اخبار استارتاپی

وزارت بهداشت به اجرای کامل برنامه سلامت الکترونیکی موظف شد

کارگروه سلامت الکترونیکی موظف شده است تا ظرف یک ماه برنامه تحقق صددرصدی سلامت الکترونیکی را به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه دهد.

کارگروه سلامت الکترونیکی باید برنامه استقرار و بهره برداری صددرصدی سلامت الکترونیکی را با پوشش تمامی ذینفعان به نحوی که شامل معماری کلان، اهداف عملیاتی، برنامه اقدام و میزان استقرار پروژه های اصلی سلامت الکترونیکی است را در یک بازه زمانی یک ماهه به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تحویل دهد.

۴ پروژه کلیدی سلامت الکترونیکی که بارها در برنامه‌های مختلف توسعه‌ای از آنها یاد شده است پرونده الکترونیکی سلامت، استحقاق سنجی و رفع همپوشانی کلیه بیمه ها، ارجاع و نسخه الکترونیکی و رسیدگی الکترونیکی به بیماران است.

وظیفه تدوین برنامه مشخص برای اجرای صددرصدی پروژه‌های مربوط به سلامت الکترونیکی در دوازدهمین جلسه شواری اجرایی فناوری اطلاعات به تصویب رسیده بود و تقریبا با ۹ ماه تاخیر در ۲۵ اسفند ماه امسال به این کارگروه از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معاون شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابلاغ شده است. به نظر می‌رسد کرونا موجب شده است تا الزام به اجرایی شدن طرح‌ها و پروژ‌ه‌های مربوط به سلامت بیش از گذشته حس شود.

کارگروه سلامت الکترونیکی بر اساس مصوبه جلسه هشتم شورای عالی فناوری اطلاعات در تاریخ هشتم تیرماه ۹۴ با حضور وزیر بهداشت به عنوان رئیس جلسه و نمایندگانی از وزارت تعاون، وزارت دفاع، وزارت صمت، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نظام پزشکی، تامین اجتماعی، بیمه سلامت ایرانیان، سازمان بهزیستی، هلال احمر، سازمان غذا و دارو و دبیرکارگروه شوای فناوری اطلاعات تشکیل شده است. وظیفه این کارگروه در همان مصوبه پیاده‌‌سازی سلامت الکترونیکی و ارائه سرویس به ذینفعان عنوان شده بود.

گسترش ویروس کرونا و درگیر شدن بخش عمده‌ای از مردم جامعه و نظام پزشکی ایران الزام پیاده‌سازی سلامت الکترونیکی را بیش از پیش پررنگ کرد. هم‌اکنون طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت پرونده الکترونیکی سلامت به صورت کامل در کشور اجرا شده است، اما اجرایی شدن این بخش منتج به ارائه سرویس نهایی به مردم نشده بلکه فقط کار جمع‌آوری داده‌‌ها را برای وزارت بهداشت ساده کرده است. هم‌اکنون تمامی مراکز بهداشتی دولتی به این سامانه متصل هستند و اطلاعاتشان به صورت کامل روی این سامانه قرار می‌گیرد از همین روست که وزارت بهداشت در این دوره توانسته است که داده‌های مبتلا به ویروس کرونا را به لحظه جمع آوری کند.

از دیگر پروژه‌هایی که تا کنون بخشی از آن پیاده سازی شده رفع همپوشانی کلیه بیمه ها با یکدیگر است. اجرای این پروژه نیز آغاز شده است اما هنوز نمی‌توان گفت که به صورت کامل اجرایی شده است. طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای اجرای کامل این پروژه‌ها و رسیدن سرویس نهایی به ذینفعان کارگروه سلامت الکترونیکی باید میزان پیشرفت پروژه‌ها به همراه نیازمندی‌ها و الزامات اجرایی سایر دستگاه‌ها را تدوین و به صورت مرتب و در بازه‌های زمانی ۳ ماهه به دبیرخانه شورا گزارش دهد و دبیرخانه نیز ضمن نظارت مستمر بر اجرای کار سعی در حذف موانع اجرایی آن کند. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات پیش از این نیز اعلام کرده بود که این شورا از روند اجرای سه پروژه ملی که یکی از آنها پروژه سلامت الکترونیکی است رضایت ندارد و نظارت سختگیرانه خود را بر اجرای آن لحاظ خواهد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *