اخبار استارتاپی

نرخ برق تولید بیت کوین در کارگروه ستاد اقتصاد دیجیتال تعیین شد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی از تشکیل کارگروهی در زمینه رمزارزها خبر داد و گفت: در این کارگروه در خصوص نرخ ترجیحی برقی که باید به ماینرها ارائه شود، مذاکراتی در دستور کار قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی با اشاره به برنامه های ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال در خصوص رمز ارزها، افزود: بخش استخراج رمز ارز تعیین تکلیف شده، ولی خرید و فروش آن همچنان ممنوع اعلام شده است.

دکترمهدی محمدی ادامه داد: در این ستاد کارگروهی با حضور نمایندگان دو وزارت صنعت و ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ماینینگ تشکیل دادیم و بر روی نرخ ترجیحی برقی که باید به ماینرها ارائه شود، در حال مذاکره هستیم. محمدی خاطر نشان کرد: تاکنون این بحث‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است، ولی مذاکره در این زمینه در دستور کار ما قرار دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، اقتصاد دیجیتال در تعریف بین‌الملل را شامل چهار حوزه “تجهیزات سخت‌افزاری و پلتفرم‌های پایه مانند تجهیزات مخابراتی و IT پایه”، “نرم‌افزار”، “محتوا و شبکه‌های اجتماعی” و “کسب و کار های الکترونیکی” دانست و ادامه داد: سهم هریک از این حوزه‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتال متفاوت است، ولی بر اساس آمارها در دنیا ۳۰ درصد اقتصاد دیجیتال مربوط به سخت افزار، ۳۰ درصد مربوط به نرم افزار، ۲۰ درصد مربوط به کسب و کار های الکترونیکی و مابقی مربوط به محتوا می‌شود.

محمدی با بیان اینکه بر اساس این آمارها بخش عمده‌ای از اقتصاد دیجیتال مربوط به حوزه‌های سخت افزار و نرم افزار حوزه ICT ‌است، ادامه داد: در این حوزه بازار بزرگ در سطح بین‌المللی وجود دارد و ما کمتر توانسته‌ایم در بازارهای بین‌المللی این حوزه وارد شویم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال با اشاره به حمایت‌های این ستاد از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، خاطر نشان کرد: ما در ستاد اقتصاد دیجتیال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی توسعه فناوری‌های نوظهور دیجیتال متمرکز شدیم و بیشتر حمایت‌های ما معطوف به توسعه ۵ تا ۶ فناوری حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شود.

محمدی، “هوش مصنوعی”، “بلاکچین”، “اینترنت اشیا”، “کلان داده‌ها” و “هوشمندسازی تولید” را از جمله فناوری‌های مورد حمایت این ستاد ذکر کرد و یادآور شد: این تکنولوژی‌ها جزو فناوری‌های نوظهوری است که در کشور به ندرت به آن پرداخته می‌شود و این در حالی است که آینده اقتصاد دیجیتال بر پایه این فناوری‌ها قرار خواهد داشت و می‌توان گفت که این فناوری‌ها پارادایم نسل چهارم صنعتی را شکل خواهند داد.

وی اضافه کرد: بر این اساس از فعالان این عرصه در حوزه‌هایی چون برگزاری بوت کمپ ها (دوره‌های آموزشی)، راه‌اندازی شتابدهنده ها و مراکز نوآوری و هم همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌ها در زمینه کسب تکنولوژی و یا صادرات حمایت می‌شود.

محمدی بیشترین حمایت‌های ستاد از این شرکت‌ها را حمایت معنوی دانست و یادآور شد: به عنوان مثال حمایت ما از برگزاری بوت کمپ ها به این صورت است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌های ثبت‌نام دانشجویان در این رویدادها از سوی ستاد به صورت یارانه پرداخت می‌شود و پولی که به طرف برگزارکننده اعطا می‌شود نیز در قالب تسهیلات و وام است؛ ولی اگر این دوره‌ها موجب اشتغال‌زایی و کارآفرینی شرکت‌کنندگان شود، این تسهیلات بلاعوض خواهد شد.

وی همچنین به بیان میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه پرداخت و یادآور شد: صادرات در اقتصاد دیجیتال شامل دو بخش ملموس و غیر ملموس می‌شود. بخش ملموس صادرات شامل مواردی چون نرم افزار و سخت‌افزار می‌شود که آمارهای مربوط به صادرات این محصولات تا حدودی مشخص است و این آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر میزان صادرات این محصولات افت کرده که دلیل آن شرایط تحریم و چالش‌های ایجاد شده در زمینه مبادلات کالایی و مالی است.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بخش غیر ملموس صادرات این حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: بیشترین میزان صادرات در این حوزه مربوط به تعاملات محتوا و یا به عبارت صحیح‌تر فریلنسرها است؛ یعنی در جاهایی که شرکت‌ها بر روی پروژه‌های بین‌المللی‌ مشارکت دارند و یا اقدام به فروش برنامه‌ای در خارج می‌کنند. ما آمارهای دقیقی در این زمینه در دسترس نداریم، ولی به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در حوزه سخت افزار و نرم افزار وضعیت بهتری داشتیم، چون هم فضای فریلنسی در ایران رشد کرده و هم هزینه تولید در ایران پایین است و شاید بتوان گفت با وجود مهندسان نرم‌افزار ماهر، ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای تولیدکننده نرم‌افزار است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *