اخبار استارتاپی

ایجاد سامانه هوشمند مشاغل در تأمین اجتماعی

نشست مشترک رئیس تأمین اجتماعی با روسای شرکت‌های دانش بنیان به منظور رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها با تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نشست مشترک رئیس سازمان تأمین اجتماعی با روسای شرکت‌های دانش بنیان جهت رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و شتاب دهنده ها با تأمین اجتماعی در محل هیأت رئیسه مجلس برگزار شد. در این نشست روسای شرکت های دانش بنیان به مشکلاتی که با سازمان تأمین اجتماعی دارند، اشاره کردند.

نبود اجرای مصوبات دولت و مجلس، ضرورت بازنگری در قانون تأمین اجتماعی، نحوه حسابرسی و مفاصا حساب، نبود تعادل بین تعداد نمایندگان کارفرما، کارگر و دولت در هیأت نظارت، اجرای سلیقه‌ای قوانین و بخشنامه‌ها، نبود پاسخگویی بیمه ها، اعمال جریمه‌های سنگین به کارفرمایان، رشد پرونده‌های رسیدگی به نحوه پرداخت حق بیمه ها توسط کارفرمایان در شعب تأمین اجتماعی و اتلاف وقت آنها در این حوزه، شفاف نبودن رسیدگی به شکایات، بی‌توجهی مسئولان شعب تامین اجتماعی به دستورات مقامات بالاتر آنها، ادعای وجود بخشنامه مخفی که مسئولان شعب تأمین اجتماعی با استناد به آن تصمیم‌گیری می‌کنند، از جمله مشکلاتی بود که توسط روسای شرکت‌های دانش بنیان در این نشست مطرح شد.

ایجاد سامانه هوشمند مشاغل در تأمین اجتماعی نقطه پایان اختلافات در این حوزه

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در این نشست ضمن یادآوری اینکه ۱۰ موضوع مهم در حوزه پیگیری و نظارت مجلس از طرف هیأت رئیسه انتخاب شده تا با برگزاری نشست مشترک با مسئولان مربوطه و فعالان این حوزه‌ها مورد بررسی قرار گیرند، تأکید کرد که اقتصاد دانش پایه و نوآورانه یکی از مواردی است که نقش اساسی‌تری در اصلاحات اقتصادی کشور یا روند موجود در این حوزه دارد که به اعمال تغییرات منتهی می‌شود، ضمن اینکه این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده به همین دلیل قوای سه‌گانه به آن توجه ویژه‌ای دارند.

وی تصریح کرد: نحوه بررسی این موضوعات و مشکلات پیرامون آنها در دو بخش مرتبط با مجلس که راهبردی بوده و با هدف رفع خلاء یا نقایص موجود در حوزه قانونگذاری انجام می‌شود و بخش مرتبط با دستورالعمل‌ها و رویه‌ها در دستگاه‌های اجرایی که به‌منظور شناسایی مسئولانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، صورت می‌گیرد، ضمن اینکه دبیرخانه‌ای در هیأت رئیسه تشکیل شده که بعد از اتمام این جلسات گزارشی را از نتایج بررسی‌های صورت گرفته در قالب طرح جهت ارائه در صحن علنی تدوین کرده و بخشی که مربوط به مجلس باشد، از طریق کمیسیون‌های مربوطه در جهت اصلاح قوانین، تسهیل در اجرای آنها و جهش در حوزه‌های اجرایی مربوطه پیگیری خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این نشست به منظور رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ و شتاب دهنده ها با تأمین اجتماعی تشکیل شده که در آن به این موضوع از منظر سیاست‌های کلی نظام با هدف پیگیری جهت‌گیری نظام برای توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری و نوآوری و رشد جهشی در این حوزه به طوری که به رفع مشکلات عمده در حوزه اقتصاد و اشتغال به ویژه اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده منتهی شود، پرداخته می‌شود.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از مواردی که در رابطه با رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نحوه اعمال جریمه و حسابرسی در تأمین اجتماعی باید مورد بازنگری قرار گیرد، ضمن اینکه لازم است مطالبات آنها در محل سازمان تأمین اجتماعی بررسی شود تا نیاز به طرح شکایت در بخش‌های دیگر نباشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ضرایب نیز باید بر اساس لیست نیروهای انسانی و حقوق و دستمزد پرداخت شده به آنها محاسبه شود و نباید هم از محل پرداخت حقوق و هم سود حاصله برای این شرکت‌ها دریافت شود، ضمن اینکه لازم است سامانه هوشمند مشاغل به منظور تسریع روند بازرسی‌ها برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شود.

وی یادآور شد: مسئولان شعب بیمه‌ تأمین اجتماعی باید بدانند که از قدرت خود باید برای انعطاف در بخش اجرا استفاده کنند و در تفسیر قانون یا بخشنامه‌ها از آن استفاده نکنند. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان از رئیس سازمان تأمین اجتماعی و روسای شرکت‌های دانش بنیان خواست تا در هفته آتی نشستی را به منظور رفع مشکلات این بخش برگزار کرده و  نتیجه بررسی‌های خود را به مجلس گزارش دهند.

لزوم حمایت از روسای جوان شرکت های دانش بنیان

سیده فاطمه حسینی با بیان اینکه فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس مشکلات موجود در حوزه شرکت‌های دانش بنیان را مورد بررسی قرار داده، افزود: یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام دادیم، نگاه به چرخه عمر این شرکت‌ها بوده و با توجه به این مهم باید تفاوتی در این زمینه قائل شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون این شرکت‌ها بعد از اینکه ثبت می‌شوند و قراردادهایی را برای آغاز فعالیت خود امضا می‌کنند با مشکلاتی در حوزه بیمه و مالیات مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه دولت تحت عنوان «نوآفرین» با نگاه به محدودیت‌های ایجاد شده برای این شرکت‌ها در قوانین، تدوین شده است، ضمن اینکه در ماده ۷۱ قانون برنامه ششم سقف محدودیتی که در این زمینه ایجاد شده، تنفسی به کارفرمایان داده است، ضمن اینکه لازم است برای اجرای قوانین در این حوزه با نگاه سیستمی تلاش شود و روند اجرای آن نیز قابل رصد کردن باشد.

رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنچه مسلم است باید شرایطی برای جوانانی که توان ایجاد شرکت‌های دانش بنیان یا استارت آپی دارند، ایجاد شود که در ۳ سال اول حیات این شرکت‌ها دغدغه پرداخت حق بیمه و مالیات را نداشته باشند، چرا که آنها کارآفرینانی هستند که ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کنند.

حسینی تأکید کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به دنبال حمایت از جوانان فعال در این حوزه است، ضمن اینکه برای اجرای آن باید به تمام شرکت‌های فناوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به دنبال انحصار نباشیم، همچنین لازم است قانونی ۵ ماده‌ای برای حمایت از آنها مصوب کنیم که یک ماده از آن به نحوه اعمال حق بیمه تأمین اجتماعی از شرکت‌های مختلف متناسب با زمان ایجاد آنها و نوع فعالیتشان بپردازد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *