«چیلیوری ، سرویس آنلاین سفارش غذا به کار خود پایان داد.» این خبری است که مدیرعامل این سرویس با انتشار یک اطلاعیه در توئیتر خود اعلام کرده است. دلیل اصلی تصمیم سخت تیم مدریریت چیلیوری برای پایان دادن به کار این سرویس افت ثبت سفارش آنلاین غذا به دلیل شیوع ویروس کرونا اعلام شده است.
علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری در توئیت خود ضمن اعلام پایان کار چیلیوری با اشاره به همه زحماتی که تیم او در ۴.۵ سال گذشته برای این سرویس کشیدهاند از آنها تشکر کرده است.
در اطلاعیه که او در توئیتر خود در این زمینه منتشر کرده با اشاره به توقف فعالیت پلتفرم چیلیوری البته با تاکید روی “شرایط کنونی” آمده است که چیلیوری خود را از ابتدا فعالیت برای شرایط سخت آماده کرده بوده اما سال ۹۸ برای این شرکت و دیگر شرکتهای بزرگ و کوچک کشور پرچالشترین سال بوده است.
در این اطلاعیه با اعتراف به اینکه مصائب و مشکلات امسال و ادامه شرایط استثنایی کنونی از توان این استارت آپ فراتر رفته، آمده است: «تیم حرفهای چیلیوری، ریحون و سرمیز، که به کار تک تک آنها افتخار میکنیم، تلاش شبانهروزی خود را در ماههای اخیر نیز ادامه دادهاند. شروع بحران کرونا باعث افت ۷۰ درصدی میزان سفارش آنلاین غذا شده است و مجبور شدیم مذاکره برای جذب سرمایه جدید را به پایان این شرایط موکول کنیم.»
در ادامه این اطلاعیه همچنین به تلاشهای چند سال اخیر این مجموعه برای پایان دادن به انحصار اسنپ فود، در بازار سفارش آنلاین غذا اشاره اما تاکید شده که به دلیل نبود یک رگولاتور مناسب در چند مدت گذشته نیز همچنان انحصار این شرکت در این بازار ادامه داشته است. در این زمینه آمده است: «در دوسال گذشته چیلیوری بخش بزرگی از انرژی هزینه خود را به جای تمرکز روی کسب و کار صرف خنثیسازی اقدامات انحصارگرایانه رقیب کرد که با رقابت ناسالم خود جلوی همکاری رستورانها با چیلیوری را میگرفت. این انحصارطلبی با شکایت چیلیوری در شورای رقابت محکوم شد؛ اما متاسفانه به دلیل نبود رگولاتور و شرایط رقابتی سالم، این روش انحصارگرایانه حتی در این شرایط بحرانی هفتههای اخیر نیز ادامه داشته است.»
در پایان این اطلاعیه مدیران چیلیوری با پذیرش مسئولیت اشتباهات خود در عدم موفقیت این سرویس، تاکید کرده که هیات مدیره و تمامی سهامداران شرکت به تعهداتشان نسبت به تیم و تمامی همکاری تجاری خود پایبند خواهد بود.
چیلیوری در حالی و البته آنطور که در اطلاعیه این شرکت آمده در «شرایط کنونی» کارش در بازار سفارش آنلاین غذا را متوقف کرده که اوایل دی ماه در یک نشست ویژه خبر از ادغام خود با ریحون دیگر فعال این حوزه را داده بود. در آن نشست علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری تاکید کرده بود که قرار است با این ادغام و همچنین اضافه شدن بخشهای جدید به چیلیوری بازار سفارش آنلاین غذا دستخوش تغییرات شود. صادقیان همچنین گفته بود که با این ادغام و سیاستگذاریهای جدید برای تنوع در ارائه سرویس دیگر قرار نیست چیلیوری تنها یک برنامه سفارش آنلاین غذا صرف باشد.
همچنین این شرکت یک دستاورد بزرگ دیگر نیز در چند ماه گذشته داشت و آن پایان دادن به انحصار اسنپ فود در بازار آنلاین سفارش غذا بود. اواسط پاییز سال جاری و در واقع پیش از قطعی سراسری اینترنت در آبان ماه که باز هم توانست این کسب و کار و صدها کسب و کار آنلاین دیگر را با مشکل مواجه کند، مدیرعامل این شرکت خبر داد که شورای رقابت در پرونده شکایت چیلیوری علیه اسنپ فود، رای به توقف انحصار اسنپ فود در این بازار را داده است.
حتی در بررسی مجدد پرونده و تجدید نظرخواهی به درخواست اسنپ فود در مورد این شکایت نیز بهمن ماه سال جاری شورای رقابت بازهم رای علیه اسنپ فود صاد و دستور به پایان انحصار این شرکت را داد. در همان زمان علیرضا صادقیان اعلام کرده که این رای نهایی پایان این پرونده نیست؛ چرا که حالا اسنپ فود باید خسارتی که به چیلیوری به دلیل این انحصار وارد کرده را پرداخت کند. در رایی که شورای رقابت در مهر ماه علیه اسنپ فود صادر کرده بود، این شرکت محکوم به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی به چیلیوری شده بود.
از سوی دیگر بعد از موفقیت چیلیوری در پرونده شکایتش علیه اسنپ فود و همچنین ادغام با ریحون، این شرکت شروع به جذب سرمایه جدید برای توسعه سرویس خود کرد. اواسط دی ماه سال جاری صادقیان اعلام کرد که آنها در حال مذاکره با دیجی کالا هستند و هنوز مذاکراتشان در این زمینه ادامه دارد. حالا به نظر میرسد این مذاکرات همانطور که در اطلاعیه جدید این شرکت آمده با توجه به توقف فعالیت، به زمان بهتری موکول شده است.