مقالات کارآفرینی

نبود نقطه ضعف در متقاضی استخدام به معنای قوت نیست!

موفقیت به معنای انتخاب نکردن گزینه‌های متوسط و برگزیدن بهترین‌ها است.

لیمو HR

فرض کنید برای کسب و کار یا استارتاپ خود به دنبال استخدام یک نفر برای موقعیت شغلی هستید. جلسه استخدامی شرکت در حال برگزاری است و بعد از جلسه همه افراد حاضر توافق دارند که هیچ نقطه ضعفی در کاندیدای پیشنهادی وجود ندارد و در نتیجه فرد استخدام می‌شود.

چند ماه پس از استخدام نیرویی که انتخاب شده است، شرکت با یک مساله بحرانی مواجه می‌شود که به حوزه مسئولیت نیروی تازه استخدام شده مرتبط است. علی رغم پیش‌بینی ذهنی مدیران و کاملا بر عکس انتظار، نیروی تازه استخدام شده هیچ عملکرد مناسبی از خود بروز نمی‌دهد و یا در شرایط بحران کنترل خود و قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهد.

به بیان دیگر دقیقا در زمانی که بحرانی ایجاد می‌شود و نیاز به تصمیم‌گیری در حوزه مسئولیتی به وجود می‌آید، کارمند جدیدالاستخدام اشتباهات اساسی می‌کند و ضعف‌های اساسی از خود نشان می‌دهد. دلیل این امر را باید در فرایند اشتباه استخدام شرکت جستجو کرد.

یکی از اشتباهاتی که عمدتا در فرایند استخدام اتفاق می‌افتد عدم توجه به اهمیت نقاط قوت کاندیدای مورد نظر است. بیشتر افراد تنها به نقاط ضعف توجه دارند و نداشتن نقطه ضعف را مساوی با وجود نقطه قوت در یک فرد در نظر می‌گیرند. این به این معنی است که اگر گروه در فردی نقطه ضعف شاخصی را مشاهده نکند، آن فرد را به عنوان یک کاندید مناسب ارزیابی می‌کند. این در حالی است که برای موفق کردن یک شرکت، سازمان و یا خانواده بایستی قابلیت‌های خاصی در فرد باشد و انتخاب و استخدام باید بر اساس این قابلیت‌های خاص باشد!!!

 

موفقیت به معنای انتخاب نکردن گزینه‌های متوسط و برگزیدن بهترین‌ها است.

باید دقت کنید که انتخاب کردن در همه حوزه‌ها نیازمند توجه همزمان به نقاط ضعف و قوت است. در بسیاری از انتخاب‌های شما نقطه ضعف خاصی وجود ندارد، اما موفقیت به معنای انتخاب نکردن گزینه‌های متوسط و برگزیدن بهترین‌ها است. به عنوان مثال اگر به دنبال استخدام یک مدیر فروش مناسب هستید، نداشتن نقطه ضعف به معنای موفقیت در فروش و یا خارج کردن شرکت از بحران فروش نخواهد بود. همان‌طور که ازدواج با همسری که نقطه ضعفی ندارد به معنای توانایی همسرتان در تربیت فرزند و یا ایده‌آل بودن زندگی با او نخواهد بود.

 

این موضوع در استارتاپ ها که دارای منابع محدودتری هستند و احتمالا چند نفر اولی که استخدام خواهند شد تبدیل به بدنه اصلی شرکت و مدیران تصمیم گیر شرکت می‌شوند از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. به همین منظور بهتر است قبل از اقدام ابتدا انتظارات خود را شفاف کنید و بنویسید و به دنبال فردی باشید که نقاط قوت مورد نظر شما را بر اساس انتظارات شما داشته باشد!!!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *