سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اعلام درجه بندی مدارس هوشمند توسط وزارتخانه گفت: «براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدارس هوشمند را بازتعریف کردیم. براساس این سند صرف اینکه یک مدرسه امکانات سخت افزاری داشته باشد، کافی نیست به همین خاطر در وزارتخانه قصد داریم مدارس را از نظر هوشمندی درجه بندی کنیم.»
مهدی شرفی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای درجهبندی هوشمندی مدارس اعلام کرد: «مانند هتلها که براساس میزان امکانات رفاهیشان ستاره دریافت میکنند، مدارس هم به این صورت درجهبندی میشوند.» او همچنین تاکید کرد: «با درجهبندی مدارس مشخص میشود که هر مدرسه چه ویژگیها و امکاناتی دارد. به این صورت به عنوان مثال وقتی فردی به مدرسه هوشمند درجه یک مراجعه میکند، میداند مدرسه هوشمند درجه یک دارای حداقل دو کلاس هوشمند و وبسایت و پورتال است.»
شرفی با بیان اینکه شیوهنامه این برنامه در حال تهیه و تقریبا نهایی شده است، در خصوص نحوه درجهبندی مدارس براساس این شیوهنامه گفت: «از اول مهرماه تیمهای ارزیاب تشکیل میدهیم. آنها استان به استان به مدارس مراجعه و آنها را از نظر سطح هوشمندی ارزیابی میکنند. سطح هوشمندی به عنوان یکی از ویژگیهای مدارس در سایت وزارتخانه ثبت خواهد شد.»
شرفی به بخشهای دیگر شیوهنامه اشاره و بیان کرد: «علاوه بر تعریف مدرسه هوشمند و درجهبندی سطح هوشمندی مدارس، در این شیوهنامه مشخص میشود که مدارس در زمینه آموزش هوشمند علاوه بر تهیه تجهیزات چه فعالیتهایی انجام میدهند. چون تاکنون آمارهای کمی بسیاری در مورد تعداد مدارس و کلاسهای هوشمند ارائه شده است. اما اینکه آیا در این مدارس و کلاسهای هوشمند آموزش هم هوشمندانه است و خروجی این نوع آموزش به چه صورت است، باید به صورت کیفی تحلیل شود که در این شیوهنامه این مورد را بررسی کردیم.»