اخبار استارتاپی

ارائه محصولات دانش بنیان از طریق تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و با اعطای تسهیلات ۱۱ درصدی در اختیار مصرف کننده محصولات دانش بنیان در کشور قرار می گیرد.

ابوالفضل ابوترابی در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: این صندوق تاکنون حمایت های زیادی از این شرکتها داشته است، ولی با توجه به اینکه منابع محدودی دارد نتوانسته به تنهایی کاری از پیش ببرد. اگر بتوانیم تولیدات شرکت های دانش بنیان را به صورت لیزینگ و قرض الحسنه از طریق این صندوق و با سود ۱۱ درصد به دست خریدار برسانیم حمایت خوبی کرده ایم.

وی افزود: بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این است که کالاهای تولیدی آن‌ها را از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و به صورت اقساط ۱۱ درصد به دست مصرف‌کننده برسانیم. چالش اصلی ما این است که منابع صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار محدود است و اگر منابع بیشتری در اختیار این صندوق قرار بگیرد عملکرد بهتری خواهد داشت.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌‌اند، تصریح کرد: تنها راهی که بتوانیم به یک کشور پیشرفته تبدیل شویم استفاده از ظرفیت جوانان پرتلاش در شرکت‌های دانش بنیان است.

ابوترابی ادامه داد: قوانین خوبی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب شده که می‌تواند این شرکت‌ها را حمایت کند ولی دولت‌ها نباید اسباب زحمت شرکت‌ها شوند. به طور مثال این شرکت‌ها معاف از مالیات هستند و دولت نباید از این شرکت‌ها مالیات دریافت کند و یا در شهرک‌های صنعتی باید زمین رایگان در اختیارشان قرار گیرد اما متاسفانه این کار از سوی دولت‌ها انجام نمی‌شود. این شرکت‌ها درخواستی از دولت ندارند ولی تنها خواسته‌شان این است که قوانینی که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب شده به درستی اجرا شود و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بودجه مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.

نماینده نجف آباد در مجلس در خصوص اهمیت شرکت‌های دانش بنیان به خصوص در دوره تحریم‌ها گفت: یکی از راه‌های بسیار محدودی که ما برای عبور از تحریم‌ها، جنگ اقتصادی و همچنین اثبات توانمندی‌های خود به دنیا داریم، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما با تقویت شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم راه هزار ساله را یک شبه طی کنیم.

وی عنوان کرد: اینکه کشوری مثل چین به پیشرفت‌های سریع و زیادی رسیده یک دلیل خاص دارد و آن هم این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز پژوهش‌های فوق‌العاده فعالی دارند به طوری که کارمندان مطالعاتی شرکت‌های آنها چند برابر تعداد کارمندانی است که برای تولید آن کالا فعالیت دارند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس بیان کرد: ما باید به شرکت‌های دانش بنیان که تقریباً تنها مسیر دستیابی به علم و دانش دنیا هستند، اطمینان کنیم.

ابوترابی با اشاره به اینکه قوانین نسبتاً خوبی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وضع شده است، تاکید کرد: انتقاد ما این است که قوانین اجرایی نمی‌شود. ما ظرفیت بسیار خوبی داریم و بنا به اعلام سازمان ملل متحد، رشد علمی ما ۱۱ برابر نرخ رشد میانگین جهانی است.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با تاکید بر اینکه امروز ایران به یک ابرقدرت علمی تبدیل شده است، در عین حال گفت: متاسفانه نتوانستیم این علم را به ثروت و اشتغال تبدیل کنیم که علت آن نیز همان حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت است. در واقع شرکت‌های دانش بنیان حلقه مفقوده تبدیل علم به ثروت هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *