مسعود حافظی، معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری در خصوص صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان طی سالهای اخیر و تبیین جایگاه دفتر توسعه کسب و کار گفت: شرکتهای دانش بنیان می توانند برای گسترش فناوری هایشان در راستای صادرات محصولاتشان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری بهره مند شوند.
وی افزود: مرکز تعاملات بینالملل علم و فناوری معاونت علمی که بازوی صادراتی معاونت علمی محسوب میشود نیز برای تحقق این مهم به سراغ شرکتهایی میرود که میتوانند صادرات خوبی داشته باشند؛ این مرکز در حد توان خود تسهیلات صادرات شرکتهای دانش بنیان را فراهم میکند و تا حد امکان موانع موجود صادراتی را از جلوی پای آنها بر میدارد.
معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه دو نوع آمار صادرات رسمی و غیر رسمی برای محصولات شرکتهای دانش بنیان منظور میشود، گفت: عمدتاً شرکتهای فناور در حوزه فناوری اطلاعات و تولیدکننده محتوا که محصول محور نیستند و صادرات و واردات ارز آنها در گمرک ثبت نمیشود جز آن دستهای حساب میشوند که نمیتوانیم آماری از فروش آنها داشته باشیم؛ ضمن اینکه تعدادی از این شرکتها به دلایل تحریمی و ضوابطی که در کشور وجود دارد به صورت غیر رسمی فعالیت میکنند و فروش خارجی خود را ریالی انجام میدهند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال، خریدار خارجی با پرداخت ریالی و ترخیص با کارت غیر متفرقه بازرگانی از یک شرکت دانش بنیان ایرانی کالایی خریداری میکند که این موضوع قابل رصد و کنترل ما نیست.
رشد صادراتی شرکتهای دانش بنیان طی ۴ سال
حافظی با اشاره به آمار صادرات محصولات دانش بنیان طی ۴ سال اخیر گفت: از سال ۹۴ تاکنون از میان ۵۰۰۰ هزار شرکت دانش بنیانِ تأییدِ صلاحیت شده، ۴۱۵ شرکت دانشبنیان طی این سالها دارای رکورد صادرات رسمی هستند که تعدادی از آنان از رشد صادراتی مطلوبی برخوردار بوده است. برداشت ما بر این است که تعداد شرکتهای صادراتی دانشبنیان حداقل دوبرابر تعداد موجود است، یعنی طی این سالها نزدیک به ۸۰۰ شرکت دانش بنیان، صادرات رسمی و غیر رسمی داشته اند.
معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی با اشاره به میزان صادرات شرکتهای دانش بنیان طی سالی که گذشت (سال ۹۸) عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار میتوان گفت عدد صادرات سال ۹۸ عددی معادل حدود ۴۰۰ میلیون دلار توسط ۲۵۰ شرکت دانش بنیان بوده است.
بیشترین سهم صادرات در حوزه دارو
وی با اشاره به حوزهای که بیشترین صادرات را بر اساس ارزش دلاری در سال ۹۸ داشته است گفت: «دارو و تجهیزات پزشکی (شامل داروهای شیمیایی، داروهای نانو، زیست فناوری)»، «مواد پیشرفته، پلیمر، مواد و رزین شیمیایی»، «ماشین آلات و تجهیزات صنعتی» از حوزههایی بوده اند که به ترتیب بیشترین صادرات را در این سال به خود اختصاص دادهاند.
کشورهای مخاطب محصولات شرکتهای دانش بنیان
حافظی با اشاره به کشورهای هدف صادرات محصولات دانش بنیان در سال ۹۸ گفت: کشورهای همسایه ایران در منطقه و کشورهای آسیای میانه از جمله کشورهای مخاطب محصولات شرکتهای دانش بنیان ایران بودهاند؛ کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی صادراتی بوده اند؛ البته به صورت محدود نیز به افریقا و اروپا محصولات دانش بنیان صادر شده است.
وی تاکید کرد: البته ما در معاونت علمی و فناوری الزامی برای یکپارچه کردن آمار رسمی و غیر رسمی نداریم بلکه تمام هدف این است که کمک کنیم این شرکتها محصولات خود را صادر کنند حتی در این راستا تسهیلات و سرویسهایی به آنها ارائه میشود.
به گفته حافظی، سرویسهای ارائه شده معمولاً از جنس تقویت توان صادراتی شرکتهای دانش بنیان است؛ در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار خدمت توانمند سازی و توسعه بازار به ۲۵۰۰ شرکت ارائه شده است که اگر حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی هم به آن اضافه شود، عدد قابل توجهی خواهد شد.