در ابتدا اگر بخواهیم واژه پسماند را به راحت ترین شیوه ممکن معنی کنیم میتوان آن را مواد جامد ناشی از فعالیت موجودات زنده که به صورت ناخواسته و یا غیر قابل استفاده دور ریخته می شود دانست ؛ در این مقاله به دنبال آنیم تا برترین استارت آپ های دنیا در زمینه مدیریت پسماند را به شما معرفی نماییم. مدیریت پسماند را می توان مجموعه مقررات منسجم و سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند که منطبق بر اصول زیست محیطی و بهداشت عمومی است دانست.
نام شرکت : Rubicon Global | گروه مخاطب: تولیدکنندگان عمده زباله، شرکت ها و کامیون های جمع آوری پسماند | ||
حوزه فعالیت: مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمع آوری آن | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک و فروش مجدد پسماند | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم آنلاین اتصال تولیدکنندگان پسماند به شرکتهای جمع آوری کننده | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲۶۱ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۸ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: venture | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/اپلیکیشن/ آنلاین |
این شرکت یک پلتفرم نرم افزاری برای ارتباط میان تولیدکنندگان پسماندهای حجیم و ویژه و شرکتهای جمع آوری پسماند و رانندگان کامیونها ارائه کرده است. از طریق این نرم افزار مشتریانی که نیاز به جمع آوری پسماندهای خود در خارج از برنامههای معمول جمعآوری پسماند شهری دارند، میتوانند به صورت آنلاین ثبت سفارش کرده، هزینه جمعآوری را پرداخت نمایند و گزارشهای مربوط به عملکرد خود را مشاهده نمایند. این شرکت دارای یک شبکه از کامیونهای جمعآوری زباله است و به مشتریان خود این امکان را میدهد از طریق اپلیکیشن، درخواست جمعآوری زباله بدهند و یا برای آن برنامه تنظیم کنند. علاوه بر دریافت هزینههای دورهای از مشتریان که بر مبنای میزان و تعداد دفعات جمع آوری پسماند هر مشتری تعیین میگردد، با فروش مواد قابل بازیافت نیز کسب درآمد میکند. تولیدکنندگان پسماندهای حجیم یا ویژهی صنعتی و خانگی و شرکتها و سازمانهایی که تولید پسماند بالایی دارند اما خارج از محدوده سرویسدهی شهرداریها هستند از جمله مخاطبان این پلتفرم هستند.
نام شرکت : WastePlace | گروه مخاطب: تولیدکنندگان عمده زباله، شرکتها و کامیونهای جمع آوری پسماند | ||
حوزه فعالیت: مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمعآوری آن | مدل درآمد: واسطهگری | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم ارتباطی بین تولید کنندگان پسماند و شرکتهای جمع آوری پسماند | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: – | سال تاسیس: ۲۰۱۷ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series E | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/اپلیکیشن/ آنلاین |
این شرکت بازاری آنلاین برای ارتباط میان تولیدکنندگان پسماند و شرکتهای ارائه دهنده خدمات جمع آوری و دفع پسماند مانند اجاره کامیون ایجاد کرده است. در این بازار آنلاین از یک سو خدماتی از قبیل اجاره کامیون برای دفع پسماندهای خطرناک به افراد ارائه میشود و از سوی دیگر خدمات بازاریابی و ارتباط با مشتریان در اختیار شرکتهای اجاره دهنده کامیون حمل پسماند قرار میگیرد. به عبارت دیگر، این شرکت یک واسطه برای اتصال افراد و شرکت های تولید کننده پسماند به رانندگان کامیونهای جمع آوری پسماند است. مشتریان میتوانند پروفایل هر یک از شرکتها و یا کامیونهای جمعآوری پسماند را مشاهده، مبلغ پیشنهادی هر یک را مقایسه و امتیاز کسب شده آنها تاکنون و نظرات سایر کاربران را بررسی نمایند و در نهایت بهترین پیشنهاد برای جمعآوری پسماند خود را انتخاب کنند.
نام شرکت : Recycling Technologies | گروه مخاطب: مراکز بازیافت پسماند پلاستیکی | ||
حوزه فعالیت: بازیافت و فروش مجدد پسماند | مدل درآمد: فروش اقلام حاصل از تجزیه پسماند | ||
محصول یا خدمت: سیستم بازیافت پلاستیک و تبدیل مجدد آن به نفت | موقعیت جغرافیایی: انگلستان | ||
کل سرمایه تامین شده: ۹.۴ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۱ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Crowdfunding | فناوریهای کلیدی: فناوری بایو و فرآیندهای شیمیایی |
شرکت Recycling Technologies توانسته است راهکاری نوین برای بازیافت پلاستیک و تبدیل مجدد آن به پلاستیک خالص، موم و حتی به نفت ارائه کند. محصولات ارائه شده توسط این شرکت یک سیستم بازیافت پسماند پلاستیکی است که سیستمی ماژولار و با قابلیت افزایش مقیاس بوده که اقلام پلاستیکی که به انتهای چرخه عمر خود رسیده اند را طی فرآیندهای شیمیایی متعدد مجدد به نفت (که این شرکت به آن Plaxx میگوید) تبدیل میکند. با پالایش این ماده میتوان مواد مختلفی مانند نفت، موم، روغن و … را به دست آورد. مخاطب اصلی این شرکت مراکز بازیافت پسماندهای پلاستیکی هستند که با تهیه این دستگاه میتوانند مزایای رقابتی متعددی مانند امکان فروش نفت حاصل شده را به دست بیاورند.
نام شرکت : Copia | گروه مخاطب: تولیدکنندگان عمده پسماندهای غذایی | ||
حوزه فعالیت: بازیافت و فروش مجدد پسماند | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم آنلاین ثبت سفارش جمعآوری و اهدای موادغذایی مازاد | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۴۰ هزار دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۵ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Seed | فناوریهای کلیدی: داده کاوی و تحلیل داده/ پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن/ آنلاین |
این شرکت از طریق یک پلتفرم آنلاین، برای تولیدکنندگان عمده (کارخانجات، رستورانها و توزیعکنندگان) این امکان را بوجود میآورد تا جهت جمع آوری مازاد موادغذایی خود اعلام آمادگی نمایند. این شرکت محصولات را جمع آوری کرده و به موسسات خیریه و افراد نیازمند خواهد داد. راهبرد این شرکت، دریافت هزینه بر اساس حجم مواد غذایی منتقل شده توسط کامیونهای شرکت است و مشتریان خود را تولیدکنندگان عمده پسماندهای غذایی مانند فروشگاهها و توزیعکنندگان عمده تعریف کرده است تا از نظر اقتصادی برای هر دو طرف به صرفه باشد. اهداکنندگان مواد غذایی از امتیازاتی همچون معافیت مالیاتی بهره مند میشوند.
نام شرکت : Zero Waste App | گروه مخاطب: کسب وکارها و افراد دوستدار محیط زیست | ||
حوزه فعالیت: آموزش و فرهنگ سازی | مدل درآمد: جذب سرمایه و دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: اپلیکیشن شناسایی فروشگاهها و کسب وکارهای سازگار با محیط زیست | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: – | سال تاسیس: ۲۰۱۷ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: – | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/ اپلیکیشن/ آنلاین |
این اپلیکیشن به کاربران خود این امکان را میدهد تا فروشگاههای سازگار با محیط زیست که در نزدیکی آنها هستند را شناسایی کنند. از جمله کسب وکارها و فروشگاههایی که در این اپلیکیشن به افراد معرفی میشود میتوان به فروشگاههایی که محصولات را به صورت فلهای و یا بدون بستهبندی ارائه میدهند، کافهها و رستورانهایی که از منظر تولید پسماند سازگار با محیط زیست هستند و فعالیتها و گروههای متشکل از افراد با دغدغه مشترک در خصوص محیط زیست و پسماند، اشاره کرد. این اپلیکیشن مبتنی بر نقشه و موقعیت جغرافیایی است و برای هریک از فروشگاهها توضیح و اطلاعات گوناگونی مانند زمان فعالیت، نظرات سایر کاربران و … را ارائه میدهد.