‌بایست در جستجوی ارتباطات و نفوذی باشید که سرمایه گذاران احتمالی می‌توانند برای شرکتتان فراهم کنند. یافتن سرمایه گذاری که بتواند درهای درست را برای شما باز کرده و راهنمایی درستی به شما بدهد، بسیار ارزشمند است، حتی اگر کمک مالی‌اش نسبت به پیشنهاد جای دیگر، کمتر باشد. به‌هرحال، به موفقیت رسیدن در کسب و کار نه‌تنها به پول، که به راهبرد و فرصت‌های درست نیاز دارد.

وقتی احساس می‌کنید با کمبود منابع برای رشد شرکت خود مواجهید، آن‌وقت صبور بودن سخت خواهد بود. اما پیدا کردن سرمایه گذار درست، حتی اگر بیشتر طول بکشد، راهبرد بسیار بهتری برای شرکت شماست تا قبول کردن هر چیزی که سر راهتان قرار می‌گیرد.

مقاله بعدی ما را که در آن درمورد خوش گذراندن سر کار صحبت می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
forbes
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *