رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان پیرامون فعالیتهای مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان گفت: نحوه فعالیت در این مرکز به این شکل است که ابتدا، تیم های برخوردار از ایده برای کسب و کار، با مراجعه به مرکز، در قالب یک هسته فن آور، درخواست خود را ارائه می دهند که پس از بررسی و درصورت پذیرفته شدن ایده شان، بعنوان هسته فن آور و دوره پیش رشد، وارد مرکز و در ان مستقر می شوند.
دکتر جواد راستی افزود: از میان شرکتهای دانش بنیان، یکی در حوزه های بیومکانیک و دیگری در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و پروتز زانو تولید می کند.
وی افزود: یکی دیگر از شرکت ها در حوزه تولید کود گیاهی، یک شرکت در حوزه تولید محصولات متنوع مثل دستگاه شستشوی شیمیایی، رنگ مورد استفاده در صنایع دستی، ماده مورد استفاده در لامپهای ال ای دی و … و شرکت دیگر نیز در حوزه تولید ربات برای توانبخشی عصب پا، فعالیت دارند.
راستی به فعالیت شرکتهای این مرکز در حوزه صنایع خلاق نیز اشاره کرد و گفت: ۲ شرکت صنایع خلاق داریم یکی در حوزه آموزش اقتصاد و مدیریت استراتژیک بازی برای کودکان و دیگری در حوزه تولید بسته های خلاقیت و رباتیک فعال هستند.
وی با بیان اینکه مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان در تلاش است تا با تاسیس شتاب دهنده ها و ایجاد کانونهای کارآفرینی در داخل دانشگاه، بتواند این مرکز را گسترش دهد، اظهار داشت: هدف ما از این کار، ارائه خدمات بیشتر از حضور شرکت ها در نمایشگاه ها و نیز تدارک نظارت و راهنمایی حرفه ای و منتورشیپ یا به عبارتی مشاوره و مربیگری، به منظور افزایش ارزش حضور شرکت ها در این مرکز است.
راستی با اشاره به پیشینه طولانی دانشگاه اصفهان در حوزه بازیهای رایانه ای اشاره کرد و ادامه داد: چندسالی است که در حوزه بازی های رایانه ای فعالیت خود را جدی تر کرده ایم و آن را توسعه دادیم و در همین راستا، یک مرکز بازی های رایانه ای را از سال ۹۵ راه اندازی و امسال نیز برای گسترش بیشتر آن، مرکز نوآوری صنایع سرگرمی در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان افزود: این مرکز از امکانات بسیار خوبی در حوزه ساخت بازی های رایانه ای، از جمله امکانات مجهز در بخش رندرفارم (شبکهای از کامپیوترها برای رندر کردن تصاویر خلق شده به وسیله کامپیوتر)، سایت حرفه ای برای آموزش و تولید انیمیشن، استودیوی حرفه ای صدابرداری، آزمایشگاه های تخصصی مثل آزمایشگاه واقعیت مجازی، آزمایشگاه بوردگیم ( بازیهای رومیزی)، آزمایشگاه تست بازی برخوردار است.
وی از دانشگاه اصفهان بعنوان پیشتاز حوزه بازی در میان دانشگاه های کشور یاد کرد و با بیان اینکه این دانشگاه تقریبا قطب بلامنازع آموزش، پژوهش و کارآفرینیِ حوزه گیم در ایران به شمار می رود، افزود: از سال ۹۴ کنفرانس بازی های رایانه ای در دانشگاه اصفهان برگزار می شود که امسال پنجمین دوره آن را در پیش داریم. همچنین کارگاه ها و دوره های مختلفی را در حوزه بازی برگزار می کنیم.
رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان در ادامه به تدوین سرفصل های دروس رشته کارشناسی طراحی و تولید بازی های رایانه ای در دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: اکنون مراحل تصویب این رشته در وزارت علوم در حال انجام است. ضمن اینکه مراحل تدوین دوره کارشناسی ارشد بازی سازی نیز بصورت مشترک بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه کیم یانگ کره جنوبی در دست اجرا است.
وی همچنین اظهار داشت: یک آزمایشگاه مجهز بازی های جدی در دانشگاه اصفهان برپاست و در آن، بازی هایی نه با هدف سرگرمی، بلکه به منظور آموزش و درمان ساخته می شود تا مثلا با استفاده از بازی، روند درمان و آموزش را که معمولا خسته کننده است، جذاب تر کنند.