داشبورد آماری اکوسیستم استارتاپی





از جمله ضعف های اکوسیستم استارتاپی ایران علاوه بر نبود لیست استارتاپ های ایرانی که جدیدا این ضعف توسط اکوموتیو با انتشار لیست جامعی از استارتاپ ها برطرف شده ؛ میتوان به نبود اطلاعات جامع در مورد تحلیل آمار استارتاپ ها اشاره کرد لذا تیم اکوموتیو ضرورت ایجاد داشبوردی برای تحلیل اکوسیستم استارتاپ ایران را احساس کرده است.

بر مبنای گزارشی که چندی پیش در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد حدود ۵۰ درصد استارتاپ های ایرانی در مرحله ارلی استیج قرار دارند و در حال وارد شدن به بازارند اما فقط نیم درصد از آنها به بلوغ رسیده اند. بیشترین روندی که استارتاپ ها در حال حاضر در پیش گرفته اند پلتفرم خرید و فروش کالا بوده است.

در حال حاضر ۲۳.۴ درصد استارتاپ های حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده اند و ۱۱.۵ درصد استارتاپ ها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند.

در بخش فعالیت استارتاپ های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز ۱۷.۸ درصد استارتاپ ها در حوزه خرید و فروش و به اشتراک گذاری آنلاین کالا فعال هستند، ۱۲.۲ درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و ۱۰.۸ درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت می کنند.

در خصوص محدوده بازار فعالیت استارتاپ ها نیز بررسی ها نشان می دهد که ۱.۱ درصد استارت آپ های ایرانی دارای بازار منطقه ای و ۶ دهم درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان ۵۱.۴ درصد استارتاپ ها در بازار کشوری و ۳۹.۵ درصد در بازار استانی سهم دارند. در همین حال ۷.۳ درصد استارتاپ ها دارای بازار محلی هستند.

اگر بخواهیم به بررسی جدی ترین مشکلات حوزه استارتاپ بپردازیم چالش سرمایه گذاری خطر پذیر و تامین مالی استارتاپ ها مهمترین معضل بر سر راه این کسب و کارهای نوپا است تا آنجا که ۳۲.۱ درصد چالش ها را شامل می شود. سایر چالش ها را در نمودار زیر می بینید.

چالش های استارتاپ ها

 

در این داشبود که نسخه اولیه آن آماده شده است و قابل انتشار میباشد اطلاعاتی همچون حوزه فعالیت استارتاپ ها در کشور ، موسسان استارتاپ ها به تفکیک جنسیت ، پراکندگی جغرافیایی استارتاپ ها ، تعداد کارمندان استارتاپ های ایرانی ، تعداد استارتاپ ها به تفکیک سال تاسیس و نقش سرمایه گذاران در استارتاپ ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

لازم به ذکر است که داشبورد اولیه بر اساس اطلاعات ۶۰۰ استارت آپ تهیه شده است و ما قصد داریم با تکمیل اطلاعات استارتاپ ها و رساندن آن به تعداد ۱۰۰۰ استارتاپ وضعیت اکوسیستم را هرچه شفاف تر نموده و همچنین با اضافه نمودن فیلدهای دیگر از قبیل نوع مدل درآمدی و … تحلیل بهتری از وضعیت اکوسیستم استارتاپی ارائه دهیم .