صنعت کشاورزی روز به روز در حال رشد و ارتقا می باشد و یکی از نشانه های این رشد و نمودار افزایش مارکت پلیس ها استارتاپ های فعال در زمینه خرید و فروش ادوات و لوازم کشاورزی می باشد .
استارتاپ های صنعت کشاورزی
در این نوشتار به معرفی برترین استارتاپ های صنعت کشاورزی در زمینه خرید و فروش آنلاین می پردازیم ؛ به امید آنکه با مطالعه این مطلب راه های رونق بخش کشاورزی در اکوسیستم نوپای آن برای دست اندر کاران این صنعت میسر گردد.
استارتاپ صنعت کشاورزی Meicai
نام شرکت : Meicai | گروه مخاطب: کشاورزان، رستورانها | ||
حوزه فعالیت: فروش محصولات کشاورزی و دامی | مدل درآمد: واسطهگری | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم خرید مواد اولیه تازه از کشاورزان توسط رستوارن ها | موقعیت جغرافیایی: چین | ||
کل سرمایه تامین شده: ۶۵۲.۶ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۴ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series E | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ آنلاین |
این شرکت اپلیکیشن تلفن همراه برای خرید مستقیم محصولات تازه کشاورزی توسط رستورانهای کوچک و متوسط چین ارائه کرده است. این اپلیکیشن به رستورانها این امکان را می دهد تا محصولات مورد نیاز خود را با قیمت ارزانتر از مزارع خریداری کنند. رستورانها بایستی سفارش خود را یک روز زودتر در اپلیکیشن ثبت کنند و بر اساس سفارش ثبت شده شرکت به خرید محصولات از کشاورزان و ارسال رایگان آن به رستوران اقدام خواهد کرد.
همچنین این شرکت با کامیوندارها به صورت Freelancer همکاری میکند و با توجه به امتیازهایی که رانندگان از مشتریان دریافت میکنند، درجه آنها و همچنین میزان پرداخت ساعتی آنها را افزایش میدهد. همچنین این شرکت علاوه بر انبارهای خودش جهت جمعآوری و ارسال سفارشها، با انبارهای متعددی در سطح چین نیز همکاری میکند. همچنین جهت تسریع فرآیند، شرکت انواع مختلف راهکارهای پرداخت مانند استفاده از Alipay و WeChat Pay و یا پرداخت در محل را به مشتریان ارائه میکند.
استارتاپ La Ruche Qui Dit Oui
نام شرکت : La Ruche Qui Dit Oui | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت: فروش محصولات کشاورزی و دامی | مدل درآمد: واسطهگری | ||
محصول یا خدمت:پلتفرم آنلاین فروش مستقیم محصولات کشاورزی | موقعیت جغرافیایی: فرانسه | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۳.۱ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۰ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series B | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ آنلاین |
این شرکت پلتفرمی آنلاین ارائه داده است که از طریق آن کشاورزان مزرعههای کوچک بتوانند با قیمتی منصفانه محصولات خود را به مشتریان خود عرضه کنند و در بازارهای محلی هفتگی محصولات را به مشتریان تحویل دهند.
از جمله ویژگیهای این پلتفرم آن است که کشاورز میتواند خودش برای محصول خودش قیمت تعیین کند که این امر بعد از مدت زمان کوتاهی منجر به به دست آمدن قیمتی منصفانه برای کشاورز و خریدار میشود. محصولات خریداری شده توسط مشتریان در بازارهای محلی که هر هفته در محلههای مشخص شده در شهرهای مخاطب این شرکت برگزار میشود توسط کشاورزان به طور مستقیم به خریداران تحویل داده میشود.
استارتاپ AgroStar
نام شرکت : AgroStar | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت:تامین بذر، اقلام مصرفی و تجهیزات | مدل درآمد: واسطهگری | ||
محصول یا خدمت:پلتفرم آنلاین خرید اقلام مورد نیاز کشاورزان | موقعیت جغرافیایی: هند | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۴ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۸ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series B | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ آنلاین |
این شرکت یک پلتفرم آنلاین برای خرید اقلام مورد نیاز کشاورزان مانند دانههای انواع محصولات کشاورزی، انواع کودهای شیمیایی و ارگانیک، انواع آفتکشها و تجهیزات کشاورزی خودکار ارائه کرده است. اپلیکیشن تلفن همراه این شرکت نیز به عنوان راه ارتباطی اصلی آنها با مشتریان خود تعریف شده است هرچند امکان ثبت سفارش از طریق وب سایت نیز وجود دارد. همچنین در اپلیکیشن، مقالات، ویدیوهای آموزشی و اطلاعات گوناگونی در خصوص بهبود بهرهوری و کشت پرثمرتر به کشاورزان ارائه شده است.
استارتاپ صنعت کشاورزی Em3 AgriServices
نام شرکت : Em3 AgriServices | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت: تامین بذر، اقلام مصرفی و تجهیزات | مدل درآمد:دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم اجاره تجهیزات پیشرفتهای کشاورزی | موقعیت جغرافیایی: هند | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۳.۳ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series B | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ آنلاین |
این شرکت پلتفرمی آنلاین برای اجاره انواع تجهیزات کشاورزی، از دستگاه شخم زدن و کاشت دانه تا دستگاههای سمپاش و برداشت محصول به کشاورزان ارائه کرده است. هدف این شرکت ترویج استفاده از فناوریهای نوین که در بین کشاورزانی که در مزارع کوچک فعالیت میکنند و یا امکان خرید تجهیزات گران قیمت مانند تراکتور را ندارند، است.
این شرکت با دولت هند نیز توانسته همکاری گستردهای داشته باشد و در مناطق مختلف هند مراکز متعددی احداث کردند که هر یک به حدود ۱۰ تا ۱۵ روستا در اطراف خود خدمات ارائه میکنند. در حال حاضر خدمات این شرکت محدود به یک استان است اما در برنامه چند سال آتی خود گسترش محدوده جغرافیایی و محصولات تحت پوشش را نیز قرار داده است. این شرکت همچنین کشاورزان سنتی را طی نشستهای متعدد از مزایای استفاده از تجهیزات نوین آگاه میسازد.
استارتاپ Machinio
نام شرکت : Machinio | گروه مخاطب: کشاورزان، فروشندگان ماشینآلات کشاورزی | ||
حوزه فعالیت: فروش محصولات کشاورزی و دامی | مدل درآمد: واسطهگری | ||
محصول یا خدمت: موتور جست و جوی خرید و فروش ماشینآلات کشاورزی دست دوم | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده امریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۴ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرمافزاری/ آنلاین |
این شرکت موتور جستجویی برای خرید و فروش ماشینآلات صنعتیِ استفاده شده و دست دوم ارائه کرده است. تجهیزات این شرکت محدود به حوزه کشاورزی نیست اما این حوزه یکی از اصلی ترین بخشها و محصولات ارائه شده در این سایت را تشکیل میدهد. در حال حاضر در کشورهای متعددی امکان دسترسی به ماشینآلات کشاورزی توسط این مجموعه فراهم شده است.
استارتاپ AeroFarms
نام شرکت : AeroFarms | گروه مخاطب: کشاورزان، خانگی | ||
حوزه فعالیت: روشهای نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق | مدل درآمد: فروش محصولات کشاورزی و دامداری | ||
محصول یا خدمت: سیستم کشت ایروپونیک شهری و فروش آنلاین محصولات | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۳۸ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۴ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series D | فناوریهای کلیدی: سنسور، اتوماسیون، پلتفرم آنلاین |
این شرکت سیستمی جهت کشت در محیطهای بسته و کنترل شده با استفاده از رویکرد ایروپونیک (هواکشت) و استفاده از لامپهای ال ای دی و فروش محصولات در قالب انواع سالاد به صورت آنلاین ارائه داده است. در این سیستم ریشه گیاهان به جای آن که در خاک قرار گیرد در مه هوای مرطوب، اکسیژن و هوای مواد مغذی مورد نیاز قرار می گیرد.
این سیستم ۹۵% آب کمتر نسبت به سیستمهای کشاورزی در زمین و ۴۰% آب کمتر نسبت به سیستمهای هیدروپونیک مصرف میکند. همچنین نیازهای غذایی گیاهان به طور دقیق و مستمر پایش شده و به کشاورزان این امکان را میدهد به طور دقیق آن چیزی که گیاهان برای رشد نیاز دارند را به میزان مورد نیاز به گیاه برسانند؛ در نتیجه این عمل، زمان کشت برای گیاهان مشابه نسبت به روشهای سنتی نصف شده و بهرهوری در مقایسه با هر متر مربع از زمین کشاورزی ۳۹۰ برابر شده است.
این شرکت محصولات خود را به صورت عمده به رستورانها میفروشد و همچنین محصولات خود را در وبسایتی تحت عنوان Dream Greens به مشتریان خرد به صورت بستهبندی ارائه میکند.
استارتاپ FreshBox Farms
نام شرکت : FreshBox Farms | گروه مخاطب: فروشگاههای بزرگ | ||
حوزه فعالیت: روشهای نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق | مدل درآمد: فروش محصولات کشاورزی و دامداری | ||
محصول یا خدمت: تامین محصولات کشاورزی با استفاده از سیستم کشت عمودی و شهری | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲۶ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۵ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: – | فناوریهای کلیدی: سنسور، اتوماسیون، پلتفرم آنلاین |
این شرکت، به ارائه محصولات گیاهی تازه که توسط سیستمهای هیدروپونیک (آبکشت) و در محیطهای بستهی شهری کشت شده است را به مشتریان خود ارائه میکند. معمولا شرکت این سیستمها را در فضاهایی مانند انبارهای قدیمی و متروکه برپا میکند و با استفاده از نیروی کار محلی، به تولید محصولات کشاورزی تازه و محلی برای فروشگاههای طرف قرارداد خود میپردازد.
با تعریف محدودهی ۱۰۰ مایل به عنوان محدودهی مناسب برای پوشش توسط هر سیستم، این شرکت توانسته هزینه حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد، اشتغالزایی برای افرادی که شانس کمتری برای یافتن شغل در محلههای حاشیه شهر داشته اند ایجاد کند و محصولات تازه و با کیفیت برای مشتریان خود فراهم نماید. این شرکت همچنین دستورالعملهایی برای تهیه انواع غذا و سالاد با استفاده از محصولات خود در وبسایتش قرار داده است.
استارتاپ Orbital Insight
نام شرکت : Orbital Insight | گروه مخاطب: کشاورزان، دولت، NGOها، نهادهای سیاست گذار | ||
حوزه فعالیت: تصویربرداری هوایی | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: سیستم پیشبینی میزان محصولات کشاورزی با تحلیل تصاویر هوایی | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۷۸.۷ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series C | فناوریهای کلیدی: پردازش تصاویر هوایی، پلتفرم نرم افزاری |
این شرکت با استفاده از تصاویر باکیفیت به دست آمده از ماهوارهها و در قالب یک پلتفرم آنلاین، به ارائه پیشبینی و بینشهای کاربردی در خصوح میزان محصولات کشاورزی راهبردی مانند گندم میپردازد. هرچند حوزههایی که این شرکت در آن فعالیت میکند محدود به کشاورزی نیست، اما کشاورزی و امنیت غذایی در امریکا یکی از کلیدیترین حوزههای فعالیت آنها است.
این شرکت با تحلیل تصاویر ماهواره، وضعیت آب و هوایی و دادههای تاریخی، هفتهها قبل از آن که برآوردهای رسمی در خصوص میزان محصولات زراعی امریکا منتشر شوند، کاربران خود را از وضعیت کشاورزی و میزان محصولات کشاورزی امریکا مطلع میکند تا هم خریداران و فروشندگان بتوانند برنامهریزی کنند و هم دولت فرصت کافی برای اخذ تدابیر مربوطه در شرایط مختلف (مانند واردات در صورت کم بودن تولید یا یافتن بازار صادرات در صورت بالا بودن آن) در اختیار داشته باشد. همچنین این شرکت داشبوردی در سایت خود برای مشاهده این تحلیلها در نظر گرفته است.
استارتاپ Rachio
نام شرکت : Rachio | گروه مخاطب: کشاورزان، خانگی | ||
حوزه فعالیت: روشهای نوین کشاورزی و کشاورزی دقیق | مدل درآمد: فروش محصولات کشاورزی و دامداری | ||
محصول یا خدمت: سیستم کشت ایروپونیک شهری و فروش آنلاین محصولات | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۳۸ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۴ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series D | فناوریهای کلیدی: سنسور، اتوماسیون، پلتفرم آنلاین |
محصول ارائه شده توسط این شرکت سیستمی جهت کنترل هوشمند شیرهای آبپاش و خودکارسازی فرآیند آبیاری باغچهها و حیاطهای منازل است. خدمت اصلی ارائه شده توسط این شرکت، کنترل فرآیند آبیاری از طریق تلفنهای هوشمند و یا دستیارهای شخصی هوشمند مانند الکسا (دستیار شخصی آمازون) است. این سیستم علاوه بر این خدمت، با جمع آوری اطلاعات آب و هوایی میتواند میزان آبیاری را بر مبنای میزان بارندگی و یا خشکی هوا تنظیم نماید.
همچنین این شرکت جریانسنجهای وایرلسی نیز همراه با سیستم خود ارائه میکند که امکان شناسایی نشت و یا ترکیدگی لولهها به صورت آنلاین و مدیریت آبیاری در این شرایط را برای کاربران فرآهم میکند.
استارتاپ CorpX
نام شرکت : CorpX | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت: سیستمهای آبیاری و کوددهی هوشمند | مدل درآمد: فروش تجهیزات و دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: سیستم پایش میزان آب و کود مورد نیاز گیاهان | موقعیت جغرافیایی: سرزمینهای اشغالی فلسطین | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۰ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی: سنسور، اینترنت اشیا، پلتفرم آنلاین و نرم افزاری |
این شرکت، با استفاده از سیستم یکپارچه متشکل از سنسورهای داخل خاک و اپلیکیشن آنلاین که به کشاورزان ارائه میدهد، آنها را در خصوص نیازهای آبیاری و کوددهی هریک از بخشهای زمین کشاورزی مطلع میسازد. به منظور استفاده از خدمات این شرکت، ابتدا با کمک نقشه هوایی موجود در سایت افراد باید زمین کشاورزی خود را مشخص کنند. سپس شرکت CropX با بررسی و تحلیل زمین کشاورزی آن را به چند ناحیه مجزا تقسیم میکند که هر ناحیه توسط یک سنسور پایش خواهد شد. با نصب سنسورها در زمین، شرایط خاک مانند میزان رطوبت و نیتروژن به صورت مستمر پایش شده و به صورت روزانه به کشاورزان اطلاعاتی در خصوص میزان آبیاری و کوددهی مورد نیاز ارسال میشود.
سلام
خیلی معرفی جالبی بود. آیا تو ایران هیچ شرکتی برای معرفی نبود؟
امیدوار بشیم.
سلام. بله هست شرکت SRI co در این زمینه ها فعال است…