اخبار استارتاپیاخبار کشاورزی

جلسه وزارت جهاد کشاورزی با استارتاپ های حوزه کشاورزی

هدف این جلسه بررسی نقش استارتاپ ها در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و همچنین امکان سنجی تشکیل کنسرسیومی متشکل از کسب و کارهای حوزه توزیع محصولات کشاورزی بود.

در این جلسه که به منظور بررسی نقش استارتاپ ها در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و همچنین امکان سنجی تشکیل کنسرسیومی متشکل از کسب و کارهای حوزه توزیع محصولات کشاورزی، تشکیل شده بود، مدیران عامل چندین کسب و کار نوین در این حوزه با اعضایی از وزارت جهاد کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه ابتدا جناب آقای دکتر «حسنی مقدم»، معاون دفتر تنظیم بازار، به طرح مسئله‌های وزارت جهاد کشاورزی و زمینه‌هایی که می‌توانند با استارتاپ ها تعامل داشته باشند، پرداختند. صورت مسئله‌های طرح شده شامل موارد زیر می‌شد:

  • رقابت پذیری بین شرکت‌ها در ارائه خدمات
  • ایجاد ثبات نسبی در قیمت‌های بازار
  • ارتقای بهره وری در بخش بازار
  • رویکرد زنجیره‌ای
  • کاهش هزینه مبادله
  • ارتقاء سهم و نقش تشکل‌ها
  • توسعه و ارتقاء زیر ساخت‌های تجاری
  • بهره گیری از بازارهای نوین

پس از این بحث دکتر مختاری به تبیین اهداف اصلی جلسه یعنی «لزوم ایجاد تشکل» و «تشکیل زنجیره بین کسب و کارهای نوین» پرداختند.

بررسی نقش استارتاپ ها در تنظیم بازار محصولات کشاورزی

در این جلسه یکی از مجموعه های حاضر، شرکت «بازرگام» بود که در زمینه خرید آنلاین میوه در فروشگاه اینترنتی فعالیت می‌کند. این مجموعه در ابتدا اعتراض خود را نسبت به نبود متولی بحث استارتاپ ها در این حوزه مطرح کرد؛ در ادامه نیز این شرکت به امکانات و مجوزها و شرایط مناسب خود در زمینه توزیع محصولات کشاورزی اشاره کرد. این شرکت که چندین سال است در توزیع میوه شب عید کشور فعالیت می‌کند اشاره‌ای هم به مشکلات و هزینه‌های سربار این توزیع کرد.

پس از آن آقای «زرندی»، مدیرعامل مجموعه «کشت کالا» از لزوم استفاده از فناوری کسب و کارهای نوین برای تحمیل خودشان به سیستم سنتی اشاره کرد. وی همچنین اشاره‌ای به نحوه شکل گیری کسب و کار خود پرداخت و از بانک داده ای مناسبی که طی این سال‌ها جمع آوری کرده اند، سخن به میان آورد.

در این جلسه همچنین مدیرانی از «دیجی کالا نکست» حضور داشتند و به طرح تفاوت بین توزیع کالای دیجیتال و محصولات کشاورزی پرداختند. این مشکلات در سه بخش خلاصه می‌شد: اولا زمان بسیار کمی که مشتری انتظار دارد محصول به دستش برسد. دوما دور ریز زیاد محصولات به علت زمان مصرف کوتاه این دسته از محصولات و مورد سوم توقع بالای مشتریان این محصولات است که انتظار کالای کاملا بی نقص از خرید اینترنتی خود دارند ولی اگر خود آنها اقدام به خرید از بازار سنتی نمایند، درصدی از خرابی را در محصولات می پذیرند که این عامل نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه را دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *