اخبار استارتاپی

۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش شرکت های دانش بنیان

معاون وزیر کار درآمد حاصل از فروش شرکت های دانش بنیان در ایران را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد دوره کارآفرینی نشده و قواعد و قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

عیسی منصوری، معاون وزیر کار در حاشیه سومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از نظر ما نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده و به رغم آنکه از کارآفرینی سخن می گوییم در حوزه سیاست گذاری وارد دوره کارآفرینی نشده ایم و بسیاری از قواعد و قوانین ما در این حوزه متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

وی افزود: برای آنکه محوریت نظام حکمرانی را جبران و بر پلت فرم‌ها و اکوسیستم ها در رشته‌های مختلف تمرکز کنیم به ایجاد بنیادهای ملی کارآفرینی روی آوردیم که آخرین بنیاد، بنیاد ملی هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا بود و ما کوشش کردیم که در حوزه‌های مختلف اکوسیستم کارآفرینی را فهم کنیم و توسعه بدهیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راه‌اندازی این بنیادها گفت: اینکه دست استارت آپ ها را یک به یک بگیریم خوب است، ولی معتقدیم در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد. منصوری گفت: ما در حوزه تولید محتوا، استارت آپ هایی نظیر انیمیشن دیرین دیرین داریم و سعی کردیم آن را در جای دیگری توسعه دهیم و بنابراین در کردستان با استفاده از ظرفیت استان به زبان کردی این انیمیشن را تولید کنیم و با کمک کردن آن درآمد شما افزایش می‌یابد.

وی از فعالیت ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: درآمدی که این شرکت‌ها از محل فروش دارند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۵۶ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری مشغول کار هستند که ۸۰ درصد آنها کارشناسی و بالاتر و ۲۸ درصد آنها کارشناسی ارشد و دکترا هستند. معاون وزیر کار با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور فاصله زیادی با نظام کارآفرینی دارد، گفت: ما در وزارت کار به دنبال این هستیم که به‌عنوان سیاست‌گذار، کارآفرینی اختصاصی را نهادینه و برای جبران محدودیت‌های پیش‌رو بر ایجاد اکوسیستم اختصاصی کارآفرینی تمرکز کنیم.

منصوری تصریح کرد: به دلیل گله‌مندی که از نظام آموزش رسمی داشتیم اموری مثل کارورزی را پیشنهاد کردیم. کارورزی بیش از آنکه یادگیری یک مهارت باشد تمرین عملی تجربه کارآفرینی است و در این راستا کار دیگری که آغاز کردیم شروع کارآفرینی از دوره ما قبل مدرسه است تا خلاقیت از آن دوره منتقل و تجربه شود. به گفته منصوری، مکانیزمی که در حال حاضر وزارت کار در دستور کار دارد متمرکز بر سه حوزه اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی تخصصی و شناسایی استعدادها از دوران ماقبل مدرسه است.

وی گفت: متاسفانه در حوزه توسعه کارآفرینی اتفاق مطلوبی رخ نداده و فرصت تجربه کردن را فراهم نکرده‌ایم از این رو امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی کافه‌های کارآفرینی، بنیادهای ملی کارآفرینی و آموزش از دوران پیش از مدرسه بتوانیم به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و شکوفایی استارت آپ ها کمک کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مدیراینفو
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *