معرفی استارتاپکسب و کارهای فین تک

والکس ورود به دنیای کریپتوکارنسی ها

مصاحبه با بردیا سیداحمدنیا هم بنیانگذار استارتاپ والکس

لیمو HR

از جمله بخش های مهم اکوسیستم فینتکی می توان به استارتاپ هایی که در زمینه رمزارزها ( کریپتوکارنسی ها ) فعالیت می کنند اشاره کرد. بخشی از این استارتاپ ها با تمرکز بر ایجاد پلتفرم معاملات آنلاین ارزهای دیجیتال سعی در ایفای نقشی موثر در چرخه اقتصادی کشور دارند، هر چند بعضا از دید دولت با تناقض هایی رو به رو هستند که فعالیت را برای آنها سخت می کند. از جمله استارتاپ های فعال در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال می توان به والکس اشاره کرد. در حاشیه الکامپ ۹۸ به سراغ بردیا سید احمد نیا، هم بنیان گذار استارتاپ والکس رفتیم و گپ و گفتی داشتیم که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

خود را معرفی کنید و از والکس بگویید.

من بردیا سیداحمدنیا، مدیر بازاریابی و هم بنیان‌گذار والکس و فارغ التحصیل رشته صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع ارشد در حال تحصیل در رشته MBA هستم و در خرداد ۹۷ به استارتاپ والکس پیوستم.

از تیرماه ۹۷ فعالیت والکس در باشگاه کارآفرینی تیوان واقع در پژوهشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف آغاز و آذرماه ۹۷ سایت راه‌اندازی شد. والکس بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که افراد در آن به صورت کاربر به کاربر مانند بازار بورس معامله می‌کنند. در والکس، افراد می‌توانند سفارش با قیمت دلخواه خود ثبت کنند و آغاز به خرید و فروش کنند.

نکته ای که والکس را از صرافی‌های پیشین در حوزه ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، داشتن امکان ثبت قیمت بیت کوین دلخواه کاربران برای ثبت سفارش خرید و فروش بیت کوین است و به نوعی والکس بازار بورس معاملات ارزهای دیجیتال است.

والکس با چه هدفی شکل گرفت؟

ما پیش از این در بازارهای خارجی، بیت کوین معامله می‌کردیم. یکی از دلایل خروج ما از بایننس، تحریم‌ها بود، از طرفی تعدادی افراد با مدارک جعلی در فضاهای مجازی و به خصوص تلگرام اقدام به کلاهبرداری و واریز پول‌های دزدی می‌کردند، همچنین به شدت قیمت‌های خرید و فروش صرافی‌ها که خود به تنهایی قیمت ارائه می‌کردند، بسیار بالا و یا پایین‌تر از قیمت جهانی بود و برای ما اصلا به صرفه نبود. این مشکلات باعث شد ما به فکر ایجاد یک مرجع امن برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران بیفتیم.

جذب سرمایه داشتید؟

بله در حال حاضر یک راند سرمایه گذار جذب کردیم. تا پیش از زمانی که سرمایه جذب کنیم به شکل بوت استرپ پیش رفتیم اما بعد از جذب کاربر، سرمایه جذب کردیم زیرا در آن زمان علاوه بر مبحث مالی نیاز به حمایت معنوی و پشتیبانی در این حوزه داشتیم.

 در خرید و فروش بیت کوین، خریدار و فروشنده هر دو باید عضو والکس باشند؟

بله باید هر دو طرف حساب کاربری داشته باشند و احراز هویت کامل انجام دهند، زیرا یکی از شاخصه‌های اصلی وجود والکس، ایجاد فضایی امن برای خرید و فروش بیت کوین است و پیش زمینه این کار داشتن سیستم احراز هویت کامل است.

شما چه تضمینی برای انتقال بیت کوین به حساب ها دارید؟

تضمین ما اعتبار ما است؛ ما ۸ ماه در بازار فعالیت داشته ایم. ولی نکته دیگر این است که فردی که سفارش ثبت می‌کند، حتما باید از قبل بیت کوین را واریز کرده باشد و همچنین فردی که قصد خرید بیت کوین را نیز دارد باید حساب ریالی خود را شارژ کرده باشد.

و تعهد ما به کاربرانمان واریز وجه ریالی کمتر از ۱۲ ساعت و واریز بیت کوین کمتر از نیم ساعت هست که در این ۸ ماه فعالیت تا به حال به مشکلی در این خصوص بر نخورده ایم. والکس آمده است تا فضای کریپتوکارنسی ایران را سر و سامان دهد و قطعا روز به روز به هدفمان نزدیکتر خواهیم شد.

تعداد کاربر والکس در حال حاضر چقدر است؟

در حال حاضر ۹۵۰۰ کاربر در والکس ثبت نام کرده اند و ۵۰۰۰ نفر از آنها احراز هویت کامل انجام داده‌اند و نزدیک به ۳۵۰۰ کاربر فعال در پلتفرم والکس در حال فعالیت هستند.

در مسیر با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟

عدم قانون‌گذاری شفاف در حوزه کریپتوکارنسی و در کل در هر صنعتی مانع جریان است و در حوزه ارزهای دیجیتال متاسفانه هنوز قانونی نداریم؛ تنها یک پیش نویس در سال گذشته بانک مرکزی ارائه داد که اجازه معامله به افراد داده شد ولی تمام مسئولیت اعتماد بر دوش کاربر گذاشته شده است. از طرف دیگر بحث احراز هویت نیز وجود دارد؛ زیرا اگر مسائلی مانند ارائه رمز یک بار مصرف برای همیشه حل شود، تعداد بسیاری از کلاهبرداری ها از بین می‌رود.

صنعت فینتک را چطور می‌بینید؟

صنعت فینتک ایران از کل دنیا جداست؛ زیرا در همه جای دنیا مسترکارت، ویزاکارت، کردیت کارت و… دارند ولی در ایران هیچ کدام از این‌ها وجود ندارد و هرچه وجود دارد را خودمان ساخته ایم و هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد، همچنین حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین نیز حوزه‌ای نوظهور در دنیاست و اگر ما بتوانیم سریع تر در این حوزه پیش برویم، می‌توانیم جایگاه خوبی در دنیا برای خود ایجاد کنیم.

معرفی استارتاپ والکس

رقبای شما چه استارتاپ هایی هستند و شما چند درصد از سهم بازار را در دست دارید؟

رقبای ما در اصل همکار ما هستند؛ سه استارتاپ اکسیر، نوبیتکس و والکس در حوزه معامله ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و ما قصد قانونی کردن صرافی‌های پلتفرمی در ایران را داریم و به همین دلیل در این زمینه همکار هستیم، زیرا هرچه تعداد بالاتر باشد نتیجه بهتری صورت می‌گیرد. اکسیر و نوبیتکس ۸ ماه قبل از ما وارد بازار شدند ولی طبق آنالیز ما، گردش مالی همه تقریبا یکی است و در حال حاضر ما در کنار هم هستیم تا فضای کریپتوکارنسی کشور را سروسامان دهیم.

برای توسعه محصول چه برنامه ای دارید؟

قصد ایجاد معامله جفت ارز و اضافه کردن ارزهای دیجیتال دیگر را داریم؛ در این نوع معامله شما به جای معامله با ریال از ارز دیجیتال استفاده می‌کنید. از دیگر برنامه‌ها ارائه اپلیکیشن موبایلی هست که به زودی رونمایی می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی با گوشی خود به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازند.

منبع درآمدی شما چیست؟

به صورت کارمزدی است و مقدار آن ۰.۵ درصد است و بسته به حجم معامله تا ۰.۲۵ درصد نیز کاهش پیدا می‌کند یعنی اگر بخواهم به صورت خیلی عامیانه بیان کنم در هر ۱ میلیون تومان باید ۲۵۰۰ تومان به ما کارمزد بدهید.

و سخن پایانی

در حال حاضر فضای کریپتوکارنسی در ایران بسیار مبهم است و بسیاری از افراد در حال سواستفاده از این فضا هستند، به نوعی که افراد در فضای مجازی علی الخصوص تلگرام شروع به خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌کنند و هیچگونه اعتماد و اطمینانی به معامله انجام شده ندارند.

اگر بتوانیم در وضع قوانین در حوزه ارزهای دیجیتال تعجیل کنیم خواهیم توانست اولا پلتفرم‌های معاملاتی مانند والکس را معرفی کنیم که جایگاهی امن برای معاملات ارزهای دیجیتال مردم است و دوما می‌توانیم جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌هایی که امروزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم را بگیریم.

والکس سعی کرده است با تمامی سختی‌هایی که کار مالی به ویژه کریپتوکارنسی در ایران دارد، فضایی امن و قابل اعتماد را برای کاربرانی که قصد خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارند را فراهم کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *