اخبار استارتاپی

۲۶ قرارداد بزرگ بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها به امضا رسید

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از امضای ۲۶ قرارداد بزرگ بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: از این تعداد قرارداد، ۱۴ قرارداد به موضوع بالادستی و ۱۲ قرارداد به موضوعات پایین دستی مربوط است.

سعید محمد زاده، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در حاشیه نشست خبری گردهمایی سه روزه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت افزود: در صنعت نفت اتفاقات خوب و ارزشمندی طی سال های گذشته رخ داده که راه اندازی دانشگاه و دانشکده آموزش عالی یکی از آنها است.

وی اظهار داشت: صنعت نفت در تربیت نیروی انسانی جزء کشورهای تراز اول است، در نشستی که با حضور وزیر نفت، دانشگاه ها و میدان‌های نفتی با محوریت توسعه برگزار شد، ۲۶ قرارداد بزرگ میان وزارت نفت و ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه بزرگ امضا شد. محمدزاده در خصوص حل مسایل صنعت نفت اظهار داشت: ایجاد نهاد حل مساله بین صنعت نفت و قشر فناوری و نوآوری فراهم شده است که برای رسیدن به آن توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت نفت، راه اندازی شورای حمایت از شرکت های دانش بنیان و راه اندازی پارک نوآوری صنعت نفت در منطقه ری مطرح شده و این امر برای به هم رسانی مجموعه های فناور به صنعت نفت است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: پارک نوآوری صنعت نفت به صورت محور و مجموعه توسعه سیستم نوآوری است و اجزا آن حتما نباید در ری مستقر شوند بلکه در اختیار شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در سراسر کشور است. وی افزود: هر پژوهشگر و فناوری که نیاز به زیر ساخت های صنعت نفت داشته باشد می تواند از خدمات پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کند، ظرفیت پژوهشگاه در اختیار همه پژوهشگران و فناوران قرار دارد.

اعطای گرنت پژوهشی در صنعت نفت

وی با اشاره به اینکه دو شیوه نامه فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت نفت و اعطای پژوهانه و گرنت پژوهشی به اساتید دانشگاه ها ابلاغ شده است گفت: هر عضو هیات علمی در دانشگاه ها در راستای حل مسائل صنعت نفت فعالیت کند از سوی صنعت نفت برای آن فعالیت پژوهشی حمایت می شود.

اخذ مجوز راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت

محمد زاده اظهار داشت: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد و اکنون سرمایه گذاران این صندوق مشخص شده اند.

واردات تجهیزات صنعت نفت موجود در داخل ممنوع

محمدزاده ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در مفهوم اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت پیگیری می شود فرآیند خرید تضمینی و تضمین خرید است، طی بخشنامه‌ای که چندین‌ سال در وزارت نفت در پیش گرفته‌ شده، تجهیزاتی که در کشور تولید می‌شود و قابلیت استفاده آن تایید شده باشد، با جدیت از واردات آن جلوگیری خواهد شد؛ اگر هر شرکتی بتواند نیاز صنعت نفت را مرتفع کند، خرید خارجی آن در وزارت نفت ممنوع اعلام خواهد شد. وی یادآور شد: همچنین اگر همان شرکت بتواند بخشی از نیاز کشور را پاسخگو باشد برای همان محصول از سوی وزارتخانه حمایت هایی در نظر گرفته می شود که از محصول داخلی استفاده شود.

وی یادآور شد: نیاز صنعت نفت تنها معطوف به تجهیزات نمی‌شود بلکه این صنعت نیازمند مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها، نرم‌افزار، مدیریت و خدمات است، همچنین فناوران می‌توانند در این زمینه‌ها به رفع چالش این صنعت بپردازند. محمدزاده با بیان اینکه صنعت نفت ایمنی‌ محور است، گفت: باید محصولاتی که در این حوزه به تولید می‌رسند، مورد تایید قرار گیرند و بر اساس استانداردها تولید شوند.

به گفته وی، نهاد صدور گواهینامه و انطباق کیفیت از سوی وزارت نفت توسط انجمن نفت شکل گرفته که محصولات بر اساس استانداردهایی به این صنعت وارد می‌شوند. معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تأکید کرد: اکنون صنعت نفت از تجهیزاتی استفاده می‌کند که مورد تایید هستند و بر اساس استانداردها به تولید رسیده‌اند.

برگزاری رویدادی در قالب گردهمایی شرکت‌ها و استارتاپ های نفتی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ های حوزه نفتی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ های صنعت نفت با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، دستاوردهای خود را در قالب نمایشگاهی سه‌ روزه عرضه می کنند تا به امروز ۵۰۰ مجموعه برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند و ثبت‌نام همچنان ادامه دارد. وی اظهار داشت: در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، استارتاپ هایی حضور می‌یابند که در حوزه صنعت نفت فعالیت می‌کنند.

استقرار ۱۰۰ مجموعه استارتاپی در مرکز نوآوری صنعت نفت

محمدزاده با بیان اینکه در برگزاری این رویداد چالش های صنعت نفت به شکل مشخص در یک بسته ارایه خواهد شد افزود: تاکنون هزار چالش از بخش های مختلف صنعت نفت گزارش شده است و امیدوار هستیم که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بتوانند در راستای رفع این چالش‌ها گام بردارند. وی گفت: در این رویداد ۱۰۰ شرکت استارتاپی برای استقرار در مرکز نوآوری ری انتخاب خواهند شد و از حمایت های وزارت نفت بهره مند می شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *