در راستای چالش “سرمایه شناختی و طراحی بازی” که از سوی شتابدهنده شناختی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود، مراکز دانشگاهی و شرکت های طراحی بازی از ۱۰ استان کشور، حدود ۵۰ طرح را برای ارزیابی و بررسی ارائه کردند.
از مجموع حدود ۵۰ پروپوزال دریافت شده، تعداد ۳۰ ایده پیشنهادی به بازی های دیجیتال اختصاص دارد و ۹ طرح پیشنهادی نیز حوزه بازی های فیزیکی و قلم کاغذی و ۱۰ طرح نیز به طور مشترک در هر دو زمینه بازی های دیجیتال و فیزیکی و قلم و کاغذی را در بر میگیرد.
در طرحها و ایده های پیشنهادی از سوی این مراکز در این چالش، طیف کودکان و نوجوانان بیشترین گروه هدف را در طراحی بازی تشکیل میدهند. طرحهای پیشنهادی مراکز دانشگاهی و شرکتهای طراحی بازی در این چالش با حضور داوران و متخصصان حوزههای علوم شناختی درحال بررسی و ارزیابی است.
در این چالش، شناختیبودن طرح و حضور حداقل یک متخصص از حوزه علوم شناختی در تیم از معیارهای مهم ورود تیم ها به مرحله بعد است. تیم های برگزیده (حداکثر ۱۰ تیم) از تاریخ ۳۰ بهمن ماه وارد مرحله پیش شتابدهی شده و این زمان تا ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.
چالش “سرمایه شناختی و طراحی بازی” با هدف توسعه ارتباط بین رشتهای و معرفی بازی های شناختی به عنوان یکی از زمینههای کارآفرینی و سرمایه گذاری با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی برگزار میشود.
ارتقای سطح بازیها از جنبههای صرفا تفریحی به پرورش شناختی و حمایت از تیم های خلاق و نوآور از دیگر اهداف برگزاری این چالش است.