مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از روز چهارشنبه دو شاخص تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تاخیر در پاسخگویی کسب و کارهای دارای نماد الکترونیکی را روی پروفایل عمومی آنها منتشر خواهد کرد. این اقدام مرکز، اولین گام در تعیین رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی و دریافت ستاره نماد اعتماد الکترونیکی است.
علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام این خبر در دومین نشست خبری خود گفت: «هدف ما از انجام این کار ایجاد کیفیت در کسب و کارها بود و به همین دلیل چند مرحله به آنها مهلت دادیم که تا زمان انتشار عمومی نسبت به بهبود کیفیت شاخصها اقدام کنند و این کار موثر بود و کیفیت پاسخگویی بهبود پیدا کرد.» به گفته او این اقدام تغییر متدولوژی نظارت است و باعث میشود در کنار نظارت دولتی، نظارت مصرفکننده هم دیده شود. تغییر فرآیند دریافت نماد اعتماد و الکترونیکی شدن این فرآیند گام مهم دیگری است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برداشته شده و رئیس مرکز در این باره گفت: «فرآیند اعطای نماد که در مواردی چند روز طول میکشید در حال حاضر و با تغییر سیستمی این مورد، در صورت داشتن شرایط از سوی کسب و کارها، در عرض نیم ساعت و بدون دخالت نیروی انسانی انجام میشود.» او تاکید کرد این یک پروژه نیست و تغییر متدولوژی است که باعث تغییر در فضای تجارت الکترونیکی ایران میشود و در واقع مشتری است که روی کسب و کارها نظارت خواهد داشت.
او در این نشست تاکید کرد که نمایش این اطلاعات با هماهنگی و موافقت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و همچنین انجمن کسب و کارهای الکترونیکی صورت گرفته است. از سویی برای انتشار این اطلاعات با کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات نیز هماهنگی صورت گرفته است.
امتیاز منفی برای بدون پاسخ گذاشتن یا با تاخیر جواب دادن
پس از او بهنام امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست از استخراج مجموعه شاخصهای حوزه انتشار سوابق عملکرد خبر داد و گفت: «در این زمینه پنج شاخص استخراج شده که عبارتند از: پیشینه و سوابق عملکرد کسب و کارها، توانایی و وضعیت حال حاضر، کیفیت سرویس، رضایتمندی و امنیت اطلاعات.» به گفته او پاسخ ندادن به شکایت در سوابق عملکرد نکته منفی است و اطلاعرسانی میشود. امیری در توضیح بیشتر این موضوع گفت: «بدون پاسخ گذاشتن یا با تاخیر جواب دادن امتیاز منفی دارد و اگر کسب و کارها ۳ بار پاسخگویی را بیش از مهلت ۴ روزه که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعیین شده به تاخیر اندازند، به معنای عدم پاسخگویی آنها خواهد بود و امتیاز منفی دارد.»
در حال حاضر براساس آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۶۰ هزار و ۱۳۸ کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد که به طور میانگین این عدد هر سال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار عدد رشد خواهد داشت.
پس از او، فرانک ابوالمعصوم مدیر پروژه رتبه بندی کسب و کارها در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست خبری از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی عدم پاسخگویی کسب و کارها در یکسال گذشته خبر داد و گفت: «این کاهش در عدم پاسخگویی در حالی رخ داده که تعداد شکایات دریافتی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.» به گفته او در حال حاضر تعداد ۱۰۹ تاخیر در پاسخگویی یک کسب و کار به یک تاخیر رسیده و از سوی دیگر ۲۳ درصد کل شکایتهای ای نماد در مرحله اول با تعامل میان کسبوکار و مصرفکننده مختومه میشود که دستاوردهای بزرگی هستند.
صدور اخطار نظارتی برای ۲۰۰ سایت
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال که آیا برای پایش سایتهایی که نماد اعتماد ندارند اما تصویر نماد اعتماد را روی سایت میگذارند اقدامی صورت گرفته است گفت: تا کنون ۳۰ هزار سایت که نماد اعتماد ندارند پایش شدهاند که از میان آنها ۲۰۰ سایت اخطار نظارتی نداشتن نماد اعتماد دریافت کردند و در مرحله اول کسب و کارها اخطار دریافت میکنند و در صورتی که به این اخطار توجه نکنند، از طریق دستگاههای نظارتی و قضایی با آنها برخورد خواهد شد. علی رهبری در ادامه از ارتقای ۴۵ رتبهای ایران در شاخص تجارت فرامرزی در گزارش بانک جهانی خبر داد و گفت: «ما توانستیم با الکترونیکی کردن فرآیندها ۴۵ رتبه ارتقا در شاخص تجارت فرامرزی از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۱۹ را تجربه کنیم.»
در این نشست، سارا جامی مدیر پدافند غیرعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به سوالی درباره حملات DDoS و اختلال اینترنت اخیر گفت: «حمله اخیر آسیبی به سامانهها و زیرساختها وارد نکرد و به لحاظ امنیتی شاخصهای پایه رعایت شده بودند و به همین دلیل این حمله نتوانست آسیبی وارد کند.»
فهرستی از کسب و کارهای تاثیرگذار برای زمان اختلال اینترنت جهانی
همچنین، رهبری اعلام کرد قرار است فهرست کسب و کارهای اثرگذار مشخص شود تا اگر ضرورتی شکل گرفت و اینترنت جهانی با اختلال مواجه شد، این کسب و کارها آسیبی نبینند و در واقع فیلترینگ کور انجام نشود. او تاکید کرد این تدابیر برای جلوگیری از اختلال است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به سوالی درباره رتبهبندی کسب و کارها گفت: «تعیین میزان پاسخگویی گام اول رتبهبندی است و ما شاخصهای دیگری را هم در اختیار کسب و کارها قرار میدهیم که اگر آنها را تیک بزنند به مردم هم نشان داده خواهد شد و این یک روش فعال کردن ستارههای نماد اعتماد است.» به گفته او در حال حاضر پنل یکپارچه نظارتی به بیش از ۲۰ دستگاه کاربری داده و در حال تسری این کاربری به استانها هستند و کسب و کارهایی که میزان شکایت از آنها بالا باشد در اولویت نظارت قرار میگیرند. او تاکید کرد سال آینده سیستمی برای افزایش سرعت رسیدگی به شکایات به نام بازارگاه طراحی میشود که کار میانجیگری را بر عهده خواهد داشت.
او در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر نام نماد اعتماد الکترونیکی گفت: «ما میخواهیم ابهامهای نماد اعتماد را برطرف کنیم و در عین حال برند نماد اعتماد هم حفظ شود. تغییر نام هنوز رسمیت ندارد و ما در حال کار روی این موضوع هستیم.»
در این نشست خبری مهدی نجفپور، نائب رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان میزان کل تجارت الکترونیکی در سال ۹۷ را ۲۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «طرح انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرفکنندگان در راستای دریافت خدمات پس از فروش است و ما از هر اقدامی که باعث شفافیت و انتشار اطلاعات برای مصرفکننده شود حمایت میکنیم.»
فردوس حاتمی، مدیر اجرایی پروژه نماد اعتماد الکترونیکی هم درباره سیستمی کردن فرآیند اعطای نماد در این نشست خبری گفت: «با این کار، متقاضیان سریعتر میتوانند نماد را دریافت کنند و بررسیها به صورت سیستماتیک و از طریق وبسرویس استعلام میشود و نیازی به آپلود اسکن مدارک وجود ندارد.» به گفته او کسب و کارهایی که دستگاههای مرتبط با آنها وبسرویس در اختیار مرکز قرار ندادند همچنان باید اسکن مدارک را تحویل دهند. حاتمی از تمدید ۱۵۰ هزار تمدید نماد اعتماد الکترونیکی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: «ما از ۱۴ دستگاه خواستیم وبسرویس در اختیار ما قرار دهند.