اخبار استارتاپی

راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار با همکاری سه دستگاه دولتی

پنجره واحد شروع کسب و کار با همکاری سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با هدف سهولت فرآیند شروع کسب و کارها راه‌اندازی شد.

مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور که مسئولیت هماهنگی دستگاه‌‌ها برای تحقق این پروژه را به عهده دارد درباره جزئیات و کاربرد راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار گفت:‌ «پیش از این برای ثبت شرکت و شروع کسب و کار نیاز به مراجعه حضوری در سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک بود که هر کدام چندین مرحله داشت. بنابراین فرآیند شروع کسب و کار بیش از ۷۰ روز طول می کشید؛ اما حالا زمان ثبت یک شرکت کوتاه شده است.»

علی فیروزی مهمترین تاثیر راه‌اندازی این پنجره واحد را تغییر رتبه ایران در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی دانسته و گفت: «با ایجاد این پنجره واحد، مدت زمان شروع یک کسب و کار از میانگین ۷۲.۵ روز به ۴۸ روز کاهش می‌یابد.»

او با بیان اینکه دیگر نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی برای دریافت اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات مستقیم بر درآمد نیست، ادامه داد: «اطلاعاتی که برای ثبت شرکت خود وارد کرد‌ه‌اید از طریق وب‌ سرویس به سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود و آنها حداکثر یک ساعت بعد از ثبت شرکت شما، نام کاربری و کلمه عبور سامانه مالیاتی و تامین اجتماعی شما را ارسال می‌کنند.»

فیروزی همچنین از حذف هزینه اخذ گواهی عدم سوء‌پیشینه با راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار خبر داد و افزود: «پیش از این برای ثبت شرکت باید گواهی عدم سوء‌پیشینه ارائه می‌کردید؛ اما حالا در سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها مانند روال سابق شرکت خود را ثبت می‌کنید و دیگر نیازی به گرفتن گواهی سوء‌پیشینه ندارید؛ چون در صورت نداشتن سوءپیشینه، سامانه، شما را به طور خودکار به مرحله بعدی متصل می‌کند. در صورت داشتن سوء‌پیشینه نیز سیستم به شما اعلام می‌کند با مراجعه به کدام سازمان، مورد را برطرف کنید.»

مدیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار در پاسخ به این سوال که آیا آدرس اینترنتی مشخصی برای پنجره واحد شروع کسب و کار در نظر گرفته شده است یا خیر اعلام کرد: «آنچه که اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان دستگاه اصلی برای تحقق فرآیند ثبت یک شرکت ایجاد کرده بود، یک پنجره واحد بود؛ اما سایر دستگاه‌ها نیز باید به آن می‌پیوستند. بنابراین پنجره واحد شروع کسب و کار نسخه تکمیل‌شده همان پنجره واحد ثبت الکترونیکی شرکت‌ها است که پیش‌تر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌‌اندازی کرده بود؛ اما زمان، هزینه و مراحل زیادی برای مردم به بار آورده بود.»

او همچنین درباره ارتباط پنجره واحد شروع کسب و کار با پیشخوان مجوزهای کشور نیز گفت: «قرار است یک پیوند نامرئی بین این دو برقرار باشد. یعنی اگر شما به عنوان شخصیت حقوقی در سایت G4B یا همان پیشخوان مجوزهای کشور ثبت‌نام کرده باشید دیگر نیازی به دریافت اطلاعات شما نیست. فقط شناسه ملی شما، شماره موبایل و کدملی مدیر عامل کفایت می‌کند.»

به گفته فیروزی اگر برای گرفتن مجوزی نیاز به اساسنامه شرکت یا روزنامه رسمی باشد دیگر نیازی نیست شخص حقوقی، اطلاعات خود را وارد سیستم کند چرا که در لایه ۲ این استعلامات به طور خودکار انجام می‌شود.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *