غرفه کسب و کارهای نوپای کشاورزی در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ میزبان مسئولان، کسب و کارها و علاقهمندان این حوزه است. در دومین روز این نمایشگاه الکامپ، دکتر شیرزاد، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، ضمن بازدید از این غرفه گفت: زنجیره تولید و عرضه محصولات در بخش کشاورزی با سرعت بالایی در حال تغییر است. سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز یک بازار کسب و کار وسیع است که بیش از ۵ میلیون عضو دارد و در این ساختار تولیدکنندگان توانسته اند به واسطه تشکلها ارتباطی را با جامعه عرضهکنندگان محصولات کشاورزی برقرار کنند تا یک همگرایی در بازار ایجاد شود. با این وجود نمیتواند نواقص شبکه توزیع را نادیده گرفت. عرصه استارتاپ ها به ویژه نمایشگاه الکامپ امسال ثابت کرد که میتوان از حاشیه بازار کاست و با قیمت منصفانه، مستقیما از تولید به مصرف رسید و حتی میتوان ابتکارات تازهای ایجاد کرد؛ به عنوان مثال در بعضی از پلتفرمها به کمک هوش مصنوعی سلیقه مشتری را تغییر دادهاند و ما در آینده به کمک هوش مصنوعی با ساختار دگرگون شدهای از خرده فروشیها در بخش کشاورزی رو به رو خواهیم شد. برای ایجاد این موج، هم دولت و هم ما باید فرهنگسازی کنیم و سازمان مرکزی تعاون روستایی در فرهنگ سازی عرصه نوین توزیع محصولات کشاورزی به ابتکاراتی مانند برگزاری رویدادها دست زده تا زمینه ارتباط نزدیکتر مصرف کننده کلان شهرها با تولیدکنندگان را فراهم آورد و جامعه کشاورزی را برای پذیرش نوآوری آماده کند. خوشبختانه دیگر ترسی از حضور استارتاپ ها در بخش کشاورزی وجود ندارد و این شرایط نشاندهنده رشد فضا است و ما باید به نفع تولیدکننده و مصرفکننده و حذف حاشیهها و جلوگیری از نوسانات قیمتی عمل کنیم.
وی در تشریح فرصتهای نقش آفرینی استارتاپ ها در حوزه کشاورزی، افزود: حوزه های مرتبط با محصولات باغبانی و محصولات دام و طیور، بخشهای مستعدی هستند؛ اما اگر ما کشاورزی را یک زنجیره در نظر بگیریم، این زنجیره دارای زنجیرههای پسین و پیشین است که استارتاپ ها میتوانند در تمام قسمتهای این زنجیره فعال باشند. در حوزه پیشین بخش کشاورزی، نهادههای دام، طیور، آبزیان، کود، بذر، سم و ریزمغذیان میتواند عرصه حضور استارتاپ ها باشند تا عرضه و فروش این نهادهها تسهیل شود و تولیدکننده بتواند باکیفیتترین را برای تولید غذای سالم انتخاب کند. در حوزه تولید بخش کشاورزی موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی، ابرهای اطلاعاتی و حوزههای مربوط به استفاده از دادههای ماهواره ای کاملا مستعد هستند. بخش کشاورزی نشان داده است که قابلیت پذیرش نشر نوآوریهای اگروتکنیکال در حوزههای بایو، هوش مصنوعی و سنسورهای مختلف را دارد ولی ما باید این تکنولوژی را در معرض دید عموم قرار دهیم تا زارع بتواند آن تکنولوژی را با قیمت مناسب بپذیرد و مورد استفاده قرار دهد. در فرآیندهای پس از برداشت با سیستمهای بازاررسانی، بازاریابی و عرضه نوین رو به رو هستیم؛ اینها فضایی را فراهم میکنند تا ارزش افزوده را به فعالین اصلی بخش کشاورزی برسانیم. اتحادیهها و تشکلهای تخصصی سازمان مرکزی تعاون روستایی در این زنجیرهها در حال فعالیت هستند تا در سالهای آینده چشم اندازهای اطمینان بخش این نهادها در زنجیرههای بخش کشاورزی باشیم.