اخبار استارتاپی

تدوین پیش نویس آیین نامه تبلیغات کسب و کارهای الکترونیکی

پیش نویس آیین نامه تبلیغات در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی تدوین شد.

براساس پیش بینی های صورت گرفته در پیش نویس آیین نامه تبلیغات، رسانه ها موظفند به هنگام پذیرش تبلیغات تامین کننده کالا را احراز هویت کنند. در این پیش نویس که آیین نامه اجرایی مواد ۵۶ و ۵۷ قانون تجارت الکترونیکی است، پیش بینی شده که احراز هویت از طریق سامانه امتا (احراز هویت مشتریان الکترونیکی) یا از طریق دریافت مدارک اطلاعات هویتی افراد صورت گیرد. همچنین در این آیین نامه پیشنهادی پیش‌بینی شده است که اطلاعات احراز هویت شده حداقل ۳ سال توسط رسانه ها نگهداری شوند.

ماده ۵۶ قانون تجارت الکترونیکی به وظیفه وزارت صمت در تدوین قوانین مربوط به تبلیغات اشاره کرده است همچنین ماده ۵۷ این قانون به تبلیغات در حوزه کودکان می‌پردازد.

در این پیش‌نویس تاکید شده که تبلیغات باید به صورت صریح از مطالب داخل وب‌گاه جدا شوند. طبق این پیش‌نویس رسانه‌ها موظفند با مشخصه‌ای قابل تشخیص بخش تبلیغات را از محتوای وب‌گاه جدا کنند، درصورتی‌که مصرف کننده از عدم جداسازی بخش تبلیغات از دیگر محتوا سایت اغوا شود و منجر به ضرر آنها شود رسانه‌های تبلیغاتی در این خصوص مسئول هستند. رسانه در پیش‌نویس آیین‌نامه به بسترهای تبلیغاتی گفته می‌شود. وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله این رسانه‌ها به‌شمار می‌آیند.

در این پیش‌نویس تاکید شده که قبل از ارسال پیام تبلیغاتی باید حتما از رضایت دریافت کننده پیام مطمئن شوند. همچنین این امکان برای دریافت کننده پیام تبلیغاتی باید فراهم شود که در هر لحظه که بخواهد انصراف خود را از دریافت پیام‌های تبلیغاتی اعلام کند.

رسانه‌ها، کارگزار تبلیغ، سازنده تبلیغ و کانون آگهی و تبلیغاتی حق استفاده از اطلاعات شخصی کاربران را بدون اجازه آنها ندارند و این حق برای آنها محفوظ است. همچنین کاربران باید این امکان را داشته باشند که به صورت اینترنتی بتوانند خواستار حذف تبلیغ یا اصلاح داده‌هایشان شوند.

از سوی دیگر رسانه‌ها موظف هستند از ثبت اطلاعات کودکان و نوجوانان بدون اجازه والدین جلوگیری کنند، زیرا ممکن است این اطلاعات مورد سواستفاده در جهت ارسال تبلیغات نامناسب برای کودکان و نوجوانان قرارگیرد.

در این پیش‌نویس یک بخش مخصوص تبلیغات برای کودکان پیش‌بینی شده است. در این آیین‌نامه تاکید شده که در تبلیغات نباید کودکان به صورت مستقیم ترغیب به خرید محصول شوند. همچنین در این آیین‌نامه تاکید شده که نباید استفاده کودکان از اینترنت به تنهایی در تبلیغات نمایش داده شود.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در صورت بروز تخلف از ناحیه رسانه‌ها ابتدا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به آن رسانه اخطار داده می‌شود. رسانه‌ها موظف به اصلاح تخلف هستند، در صورت سرپیچی یا ادامه آن نسبت به تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی اقدام خواهد شد.

روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است که این پیش‌نویس برای نظر خواهی دراختیار کارشناسان حوزه قرار گرفته است و فعالان این حوزه می‌توانند نظرات خود را در خصوص آن اعلام کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *