اخبار استارتاپی

خط اعتباری صندوق نوآوری برای صندوق های پژوهش و فناوری

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب خط اعتباری و تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب خط اعتباری و تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: از این طریق حمایت های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی مشمول شرکت های فناور غیر دانش بنیان خواهد شد.

دکتر رضا قربانی در حاشیه مراسم رونمایی از همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق های پژوهش و فناوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری طبق برنامه سوم توسعه تأسیس شده‌اند، افزود: این صندوق‌ها بر اساس اساسنامه وظایفی در حوزه توسعه فناوری دارند.

وی افزود: علاوه بر آن با تأسیس صندوق نوآوری یکی از اقداماتی که طبق قانون باید انجام شود، اعطای تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری بوده است.

وی با اشاره به مزایای صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: این صندوق‌ها در جغرافیای کشور پراکنده هستند، از این رو صندوق‌های استانی تشکیل شده است؛ ضمن آنکه برخی از آنها صندوق‌های تخصصی هستند که در یک زمینه تخصصی فعالیت می‌کنند، این باعث شده که امتیازاتی برای شرکتهای دانش بنیان فراهم شود.

قربانی افزود: در مدل همکاری جدید صندوق با صندوق‌های پژوهش و فناوری یک‌سری تسهیلات و خدمات از سوی صندوق نوآوری از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری مستقیماً به شرکتهای دانش بنیان اعطا می‌شود.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: این نوعی برون سپاری فعالیت‌ها به صندوق های پژوهش و فناوری است.

وی با بیان اینکه در همکاری جدید در زمینه برون‌سپاری فعالیت‌ها و اعطای تسهیلات دو مدل تعریف شد، گفت: یکی بحث تسهیلات مستقیم به صندوق‌های پژوهش و فناوری است که از سوی صندوق نوآوری تسهیلات اعطا می‌شد؛ اکنون آمار و عملکرد ما در این مدل جدید که مصوب شده و قراردادهای آن مبادله شده است، برای ١٢ صندوق پژوهش و فناوری این قرارداد برابر با ٢١۶ میلیارد تومان است.

به گفته وی، ٢١۶ میلیارد تسهیلات مستقیم است که به صندوق های پژوهش و فناوری امروز اعطا شد.

وی خاطر نشان کرد: با این تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند نسبت به اعطای تسهیلات به شرکتها اقدام کنند و در راستای اساسنامه خود فعالیت داشته باشند.

قربانی با اشاره به مدل همکاری دیگری با صندوق‌های پژوهش و فناوری بیان کرد: اعطای خط اعتباری به این صندوق‌ها دیگر مدل همکاری ماست؛ در این مدل خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری عملاً عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هستند، به گونه‌ای که طرح ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و بعد از انعکاس قرارداد و نظارت، تامین مالی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مدل دوم که خط اعتباری است، صندوق‌های پژوهش و فناوری عاملیت آنها برابر با هفتصد میلیارد تومان مصوب شده است.

وی افزود: 

در مجموع نزدیک به یک هزار میلیارد تومان تسهیلات و خط اعتباری به این ١٢صندوق پژوهش و فناوری امروز اختصاص یافت.

قربانی خاطر نشان کرد: امیدواریم با تخصیص این هزار میلیارد تومان بتوانیم از تمرکززدایی استفاده کنیم و شرکتهای فناور و دانش بنیان بتوانند راحت‌تر به تسهیلات صندوق از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری دسترسی بیابند.

وی گفت: امروز قرارداد همکاری با ٩ صندوق پژوهش و فناوری مبادله شد که حجم این تعداد بالغ بر ١۵٠ میلیارد تومان می‌شود و مابقی آن طی روزهای آینده مبادله خواهد شد.

معاون توسعه تسهیلات صندوق نوآوری افزود: تا پایان سال کل صندوق‌هایی را که تقاضای خود را ارائه کرده باشند و پرونده در صندوق نوآوری داشته باشند، تامین مالی خواهیم کرد.

قربانی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که تسهیلات مستقیم ما به صندوق‌های پژوهش و فناوری دارد، این است که صندوق نوآوری و شکوفایی قانونا می‌تواند تنها به شرکتهای دانش بنیان تسهیلات اعطا کند و تسهیلات ما خاص شرکتهای دانش بنیان است که مراحلی دارد و باید مجوزهایی از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری دریافت کنند تا به عنوان شرکتهای دانش بنیان شناخته شوند. ولی فعالان دیگری در حوزه فناوری داریم مانند استارتاپ ها، شرکتهای خلاق و نوآور و شرکتهای فناوری و پارکی داریم که هنوز نتوانسته‌اند مجوز دانش بنیانی خود را بگیرند.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: مزیت تسهیلات مستقیم ما به صندوق‌های پژوهش و فناوری این است که صندوق‌های پژوهش و فناوری مانعی برای اعطای تسهیلات و حمایت از این شرکتها ندارند؛ از این رو ما به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانیم از این شرکتهای فناوری که دارای ایده نو هستند، حمایت کنیم.

به گفته وی، بر اساس اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند از شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: خط اعتباری که صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری اعطا کرده، باید برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان صرف شود.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر هفتصد میلیارد تومان خط اعتباری صندوق نوآوری در صندوق پژوهش و فناوری تنها به شرکتهای دانش بنیان تعلق دارد و ٢١۶ میلیارد به صورت عام است و شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها و… می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *