اخبار استارتاپی

کنار همیم وام ۲ میلیونی برای رانندگان تاکسی‌ اینترنتی

پروژه «کنار همیم» سرویس تامین سرمایه جمعی مهربانه با هدف اعطای وام قرض‌الحسنه ضروری شب عید راه‌اندازی شد

لیمو HR

پروژه «کنار همیم» همزمان با گسترش کرونا در کشور برای حمایت از افراد خدمات دهنده در پلتفرم های آنلاین که درآمد روزانه خود را از دست داده اند، در سرویس تامین سرمایه جمعی «مهربانه» به راه افتاده است.

در این کمپین افرادی که مستقیم از پلتفرم های آنلاین حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی کردند و عملا حقوق بگیر این پلتفرم ها نبودند بلکه به واسطه این پلتفرم ها به شهروندان خدمات ارائه می دهند و در پلتفرم های آنلاینی چون اسنپ و تپسی و آچاره به صورت روزمزد فعالیت می‌کردند و به دلیل شیوع ویروس کرونا، درآمدشان در اسفندماه به طور قابل توجهی کاهش یافته است، وام ۲میلیون تومان با بازپرداخت ۶ ماهه اعطا می‌کند. تا لحظه نگارش این گزارش ۴میلیارد و ۷۲۳ میلیون ریال با مشارکت ‍۱۶۸ جمع‌آوری شده است.

جعفر محمدی، عضو هیات مدیره مهربانه و نماینده مهربانه در هیات امنا پروژه «کنارهمیم» در مورد جزئیات و هدف از راه‌اندازی این پروژه گفت: «این روزها همه به شکلی در این بحران درگیر شدند و کمپین‌های مختلف برای حمایت از بیماران یا کسب و کارهای دیگر راه افتاده است. اما حمایت چندانی از قشری که کارگر روزمزد هستند و اگر روزی درآمد نداشته باشد به مشکل برمی‌خورند، نمی‌شود. در این زمینه دولت هم وعده‌هایی داده اما هنوز عملی نشده است.»

او ادامه داد: «در حوزه فناوری و اطلاعات هم در پلتفرم‌های حمل و نقل مانند اسنپ و تپسی و الوپیک یا در پلتفرم‌های خدمات آنلاین مانند آچاره و استادکار نیروهایی فعالیت می‌کنند و منبع درآمد آنها از این پلتفرم‌ها است و با شرایط موجود فعالیت آنها هم تعطیل شده است و درآمدی ندارند.»

به گفته محمدی هدف از راه‌اندازی این کمپین این بود تا نزدیک عید به افرادی که در پلتفرم‌های آنلاین فعالیت می‌کند، وامی اعطا کنند. او همچنین تاکید کرد: «در ابتدا قصد داشتیم تا این کمپین را به صورت عمومی تعریف کنیم تا به کارگران روزمزد که این روزها دچار مشکل شده‌اند ۲ میلیون تومان وام بدهیم تا در چندماه آتی از درآمد خود آن را بازپرداخت کنند. اما کار اجرایی آن بسیار گسترده بود. امکان سنجش اینکه واقعا افراد نیازمند این وام چه کسانی هستند یا آیا بازپرداخت وام خود را انجام می‌دهند یا خیر. دشوار و غیر ممکن بود. پس در فاز اول تصمیم گرفتیم با پلتفرم‌های آنلاین همکاری داشته باشیم.»

او در این خصوص توضیح داد: «پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند درشناسایی افرادی که واقعا نیازمند هستند،به ما کمک کنند. به این صورت که این پلتفرم‌ها آمار فعالیت‌های گذشته سرویس‌دهنده‌های خود را دارند و می‌دانند این افراد در یک ماه گذشته به چه مقدار کاهش درآمد داشتند. برای بازپرداخت وام‌های این سرویس‌دهندگان نیز چون آنها بر بستر پلتفرم‌های آنلاین فعالیت می‌کنند، پس می‌توان از درآمدشان بازپرداخت وام را کم کرد.»

محمدی در ادامه افزود: «در گام اول فعالیت خود را آغاز کردیم. اما با توجه به اینکه کمپین‌های مختلفی این روزها تشکیل می‌شود، احتمال داشت که نتوانیم حمایت‌های مالی زیادی را جمع‌آوری کنیم. بنابراین راه حل ما این بود تا افراد علاقمند و حامی را جذب کنیم و در چند روز گذشته حدود ۴میلیارد ریال جمع‌آوری شده است. افراد زیادی به این کمپین پیوستند؛ مانند شرکت عظام که ۳۰۰ میلیون تومان اهدا کرد. در حال‌حاضر هم با شرکت‌های بزرگی که علاقه دارند در این کمپین کمک کنند، در حال مذاکره هستیم.»

براساس گفته‌های محمدی، آنها با خود پلتفرم‌های آنلاین هم صحبت کردند تا علاوه اعطای وام توسط کمپین «کنارهمیم» باکمک بانک‌ها و حامیان، آنها هم درصدی به این وام‌ها بیافزایند.

عضو هیات مدیره مهربانه همچنین بیان کرد: «چون این شرایط بحران ممکن است ادامه‌دار شود، این کمپین تا پایان فروردین ادامه دارد و انتظار داریم رقم بالای ۵۰ میلیارد تومان را جمع آوری کنیم و این مقدار معادل ۲۵ خانوار است که می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.»

همکاری کمپین «کنارهمیم» و صندوق نوآوری و شکوفایی

این کمپین علاوه بر جمع‌آوری کمک از طریق مردم و شرکت‌های بزرگ برای وام کارگران و سرویس دهندگان روزمزد پلتفرم‌های آنلاین، با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری مذاکراتی کرده است. محمدی در مورد همکاری کمپین «کنارهمیم» و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به پیوست گفت: «یکی از سازمان‌هایی که ما برای تزریق مالی در کمپین مذاکره کردیم، صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق سازمان فناوری و اطلاعات بوده است. این صندوق پیشتر ردیف بودجه‌ای در حدود پانصد میلیارد تومان را به کسب و کارهایی که از شیوع کرونا آسیب دیدند، اختصاص داده است.

یعنی به عنوان مثال پلتفرم گردشگری اعلام می‌کند که به خاطر این شرایط بلیط مردم را کنسل کرده است و چند ماه طول می‌کشد تا هتل‌ها و سازمان هواپیمایی پول را برگردانند و این پلتفرم باید مبلغ مورد نظر را هرچه سریعتر به مردم واریز کند. بنابراین صندوق نوآوری به این پلتفرم وام اعطا می‌کند.»

او ادامه داد: «ما هم با صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی انجام دادیم تا اگر پلتفرمی اعلام کرد که نیروی انسانی آن تحت شرایط کنونی با مشکلاتی روبرو شده است و می‌خواهند از آنها حمایت قرض الحسنه کنند، از صندوق نوآوری وام دریافت کنند. صندوق هم از طریق سازمان فناوری مدارک این کسب و کارها را بررسی می‌کند. اگر در ارزیابی‌ها اسناد قابل قبول باشد. وارد این کمپین می‌شود. چون این کمپین برای شفافیت در فعالیت‌ها نظارت می‌کند که وام به افراد واقعا نیازمند تعلق بگیرد.»

محمدی همچنین در مورد نحوه همکاری پلتفرم‌ها با کمپین و صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: «به عنوان مثال اسنپ به ما اعلام می‌کند که قصد دارد به رانندگان خود به صورت قرض الحسنه کمک کند. ما با این کسب و کار هماهنگ و صحبت کرده‌ایم که با توجه به اینکه صندوق قراراست وامی اعطا کند، آنها هم باید شفاف عمل کنند و وام را صرف نیروی انسانی خود کنند تا اگر در آینده چنین اتفاقاتی دوباره رخ داد بتوانیم دوباره مذاکره کنیم.»

او در ادامه افزود: «برای اینکه برای صندوق این اطمینان حاصل شود که وام‌ها در راه کمک به نیروهای انسانی محتاج هزینه می‌شود، پلتفرم‌ها ذیل این کمپین فعالیت خود را انجام می‌دهند. خوشبختانه بسیاری از همکاران هم این موضوع را پذیرفتند. البته این امکان وجود دارد که کسب و کاری به صورت مستقل وام بگیرد و بدون نظارت ما این کار را انجام دهد وگزارش خود را به صندوق ارائه دهد که مشکلی نیست. کمپین در این مورد نقش نظارتی را به عهده دارد تا همه طرفین با اطمینان در فضایی شفاف فعالیت کنند.»

محمدی در ادامه صحبت‌های خود به فاز دوم این کمپین اشاره کرد و گفت: « اگر استقبال از این کمپین افزایش یابد در فاز دوم با بانک رسالت و پست بانک هم مذاکراتی انجام دادیم تا افرادی که ما طبق فرآیندهایی شناسایی کردیم را به آنها معرفی ‌کنیم و بانک رسالت و پست‌بانک نیز خیلی سریع و با شیوه آسان اعتبارسنجی را انجام دهند و با کمترین ضمانت‌ها وام را بدهند و ریسک عدم بازپرداخت را خود بانک به عهده بگیرد.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۹ دیدگاه

  1. سلام
    برای دریافت وام برای رانندگان تاکسی از چه سامانه ای باید اقدم نمود؟؟
    باتشکر

  2. الان که دولت میخواهد وام دو میلیون تومانی به رانندگان تاکسی و اتوبوس بدهد
    چه طوری به رانندگان اسنپ تعلق میگیره این وام

  3. با سلام انشاالله سال خوبی داشته باشید آیا به اینجانب وام دو تومنی تعلق میگیرد ؟؟

  4. سلام برای دریافت وام دو میلیونی چه جوری باید اقدام کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

  5. با سلام میخواستم ببینم وام ۲میلیونی بهم تعلق میگیره و وام شرایط تعویض خودرو باید چیکار کنم ممنون از راهنمایتون

  6. به کمپین اگر واقعا وام اعطا نظرم‌اینمیکند از هزاران راننده چون من میتونه پشتوانی کند الا من حدود ده/روز است بعلت خرابی موتور خودریم از کار بیکار شده ام چون تعمیر موتور خودروی من حدود چهار میلیون خرج دارد ومن نمیتوانم که ان را بدهم مگر اینکه وامی از جای بگیرم ودر تاکسی اینترنتی ماکسیم مشغول خدمت رسانی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *