مقالات کارآفرینی

فضای کار اشتراکی مناسب را چگونه انتخاب کنیم ؟

بررسی عوامل مختلف حاکم بر فضاهای کار اشتراکی

فضاهای کار اشتراکی در سال­ های اخیر به شکل فزاینده ای مورد علاقه کارآفرینان و فریلنسرها قرار گرفته‌اند و این رشد چشمگیر بی دلیل نبوده است. این سبک فضای کاری انتخابی عالی برای کارآفرینان، استارتاپ ها و حتی شرکت­ های بزرگ است تا با هزینه ای اقتصادی، شبکه خود را گسترش دهند و سطح خلاقیتشان را بالا ببرند. اما آیا فضاهای کار اشتراکی به افزایش بهره‌وری کمک می کنند؟

مطالعات متعددی انجام گرفته که نشان می‌­دهند طرح­ فضای باز کاری به علت سروصدای مدام در پس‌­زمینه و دیگر عوامل حواس­‌پرتی که موجب سطح بالایی از استرس و خستگی هیجانی می‌­شوند، بر عملکرد کارکنان تأثیر منفی می­‌گذارند. از سوی دیگر، تحقیقات جدیدتر دریافته­‌اند که ۷۴ درصد از کارمندان هنگام کار در فضای کار اشتراکی، احساس بهره‌­وری بیشتری داشته­‌اند.

«شما محصول محیط خود هستید. پس محیطی را انتخاب کنید که بهتر شما را به هدفتان خواهد رساند.» ویلیام کلمنت استون، بنیان­گذار نگرش ذهنی مثبت

به نظر می‌رسد عوامل مختلفی در فضای کار اشتراکی حاکم هستند که باید نسبت به آن‌ها حساس باشید. سوال اینجاست که چگونه باید فضای کار اشتراکی درستی را انتخب کنید که به نفع خلاقیت، خروجی و اهداف شغلی شما باشد؟

در ادامه راهنمایی را عرضه می‌­کنیم که شامل مواردی است که می‌­بایست هنگام انتخاب فضای کاری اشتراکی در نظر بگیرید. برای شفاف‌تر شدن موضوع مثال‌هایی از فضاهای کار اشتراکی هم در متن گنجانده شده است:

  1. تجهیزات اداری

بیشتر فضاهای کار اشتراکی تجهیزات کافی را در اختیار کارآفرینان و فریلنسرها قرار می‌دهند اما برای کسب اطمینان در مورد چیزهایی که ممکن است در اختیار شما قرار دهند، بپرسید. چیزهایی مثل شارژر، وایت برد، پروژکتور. توجه کنید که آیا هزینه‌های مربوط به پرینت و یا اتاق جلسه در هزینه اجاره فضا گنجانده شده است یا باید به طور مجزا برای آن مبلغی را بپردازید.

  1. جو

فضاهای کار اشتراکی نسبتا زیادی برای انتخاب وجود دارد، پس به احتمال زیاد می­توانید یکی از آن‌ها را که با سلیقه­ شما جور است، در همسایگی خود پیدا کنید. روی پیدا کردن جایی متمرکز شوید که کار سازنده را تقویت می‌کند و روحیه خلاقیت را در شما زنده می‌کند و ظرفیت شبکه‌سازی شما را فعال می‌سازد.

اینداستریس که در آستین واقع شده ترکیب درستی از فضاهای کار، ملاقات و تمرکز را جهت تقویت کار عمیق در اختیار می‌گذارد. این فضای کار اشتراکی با هدف ارتقای بهره‌وری طراحی شده و از محیط داخلی شیک و تر و تمیز، پنجره­‌های سرتاسری (سقف تا کف) و امکانات مدرن مثل Craft cafe، غذای سنتی و میوه­ تازه­ برای هر روز برخوردار است.

  1. ویژگی‌های محیطی

آیا می­دانستید که نورپردازی، دما، رطوبت و سروصدا، عوامل بسیار مهمی هستند که به صورت غیرمستقیم بر بهره‌­وری شما تأثیر می­گذارند؟ بعضی مکان­‌ها برای راحت کار کردن زیادی گرم یا سردند، یا بعضی دیگر پراز همهمه هستند.

جالب است بدانید که برای آگاهی از این شرایط افراد به سراغ تکنولوژی رفته‌اند و از ابزارهایی مثل Luxafor Meteo استفاده می‌کنند. این گجت کوچک، برای ارزیابی نور مناسب، گرمایش یا سرمایش مطلوب، سطح رطوبت و دی‌اکسیدکربن سالم، کاربرد دارد. حتی می‌‎توانید از بین میزهایی که در دسترس هستند، با دقت بهترین میز را برای خود انتخاب کنید، جایی که بتوانید به دور از سروصدا، بهترین نور و کیفیت هوا برای تمرکز روی کارهایتان را داشته باشید.

ویژگی‌های محیطی فضای کار اشتراکی

  1. انعطاف‌پذیری

براساس یک نظرسنجی وسیع، ۸۰ درصد از کارمندان می‌گویند که وقتی جای خود را حین کار کردن تغییر می‌دهند، بهره‌وری‌شان بیشتر می‌شود. کار انعطاف پذیر از لحاظ مکان و ساعات کاری، برای متخصصین صنایع گوناگون به یک اولویت تبدیل شده است.

اگر احساس می‌کنید که تغییر منظره بهره‌وریتان را افزایش می‌دهد، ببینید که آیا طرح عضویت شما در محیط همکاری شامل یک میز اختصاصی می‌شود یا اینکه امکان جابه‌جا شدن را به شما می‌دهد.

یا اگر روال عادی کارتان شامل جلسه رفتن، مسافرت کردن و کار در حرکت می‌شود، طرح اشتراک فضاهایی را در نظر بگیرید که امکان دسترسی به چندین فضا در نقاط مختلف را برای شما مهیا می‌کنند. به طور معمول فضاهایی که چندین شعبه دارند، چنین خدمتی را ارائه می‌کنند. در سطحی گسترده، در طرحی مشابه ویزای کار اشتراکی این امکان وجود دارد که شما با ثبت نام در یک فضای کار اشتراکی بتوانید از فضاهایی دیگری که با آن تفاهم‌نامه همکاری دارند، بهره‌مند شوید. متاسفانه هنوز این سطح از دسترسی در میان فضاهای کار اشتراکی ایران شکل نگرفته است و چنین شبکه‌ای وجود ندارد.

  1. حریم شخصی

محیط فضای کار اشتراکی فرصت فوق‌العاده‌ای برای شبکه سازی مفید و همکاری ثمربخش است. کسی چه می‌داند شاید شما درست کنار بهترین طراح وب شهر نشسته باشید که ‌بتواند به‌راحتی کارتان را با یک طراحی حرفه‌ای راه بیاندازد.

بااین‌وجود اگر در محیط شلوغی هستید، از دیوارهای متحرک یا هدفون‌های صدا خفه‌کن بهره بگیرید که به سرعت شما را از پچ‌پچ‌ و سروصداهای محیط دور می‌کنند. یا اگر می‌خواهید کسی مزاحمتان نشود با یک نوشته و یا چراغ رنگی در دسترس بودن یا مشغول بودنتان را به دیگر اعلام کنید.

  1. اینترنت پرسرعت

خانه جایی است که وای فای خوب باشد. مهم نیست که از اینترنت برای ایمیل و تلگرام استفاده می‌کنید یا فایل‌های سنگین را در فضای ابری بارگذاری می‌نمایید، درهرصورت قطعاً لطف بزرگی به خودتان خواهید کرد اگر کارتان را به جایی انتقال دهید که از اتصال اینترنت قوی و مطمئن برخوردار است. خوشبختانه اکثر فضاهای فضاهای کار اشتراکی وجود اینترنت پرسرعت را تضمین می‌کنند، اما دوراندیشانه‌تر است که درمورد آن پرس‌وجو کرده و خودتان امتحانش کنید.

حریم شخصی در فضای کار اشتراکی

  1. قهوه خوب، غذای خوب و مزایای دیگر

به جز یک فضای کاری که تمرکز شما را افزایش می‌دهد، پیدا کردن یک فضای کار اشتراکی که تمام نیازهای دیگر شما برای به‌حداکثر رساندن بهره‌وری را برطرف کند نیز به همان اندازه مهم است. اکثر فضاهای کار اشتراکی امکاناتی مثل محیط‌های ورزشی، اتاق کودکان، ایوان‌ بیرونی و غیره دارند. قهوه و چای هم از خدمات معمول در این فضاها است، پس اگر قرار است هر روز از آنها بنوشید، بهتر است قبلاً امتحانشان کنید.

  1. دسترسی

چه ساعات کاری شما از طرف شرکت تعیین شده باشد، چه طبق برنامه زمانی خودتان کار کنید، فضای کار اشتراکی شما می‌بایست در شلوغ‌ترین زمان کاریتان در دسترس باشد. برخی افراد صبح‌ها بهره‌وری بیشتری دارند، برخی دوست دارند وقتی هوا تاریک شد به شدت کار کنند. ساعات باز شدن مکان موردنظرتان را بدانید تا بتوانید زمان خود را به نحو مؤثری برنامه‌ریزی کرده و انعطاف‌پذیر بمانید.

  1. امنیت

مگر اینکه این‌ور و آن‌ور بردن لپ‌تاپ برایتان مسئله نباشد، وگرنه قطعاً به دنبال مکانی هستید که وقتی ساعت نهار یا حتی شب‌هنگام کارتان را رها می‌کنید، احساس امنیت داشته باشید. حتماً تمهیدات امنیتی را بررسی کنید، به‌خصوص اگر این مکان در طول شبانه‌روز باز است.

انعطاف پذیری فضاهای کار اشتراکی

  1. مکان و منطقه

واضح است که شما به احتمال زیاد یک فضای همکاری در نزدیکی خودتان انتخاب خواهید کرد. با این ­وجود باید ببینید که این مکان از نظر حمل­ و نقل و محل اطرافش چه وضعیتی دارد. بررسی کنید که آیا اتوبوس یا خط مترو در آن نزدیکی هست، زمانی که طول می­کشد تا پیاده، با دوچرخه یا با تپسی به آنجا برسید را برآورد کنید. پرس ­و جو کنید که آیا پارکینگی در آن حوالی هست و هزینه­ آن چقدر است. بد نیست نظر مشتریان احتمالی خود را که برای جلسه به آنجا سر می­زنند، درباره­ این مکان جویا شوید.

  1. هزینه­‌های اضافه

بسیاری از فضاهای کار اشتراکی مزایایی علاوه بر دسترسی به فضا ارائه می­‌دهند، اما حتماً بررسی کنید که کدام­یک از آنها در هزینه­ اشتراک متناسب با بودجه­ شما گنجانده شده‌­اند. از اینکه از ابتدا بپرسید آیا هزینه­ اضافه‌­ای باید بابت اتاق جلسات، پرینت گرفتن، اجاره­ قفسه­ قفل­دار و غیره پرداخت کنید یا نه خجالت نکشید. آیا فضای انتخابی شما، دوره­ آزمایشی هم دارد؟ اگر بله، آن را امتحان کنید تا ببینید که آیا به هزینه­ عضویت ماهیانه‌­اش می­ارزد یا خیر.

برای جمع­‌بندی باید گفت که در انتخاب یک مکان برای دورکاری یا شروع یک کسب و کار، پول در ارزیابی ارزش آن مکان نقش اساسی دارد. باید از خودتان بپرسید که مایلید ماهیانه چقدر خرج کنید و واقعاً به چه نوع مزایا و تجهیزاتی نیاز دارید تا بهترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. مطمئناً می‌خواهید فضای کاری مناسبی را در نزدیکی خودتان انتخاب کنید که به نفع بهره­‌وری شما و برایتان الهام‌­بخش باشد تا حداکثر بازدهی را از ساعات کاری خود داشته باشید. اما انتخاب نهایی تا حد زیادی به اولویت­‌بندی نیازها و خواسته­‌های شما بستگی دارد، دراین­صورت پولتان درست خرج شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *