ایده های استارتاپیبازاریابی و برندسازیمدرسه کارآفرینی

بازاریابی مستقیم چیست؟

مزایا، مراحل و نمونه هایی برای شروع یک کمپین بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یکی از روش های بسیار موثر در بازاریابی و تبلیغات است. نتایج این روش به طور مشخص قابل اندازه گیری هستند. حال چرا باید از بازاریابی مستقیم استفاده کنید؟ و چگونه می توانید استراتژی تبلیغات بازاریابی مستقیم خود را بسازید؟ در این مقاله درباره مزایا، مراحل و نمونه های موفق یک کمپین بازاریابی مستقیم یاد می‌گیرید. 

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم نوعی روش تبلیغاتی است که یک عمل مشخص را به یک گروه از مشتریان منتقل می‌کند. برای مثال ورود به سایت یا ثبت سفارش بعد از برقراری ارتباط با بازاریاب این ارتباط می‌تواند شکل‌های مختلفی مثل ایمیل، بازاریابی تلفنی و فروش نقطه‌ای داشته باشد. یکی از جالب‌ترین این اشکال، بازاریابی ایمیلی مستقیم است.

یکی از جنبه‌های قابل توجه بازاریابی مستقیم این است که واکنش‌های مشتریان قابل اندازه‌گیری هستند؛ برای مثال زمانی که یک کد تخفیف برای خرید از یک فروشگاه آنلاین در اختیار مخاطب می‌گذارید با استفاده از کوکی می‌توانید مطلع شوید که مخاطب از کد استفاده کرده است یا خیر.

مزایای بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم شما را قادر می‌سازد که محصول یا خدمت را به طور مستقیم به افرادی که بیشترین نیاز را دارند ارائه دهید و نتایج سریعی بگیرید. بازاریابی مستقیم دیجیتالی نیز مزایایی برای کسب و کار شما دارد.

  1. با استفاده از این روش می‌توانید بخش و بازار را پیدا کنید. یکی از بهترین مزایای این نوع بازاریابی این است که به سادگی می‌توانید به مخاطب خود با پیام‌های شخصی‌سازی شده دسترسی پیدا کنید. اگر می‌خواهید موفق باشید باید برای تحقیقات در شناسایی مشتریانی که می‌توانند در عمل به شما کمک کنند هزینه کنید.
  2. با استفاده از این روش می‌توانید بودجه خود را بهینه کنید. استفاده از بازاریابی مستقیم آنلاین شما را قادر می‌کند که اهداف واقعی داشته باشید و بتوانید با صرف بودجه‌ای محدود فروش خود را افزایش دهید. اگر کمپین بازاریابی خود را به درستی بهینه کنید با صرف درصد کمی از هزینه تبلیغات سنتی به نتایج قابل توجهی دست پیدا می‌کنید.
  3. فروش را با استفاده از مشتریان سابق و جدید افزایش دهید. بازاریابی مستقیم دیجیتالی این توانایی را در شما ایجاد می‌کند که بتوانید با مشتریان جدید در ارتباط باشید تا روابط را زنده نگه دارید و همچنین می‌توانید با مشتریان قدیمی ارتباط برقرار کنید تا موقعیت‌های فروش جدید ایجاد کنید.
  4. با استفاده از استراتژی بازاریابی مستقیم وفاداری را ارتقا دهید. ارتباط مستقیم با مشتریان اجازه می‌دهد تا پیشنهادات، تخفیفات و ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید تا تأثیر سریع داشته باشد. برای بیشینه کردن نتایج می‌توانید روش‌های بازاریابی مستقیم را با برنامه وفاداری ترکیب کنید.
  5. با استفاده از بازاریابی مستقیم می‌توانید موقعیت‌های شغلی ایجاد کنید. بازاریابی مستقیم شما را قادر می‌سازد تا با نیازهای بازار همگام شوید و واکنش‌های موثرتری داشته باشید.
  6. نتایج را بیازمایید و تحلیل کنید. واکنش‌های مستقیم کمپین‌ها به شما این فرصت را می‌دهد که به طور مستقیم نتایج را بررسی کنید. از این فرصت استفاده کنید تا بهترین نتایج را از آزمون‌ها بگیرید و تصمیم‌های واقعی‌تری داشته باشید.

نمونه‌هایی از بازاریابی مستقیم

قدرت‌مندترین و نوآورانه‌ترین استراتژی‌های بازاریابی مستقیم قصد دارند با استفاده از محتوایی که به صورت مستقیم (چه فیزیکی چه از طریق ایمیل) به دست مخاطب رسیده، واکنشی ببینند. یک تصویر گرافیکی (ایمیل)، یک محصول که غافلگیرکننده نباشد (ارسال پستی مستقیم) و یا یک تماس که احساسات مخاطب را درگیر کند (بازاریابی تلفنی) می‌تواند مثل یک کال تو اکشن عمل کند و واکنش مخاطب را در پی داشته باشد.

تاچ برندینگ

این مورد یک آژانس برند‌سازی است که از تمام پتانسیل موجود در یک برند استفاده می‌کند. این شرکت در پراگ قرار دارد و حدود 15 سال تجربه در سطح جهانی دارد. آن‌ها یک برنامه برای بازاریابی مستقیم اجرا می‌کنند و با شعارِ «ما خون‌مان را برای برندسازی خوب می‌دهیم» و با استفاده از طراحی گرافیکی عالی، تأثیر بسیار خوبی ایجاد می‌کنند.

برای ارسال نامه به صورت مستقیم، این شرکت یک بسته کوچک خون مصنوعی ارسال می‌کند. همچنین طراحی ایمیل و صفحات وب این شرکت نیز در همین قالب و شکل قرار دارد. در حقیقت این شرکت در تمامی موقعیت‌ها فعال و کارآمد است و به همین دلیل توانسته بسیاری شرکت‌ها را به مشتری خود تبدیل کند.

بازاریابی مستقیم در Touch Branding

کاری که این شرکت انجام می‌دهد جزو نمونه‌های بسیار موفق از بازاریابی مستقیم است که ما را تحت تأثیر قرار داده است.

کانوا

زیبایی ایمیل‌های کانوا در سادگی آن‌ها است. زمانی که این شرکت یک طراحی جدید ارائه می‌کند، آن را به تمامی مشترکین خود ایمیل می‌کند تا آن‌ها را از وجود طراحی جدید آگاه کند. در فضای مجازی ما علاقه بسیار زیادی به این ابزار بازاریابی دیجیتالی داریم؛ چرا که آن‌ها اینفوگرافیک‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهند و مخاطب را قادر می‌سازند که محتوا را به خوبی در آن جای دهند. ایمیل‌های کانوا نمونه بسیار خوبی از بازاریابی مستقیم است.

بازاریابی مستقیم در کانوا

 کمپین بازاریابی ایمیلی مستقیم را شروع کنید

برای شروع آماده‌اید؟ حال قدم به قدم به شما آموزش می‌دهیم که چطور یک کمپین بازاریابی ایمیلی مستقیم بسازید:

  • لیست مخاطبین خود را توسعه دهید

اولین قدم در ساخت این نوع کمپین این است که بدانید با چه افرادی طرف هستید. در بازار می‌توانید انواع لیست ایمیل از افراد مختلف را پیدا کنید ولی ضروری است که مخاطبین خودتان را بشناسید و بدانید چه افرادی دقیقا به محصول شما علاقه و احتیاج دارند. برای به دست آوردن مشتریان بالقوه، می‌توانید از بازاریابی داخلی استفاده کنید (مثلا دانلود یک کتاب الکترونیکی) یا استفاده از تبلیغات در توییتر.

هر کاری که می‌کنید فراموش نکنید همه چیز را درباره مخاطب هدف خود بدانید؛ برای مثال چه مدت یک بار سایت شما یا محصولی که به آن علاقه دارند را بررسی می‌کنند.

  • ایمیل ایده‌آل خود را بسازید

عنوان، متن، آیکون‌ها و کلیدهای کال تو اکشن … هیچ چیز در کمپین بازاریابی ایمیلی شما نباید اتفاقی باشد؛ برای دست‌یابی به بهترین ایمیل باید خلاقیت و دسته‌بندی را در کنار هم قرار دهید.

  • یک کد یا پیکسل شناسایی وارد کنید

همانطور که گفتیم یکی از کلیدی‌ترین نکات بازاریابی مستقیم قابلیت ارزیابی همه نتایج است. برای انجام این کار باید در ایمیل‌ها پیکسل یا کدی بگذارید که بتوانید رفتار کاربر را تحلیل کنید.

  • کمپین را امتحان کنید

از مزایای کمپین‌های آزمون A/B بهره ببرید و چیزهایی که با مخاطب شما همخوانی دارد را بررسی کنید. عنوان، عکس‌ها، دکمه‌ها، زمان ارسال و … . هر چیزی را در هر حالت ممکن امتحان کنید.

  • کمپین را به صورت امتحانی اجرا کنید

یک ایمیل امتحانی بفرستید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار می‌کند. اما آگاه باشید! اگر می‌خواهید آن را با استفاده از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید باید در یک زمان خوب و مناسب این کار را انجام دهید تا از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

  • واکنش‌های مشتریان را ببینید

باید آماده باشید تا واکنش‌های مخاطبین هدف را ببینید. یک بازه زمانی مشخص کنید و بعد نتیجه‌گیری کنید؛ همه افراد سریعا ایمیل خود را باز نمی‌کنند.

  • نتایج کمپین را آنالیز کنید

در نهایت باید عملکرد کمپین را بررسی کنید. چه تعداد ایمیل را باز کرده‌اند و روی لینک آن کلیک کرده‌اند؟ اگر نسخه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید، کدام نسخه بهتر کار کرده است و چرا؟ نتایج را در نظر بگیرید و در کمپین‌های بعدی استفاده کنید. خواهید دید که با چه سرعتی به کمپین‌های موثرتر دست پیدا خواهید کرد.

منبع
cyberclick
برچسب ها

امیررضا فخاریان

امیررضا هستم، به عنوان مترجم با تیم اکوموتیو همکاری میکنم.

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *