اخبار استارتاپیاخبار هوش مصنوعی

نخستین بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی برگزار شد

مرحله اول بوت­ کمپ هوش­ مصنوعی شتابدهنده همتک در تاریخ 13 و 14 تیرماه در محل کارخانه نوآوری و در محل فضای کار اشتراکی زاویه برگزار شد.

لیمو HR

این بوت­ کمپ که با هدف توسعه مدل کسب و کار، تربیت نیروی کارآفرین، شبکه سازی، توسعه پلتفرم­ های خدمت­ دهی و … برگزار شد با ارائه دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیرامون رصد اکوسیستم استارتاپی آغاز شد. در این بخش حوزه‌های کاری رایج در استارتاپ ­ها و به طور ویژه، دسته بندی استارتاپ­ های حوزه هوش مصنوعی بیان شد؛ همچنین به برخی از مشکلات اکوسیستم استارتاپی اشاره شد.

در ادامه دکتر محمدصادق بیجندی، معاون رییس جهاد دانشگاهی، به سخنرانی پرداختند و ضمن اشاره به برخی از مشکلات اکوسیستم استارتاپی لزوم پیگیری استارتاپ­ های خارجی و بومی­ سازی ایده­‌های آن‌ها را خواستار شدند.

بخش بعدی برنامه به صحبت­‌های دکتر خلیق­ رضوی، یکی از بنیان­گذاران همتک، اختصاص داشت. ایشان به نحوه شتاب­دهی یک مسئله، سرویس­‌های مختلف حوزه AI و اهدافشان اشاره کردند؛ همچنین چند مثال از سرویس‌­های هوش­ مصنوعی و کاربرد آن­ها در دنیای امروز ارائه کردند.

پس از ارائه­‌های این بخش، نشستی با حضور چند تن از اعضای هیئت مدیره همتک و اعضای جهاد دانشگاهی برگزار شد. صحبت‌­ها پیرامون ظرفیت‌های فعلی هوش­ مصنوعی در ایران، نقاط قوت و ضعف و رویکرد سازمان­ها و نهادهای پیشرو در این حوزه بود؛ همچنین در این بخش چالش‌­های مطرح شده در بوت کمپ شرح داده شد تا شرکت­ کنندگان بتوانند سوالات خود را پیرامون این چالش‌­ها مطرح کنند.

شش چالش در این رویداد مطرح شد که موضوعات آن‌ها عبارت­ند از:

  • احراز هویت اتوماتیک
  • طراحی پلتفرم اشتراک­‌گذاری GPU
  • کنترل پیامک‌ها و جلوگیری از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی
  • طراحی سیستم پیش‌­بینی قیمت کالا
  • تشخیص میزان محتوای آگهی‌ها و تحلیل سریع آن‌ها
  • ارزیابی نسخ دارویی از طریق هوش­‌مصنوعی

در بخش بعدی برنامه، کارگاه تیم­سازی با ارائه دکتر عمار جلالی منش برگزار شد. در این بخش تعریف کار تیمی و الزامات آن، پندارهای نادرست درباره تیم‌سازی، عوامل پویایی کار تیمی و ویژگی‌های یک تیم موفق توسط دکتر جلالی منش بیان شد.

در قسمت پایانی روز اول نیز ایده های اولیه برای حل چالش ها بیان شد و شرکت کنندگان به تیم سازی حول این ایده ها پرداختند.

روز دوم بوت­ کمپ هوش ­مصنوعی با سخنرانی دکتر کیانی آغاز شد و در خصوص فشار خون و روش‌های سنجش آن و همچنین دیتاهایی که می‌توان با بررسی فشار خون به دست آورد، صحبت شد. در ادامه، مهندس مهدی اخوان‌پور با بیان مثال­‌هایی عملی، در خصوص هوش مصنوعی و یادگیری عمیق صحبت کردند و پس از آن، آقای علیرضا نوریان به سخنرانی پرداختند. در ادامه ویدیویی از دکتر علی حبیب­‌نیا، متخصص یادگیری عمیق، نمایش داده شد که تمرکز این ویدیو و صحبت‌های دکتر حبیب‌نیا بر روی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و همچنین سیستم‌های غیر خطی بود. آخرین ارائه روز دوم با صحبت­‌های دکتر جلالی‌منش در خصوص تیم‌سازی و فرآیندهای آن همراه بود.

در بخش پایانی از روز دوم رویداد که مهم‌ترین بخش بوت­ کمپ هوش­ مصنوعی محسوب می‌­شد، تیم‌ها کار گروهی خود را بر اساس تیم‌سازی‌هایی که در روز اول انجام گرفت، آغاز کردند و با راهنمایی‌ منتورها، در فضایی آزاد مشغول کار­کردن بر روی مدل‌ کسب­ و­ کار خود شدند. در انتها نیز، پس از گذشت شش ساعت، منتورها بر اساس فاکتورهایی که پیش از شروع بوت­ کمپ مشخص شده بودند، طرح‌ها را ارزیابی کردند.

لازم به ذکر است که مهلت ارائه اولیه طرح‌­ها در روز ۳۱ تیرماه و به­ صورت غیرحضوری بوده و اختتامیه بوت­ کمپ نیز در تاریخ ۲۴ مرداد برگزار خواهد­ شد.

آلبوم تصاویر:

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *