در دنیای مدرن امروز اکثر رشته ها و علوم مختلف با ابداعات و دستاوردهای مدرن تکنولوژی عجین شده اند. صنعت کشاورزی یکی از مواردی است که با وجود منابع طبیعی محدود بیش از پیش نیازمند تکنولوژی روز برای از میان برداشتن موانع می باشد. ایران از نخستین کشورهای جهان است که در آن کشاورزی و زراعت آغاز شده است. تقریباً یک سوم زمین های ایران قابلیت کشاورزی را دارند، اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی در اکثر زمین های قابل کشت در ایران کشت و زرعی انجام نمیشود. ما در این مطلب به دنبال آنیم تا با معرفی برترین استارتاپ های حوزه کشاورزی در زمینه بهبود فعالیت ها و ارتقای سطح علمی کشاورزان گامی مفید در جهت ارتقای اکوسیستم نوپای استارتاپی ایران و مخصوصا در جهت بهبود حوزه های برنامه ریزی، خدمات پشتیبانی و شکل دهی شبکه های تخصصی در صنعت کشاورزی برداریم.
همچنین شما می توانید لیستی از استارتاپ های ایرانی حوزه کشاورزی را در لینک زیر مشاهده نمایید :
نام شرکت : FarmLogs | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت:پلتفرم مدیریت و برنامهریزی فعالیتهای کشاورزی | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم جامع مدیریت فعالیتهای کشاورزی | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۳۷ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۲ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series C | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/آنلاین |
این شرکت به ارائه پلتفرمی نرم افزاری پرداخته که به کشاورزان در انواع فعالیتها از مدیریت فعالیتهای کشاورزی تا بازاریابی و فروش یاری میرساند. در این راستا نرم افزار ارائه شده توسط این شرکت شامل بخشهای بازاریابی، برنامهریزی، گزارشدهی، ثبت خودکار فعالیتها، تصویربرداری سلامت محصولات، بارندگی و موارد دیگر میشود. در بخش بازاریابی، امکاناتی همچون بررسی قیمت بازار، ارزیابی ریسک، برآورد مدل درآمد و پیشبینی آن و هدفگذاری میزان فروش ارائه میگردد. در بخش برنامهریزی مواردی همچون میزان کاشت در هر زمین از هر یک از انواع محصول، فعالیتهای کشاورزی و انواع هزینههای کشاورزی در نظر گرفته میشود. این نرم افزار امکان ثبت خودکار فعالیتهای کشاورزی با حداقل ورود اطلاعات به صورت دستی و با استفاده از GPS تلفن همراه کشاورزان و کارگران را نیز ارائه میدهد به طوری که کاربر تنها لازم است نوع فعالیت را انتخاب کرده و سیستم خودش، مدت زمان، سرعت، سطح پوشش داده شده و بسیاری موارد دیگر را به صورت خودکار ثبت میکند. در بخش تصویربرداری سلامت محصولات نیز این نرم افزار با تحلیل تصاویر ماهورهای اطلاعاتی را در خصوص کمبودها و بیماریهای محصولات در اختیار کاربران قرار میدهد.
نام شرکت : Stellapps | گروه مخاطب: دامداران | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم مدیریت و برنامهریزی فعالیتهای کشاورزی | مدل درآمد: حق اشتراک و فروش مستقیم به مصرف کننده نهایی | ||
محصول یا خدمت: سیستم پایش زنجیره تامین لبنیات | موقعیت جغرافیایی: هند | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۴ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۱ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series B | فناوریهای کلیدی: پلتفرم آنلاین |
این شرکت پلتفرمهای آنلاینی برای جمعآوری اطلاعات و پایش زنجیره تامین شیر و لبنیات ارائه کرده است. به عبارت دیگر، این شرکت سیستمهای مختلفی برای کل زنجیره تامین شیر و لبنیات در کشور هند طراحی کرده است. در ابتدای این زنجیره، نرم افزاری تحت عنوان SmartFarms طراحی شده است که کلیه فعالیتها و تولیدات یک واحد دامداری را پایش، ضبط و تحلیل میکند. در زمینه تامین شیر، این شرکت نرم افزاری تحت عنوان SmartAMCU ارائه کرده است که وظیفه ساماندهی شیر خریداری شده از دامداران خرد در هند را برعهده دارد به طوری که کیفیت و وزن شیر آنها را اندازه میگیرد و متناسب با آنها برآورد قیمت آن شیر را به خریدار اعلام میکند. سومین نرم افزار این شرکت که ConTrak نام دارد، شرایط محیطی نگهداری شیر، مانند دما و پاکیزگی محفظه را پایش میکند. در انتهای زنجیره نیز این شرکت پلتفرمی تحت عنوان AgRupay طراحی کرده است که از طریق آن کشاورزان و دامداران بتوانند به آسانی محصولات خود را به فروش برسانند و مبلغ پرداختی را به صورت یکپارچه دریافت کنند. این شرکت همچنین نرم افزاری تحت عنوان MooKare ارائه نموده است که در لحظه، وضعیت دامها را پایش کرده و از وضعیت سلامت آنها گزارش ارائه میدهد. این شرکت علاوه بر این نرمافزارها، برخی سختافزارها مانند سنسورهای پایش وضعیت را نیز ارائه میدهد.
نام شرکت : Agrimap | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم مدیریت و برنامهریزی فعالیتهای کشاورزی | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک و فریمیوم | ||
محصول یا خدمت: نرم افزار مدیریت زمینهای کشاورزی | موقعیت جغرافیایی: نیوزیلند | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱.۱ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۶ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/آنلاین |
این شرکت به ارائه نرم افزاری برای مدیریت زمینهای کشاورزی پرداخته است. این نرم افزار در سه پلتفرم تلفن همراه، تبلت و رایانههای شخصی ارائه میشود. امکاناتی که این نرم افزار به کشاورزان ارائه میدهد شامل مواردی همچون ثبت سوابق فعالیتهای مزرعه، تقسیم وظایف و برنامهریزی برای فعالیتهای کشاورزی است. امکاناتی همچون به اشتراک گذاشتن اطلاعات با سایر افراد، امکان جستجو و نقشهای با قابلیت کلیک به منظور برنامه ریزی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی از جمله دیگر امکانات ارائه شده توسط این نرم افزار است. نسخههای با امکانات محدود این نرم افزار به صورت رایگان و نسخه کامل به صورت دریافت حق اشتراک ماهانه به مشتریان ارائه میشود.
نام شرکت : Ganaz | گروه مخاطب: کشاورزان، کارگران مزارع | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم مدیریت و برنامهریزی فعالیتهای کشاورزی | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم جستجو و استخدام کارگران مزارع و ارتباط با آنها | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۲۰۰ هزار دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۷ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Seed | فناوریهای کلیدی:پلتفرم نرم افزاری/آنلاین |
این شرکت پلتفرمی آنلاین برای جستجو، مقایسه و استخدام کارگران فصلی برای انجام فعالیتهای مزرعه ارائه کرده است. در این اپلیکیشن هر کارگر مزرعه و همچنین هر مزرعه برای خود یک پروفایل کاربری دارند. از طریق این اپلیکیشن مزرعهداران میتوانند موقعیت شغلی موقت خود را منتشر کنند، شعاع جغرافیایی مد نظر خودشان برای ارسال پیام موقعیت شغلی را تعیین کنند، پیامهای کارگرانی که مشتاق به انجام کار هستند را دریافت کنند و برای مصاحبه و نهایی کردن استخدام با کارگرانی که مطلوبتر باشند تماس بگیرند. از طرف دیگر این اپلیکیشن به کارگران نیز این امکان را میدهد تا اطلاعاتی در خصوص نوع کار، میزان پرداخت آن، مدت زمان انجام و همچنین سایر مزایایی که آن موقعیت شغلی دارند مطلع گردند و تصمیمی آگاهانهتر و مقرون به صرفه تر اتخاذ کنند. از طرف دیگر چون بیشتر کارگران مزارع در امریکا، اهل کشور مکزیک میباشند، این اپلیکیشن امکان ترجمه پیامها و متن آگهیها به زبان اسپانیایی را نیز ارائه میکند. این اپلیکیشن برای کارگران رایگان بوده و از مزرعهداران به ازای انتشار موقعیت شغلی و یا ارتباط با کارگران هزینهای دریافت میکند.
نام شرکت : Farmnote | گروه مخاطب: دامداران | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم ارائهدهندهی اطلاعات و خدمات پشتیبان تصمیم | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک و فریمیوم | ||
محصول یا خدمت: سیستم جمعآوری اطلاعات در خصوص دام و محصولات لبنی | موقعیت جغرافیایی: ژاپن | ||
کل سرمایه تامین شده: ۶.۳ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۳ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series A | فناوریهای کلیدی:پلتفرم نرم افزاری/آنلاین، سنسور، هوش مصنوعی |
این شرکت سیستمی جهت جمعآوری اطلاعات و مدیریت محصولات لبنی و احشام مبتنی بر انواع سنسورها و هوش مصنوعی ارائه کرده است. این سیستم برای جمع آوری اطلاعات به منظور تصمیمگیری در حوزه مدیریت ساخته شده است و مواردی همچون تعداد دام، میزان تولید هرکدام، وضعیت سلامتی آنها و بسیاری فعالیتهای مدیریتی دامداریها در این پلتفرم در نظر گرفته شده است. آنها همچنین سنسورهای حرارتی ارائه کرده اند که به دام متصل شده و اطلاعات حیاتی و مربوط به سلامت آن را در لحظه به کمک هوش مصنوعی بررسی میکند. همچنین این پلتفرم علاوه بر نمایش اطلاعات، امکان افزودن یادداشت به هر بخش را نیز به کاربر ارائه میکند.
نام شرکت : Esoko | گروه مخاطب: کشاورزان مناطق محروم | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم ارائهدهندهی اطلاعات و خدمات پشتیبان تصمیم | مدل درآمد: فروش مستقیم خدمات به کشاورزان | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم ارائه اطلاعات مورد نیاز به کشاورزان مناطق محروم | موقعیت جغرافیایی: کنیا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱.۵ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۰۶ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Venture | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/آنلاین، داده کاوی و هوش مصنوعی |
این شرکت در زمینه در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز کشاورزان در مناطق کمتر توسعه یافته مانند غنا و تانزانیا فعالیت میکند. در این راستا شرکت سه نوع محصول به مخاطبان خود ارائه میکند. محصول نخست که Inyst نام دارد، سیستمی برای انجام فعالیتهای پیمایشی مانند تحقیقات بازار، سرشماری کارگران و کشاورزان و مواردی از این قبیل است که از آن میتوان برای ثبت اطلاعات و رصد ایجنتهایی که برای کشاورزان فعالیت میکنند نیز استفاده نمود. محصول دوم این شرکت، پلتفرمی مبتنی بر پیامک برای ارتباط موثر بین دولت، NGOها و پروژههای مختلف با کشاورزان است تا آنها را در خصوص اطلاعیهها، پیشنهادات خرید ویژه، اطلاعات هواشناسی و وضعیت بازار مطلع نماید. در نهایت سومین محصول این شرکت که + Knowledge نام دارد، با توجه به اینکه دسترسی به اینترنت در تمامی مکانها و زمانها برای کشاورزان ممکن نیست، به کشاورزان این امکان را میدهد تا صفحه و اطلاعات مورد نظر خود را زمانی که آنلاین هستند یافته و ذخیره کنند و در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارند بتوانند از آن استفاده کنند.
نام شرکت : Farmers Businnes Network | گروه مخاطب: کشاورزان | ||
حوزه فعالیت: پلتفرم شبکه سازی | مدل درآمد: دریافت حق اشتراک | ||
محصول یا خدمت: شبکه تخصصی و جامع حوزه کشاورزی | موقعیت جغرافیایی: ایالات متحده آمریکا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۱۹۳.۹ میلیون دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۴ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: Series D | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/آنلاین |
این شرکت، شبکهای جامع و یکپارچه برای کشاورزان ایجاد کرده است که در آن به کشاورزان این امکان داده میشود تا به صورت ناشناس دادههایی در خصوح انواع مباحث کشاورزی مانند بهرهوری دانهها تا قیمت مواد شیمیایی را با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین اعضای این شبکه خدمات جامعی مانند سنجش و benchmarking میزان تولید، تحلیل عملکرد محصولات و تحلیلهای برزشناسی (زراعی) مبتنی بر دادههای واقعی از سوی افراد عضو شبکه را دریافت میکنند. همچنین در وبسایت این شرکت خدماتی همچون اتصال کشاورزان به صورت مستقیم به تامین کنندگان آنها برای خرید با قیمت مناسب نیز ارائه میگردد. بازاریابی محصولات کشاورزی و همچندین امکان خرید اعتباری از تامینکنندگان از دیگر خدمات ارائه شده به اعضای این شبکه است.
نام شرکت : Grow the Planet | گروه مخاطب: خانگی | ||
حوزه فعالیت: شکلدهی شبکههای تخصصی | مدل درآمد: فروش مستقیم تجهیزات | ||
محصول یا خدمت: پلتفرم آموزش و توانمندسازی | موقعیت جغرافیایی: ایتالیا | ||
کل سرمایه تامین شده: ۵۶۴ هزار دلار | سال تاسیس: ۲۰۱۱ | ||
آخرین نوع تامین سرمایه: – | فناوریهای کلیدی: پلتفرم نرم افزاری/آنلاین |
این شرکت، به ارائه پلتفرم نرم افزاری آموزش و پرورش سبزیجات در خانه و همچنین کیتهای پرورش آنها که شامل دانه، گلدان، خاک و کود میباشد، میپردازد. پلتفرم ارائه شده توسط این شرکت به کاربر برای ایجاد یک باغچه خانگی کمک میکند. اطلاعات در ارتباط با نحوه ساخت و طراحی با توجه به فضای موردنظر کاربر و ارائه اطلاعات تکمیلی درباره ویژگیهای گیاهان و نحوه رشد آنها و سیستم آبیاری لازم، ازجمله خدمات این شرکت است. همچنین با پیروی گام به گام از دستورالعملهای ارائه شده، اپلیکیشن میتواند پیشبینی کند که در هر زمان تقریبا کدام محصولات شما به خوبی رسیده و آماده مصرف هستند و دستورپخت غذاهایی که میتوان با استفاده از آن محصولات را تهیه نمود برای کاربر ارسال میکند. کیتهای پرورش گیاهان مختلف، کیتهای پرورش گیاهان مربوط به غذاهای مختلف (مانند پاستا و …) و همچنین انواع آفتکش از جلمه دیگر محصولاتی است که توسط این شرکت به فروش میرسد.