مقالات تحلیلی

مدل کسب و کار aggregator یا تجمیعی چیست؟

بررسی مدل کسب و کار تراکمی یا تجمعی و نحوه کارکرد آن

مدل های کسب و کار تراکمی یا تجمیعی به صنعت تاکسیرانی (Uber)، هتلداری (Oyo)، خواربارفروشی (Grofers)، صنایع غذایی (Munchery, Food Panda, Swiggy و غیره) و یا جهانگردی (Make My Trip) وارد شده است و همه چیز را متحول کرده است. این مدل و یا مدل‌های تحویل مبتنی بر تقاضا معمولاً شامل سازمان دهی بخش های پرجمعیت و آشفته نظیر هتل ها و تاکسی ها می شود و همه سرویس ها را تحت یک برند مشخص فراهم می آورد.

مدل کسب و کار تجمیعی

مدل کسب و کار تراکمی یا تجمیعی، یک مدل شبکه‌ای است که در آن شرکت، اطلاعات مربوط به ارائه‌دهندگان یک خدمات و یا کالای خاص را جمع‌آوری می‌کند، سپس آن‌ها را شرکای خود می‌سازد و درنهایت این خدمات را تحت نام تجاری خود به فروش می‌رساند. از آنجا که تجمیع کننده یک برند است، باید خدماتی ارائه کند که کیفیت و قیمت منحصربه‌فردی داشته باشند. این کار با امضای قرارداد با شرکا انجام می‌گیرد.

ارائه‌دهندگان خدمات یا کالاها، هرگز جزئی از کارمندان شرکت تجمیع کننده نخواهند شد و همیشه مالک کالا یا خدمات خودشان باقی خواهند ماند. بنابراین تجمیع کننده، فقط به آن‌ها در بازاریابی به یک روش برد-برد منحصربه‌فرد، کمک می‌نماید.

ویژگی‌های جمع کننده ها

  • مشتریان

مدل کسب و کار تراکمی، بر روی یک استراتژی مشتری دوجانبه اجرا می‌شود که در آن مشتریان خدمات همانند فراهم‌کنندگان خدمات و کالاها به‌عنوان مشتریان شرکت عمل می‌نمایند. در این مدل برند به‌گونه‌ای ساخته شده است که هر دو طرف را جذب کند تا از این پلت فرم استفاده کنند.

  • صنعت

در این مدل تمام ارائه‌دهندگان خدمات از یک صنعت هستند. جمع کننده ها، ارائه‌دهندگان خدمات یا کالاها را از یک صنعت واحد جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را تحت برند خود سازماندهی می‌نمایند. مانند Airbnb برای هتل‌ها، یا Uber برای تاکسی‌ها، Oyo برای اتاق‌های هتل‌ها، و موارد مشابه دیگر.

  • مدل شراکتی

ارائه‌دهندگان خدمات یا کالاها جزو کارمندان شرکت جمع کننده نیستند. آن‌ها به‌عنوان شریک کسب و کار عمل می‌کنند. شرکا همیشه آزادی پذیرش یا رد پیشنهاد ارائه‌شده توسط جمع کننده را دارند (این عبارات در قرارداد صراحتاً قید شده است).

  • برند

جمع کننده بیشتر درآمد خود را صرف ساخت یک برند می‌کند. این برند دارای ویژگی‌های قابل توجهی مثل کیفیت، محدوده قیمت، تحویل تقاضا در زمان، و غیره است. همه کالاها و خدمات تحت یک برند واحد اما توسط ارائه‌دهندگان مختلف ارائه می‌گردند.

  • کیفیت

جمع کننده تلاش می‌کند تا کیفیت استانداردی را برای هر یک از فراهم آورندگان خدمات یا کالاها فراهم کند که در آن همه ویژگی‌ها صراحتاً قید شده‌اند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که شرکا برای شما یک محصول یا خدمات باکیفیت و استانداردی را فراهم می‌کنند. این جمع کننده‌ها، تیم‌هایی دارند که اطمینان حاصل می‌کنند کیفیت موردنظر رعایت می‌گردد.

  • قرارداد

یک قرارداد بین جمع کننده و ارائه‌دهنده خدمات یا کالاها امضا می‌شود که در آن همه شرایط موردنیاز مشخص شده‌اند. این عبارات یک موقعیت برد-برد را برای هر دو طرف ارائه می‌دهد که در آن طرفین بر ارائه محصول یا خدمات باکیفیت به مشتریان تمرکز می‌کنند و جمع کننده نیز بر روی بازاریابی تمرکز می‌کند و راهنمایی‌های بیشتری را برای شرکا ایجاد خواهد کرد.

مدل کسب و کار تجمیعی

مدل درآمدی جمع کننده

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ارائه‌دهندگان خدمات یا کالاها نقش حیاتی در مدل درآمدی جمع کننده ایفا می‌کنند.

جمع کننده‌ها برای آن‌‌ها مشتریان را فراهم می‌کنند و در ازای آن حق‌الزحمه‌ای را دریافت خواهند کرد. (همانند مدل کسب و کار Uber)، یا شرکا حداقل قیمت را که از جمع کننده دریافت می‌کنند، مشخص می‌نمایند و جمع کننده نیز پس از افزودن نرخ بهره، قیمت نهایی را برای مصرف‌کننده مشخص خواهد کرد (همانند مدل کسب و کار Oyo).

در این مدل میزان درآمد برای مراحل مختلف کسب و کار، چرخه و فصول مختلف، متفاوت است. در تعیین درآمد کل توسط جمع کننده، تخفیف و قیمت‌گذاری پویا، نقش مهمی را بازی ‌می‌کنند.

  • قیمت‌گذاری

جمع کننده‌ها با بازارها (مانند Amazon، Alibaba، Flipkart و غیره) متفاوت‌اند. آن‌ها خدمات مختلفی را برای قیمت‌های متفاوت اما استاندارد (با محدودیت‌های قیمتی) ارائه می‌کنند.

  • برای مثال UberX قیمت را بر اساس کیلومتر طی شده محاسبه می‌کند.
  • رقابت

رقابت در مدل کسب و کار تجمعی دشوار است چون ممکن است شرکا برای رقبا نیز کار کنند.

مدل کسب و کار تجمیعی چگونه کار می‌کند؟

توضیح تئوری این مدل ساده است:

  1. جمع کننده‌ها، ارائه‌دهندگان کالا یا خدمات را بازدید می‌کنند.
  2. سپس به آن‌ها وعده تعداد مشتریان بیشتر را می‌دهند و برنامه خود را بریشان شرح خواهند داد.
  3. ارائه‌دهندگان خدمات هم‌اکنون شریکشان هستند.
  4. جمع کننده‌ها برند خود را می‌سازند و سعی می‌کنند تا مشتریان را از طریق بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی جذب کنند.
  5. مشتریان خرید را از طریق جمع کننده انجام می‌دهند.
  6. شرکا نیز همان‌طور که قول داده‌شده بود، مشتریان را به دست می‌آورند.
  7. درنهایت جمع کننده نیز کمیسیون خود را می‌گیرد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]

سید وحید مرتضوی

مدیر محتوای اکوموتیو، کارشناسی ارشد بهینه سازی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *