مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور گسترش تجارت الکترونیکی و توسعه کسب و کارهای اینترنتی و همچنین با هدف حمایت از کسب و کارهای فیزیکی در دوره شیوع کرونا و قرنطینه نسبی، طرح های حمایتی متفاوتی را در دستور کار خود قرارداده است؛ این طرح ها علاوه بر اینکه شامل برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای برگزاری بازارگاه های فروش کالای فروشگاه های فیزیکی در فضای مجازی می شود، در نظر دارد تا با اختصاص برخی از تخفیف های مالیاتی از جمله تخفیف در مالیات بر ارزش افزوده یا مشوق های مالیاتی از جمله تخصیص اعتبار مالیاتی در طی سال ۹۹ مردم و کسب و کارها را به سمت استفاده از این بستر برای انجام فعالیت های خود تشویق کند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فاز دوم تشویق مردم در خرید از خانه را از روز گذشته ۱۶ فروردین ماه آغاز کرده است. در فاز اول این طرح که جشنواره فروش اینترنتی کالا نام گرفته و از ۲۳ اسفند تا ۲۹ اسفند ادامه داشت بستری فراهم شد تا تعدادی از فروشگاههای فیزیکی که تاکنون به دلایل مختلف از فضای مجازی برای ارائه کالای خود استفاده نکرده بودند از این بستر استفاده کنند و کالای خود را عرضه کنند.
هماکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه کشوری کسب و کارهای فضای مجازی همچنان بستری در اختیار کسب و کارهای فیزیکی بگذارند تا از طریق آن کالاهای خود را به صورت اینترنتی به مردم عرضه کنند.
علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در یک جلسه مطبوعاتی آنلاین که امروز ۱۸فروردین ماه برگزار شد، با اعلام اینکه جشنواره مجازی داری ۳ رکن خریداران اینترنتی، فروشگاه های اینترنتی و فروشگاه های آفلاین استT گفت: «با توجه به کاهش فروش برخی از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای بخش کیف، کفش، پوشاک و همچنین آجیل و خشکبار در نظر داریم تا با ترغیب مردم به خریدهای اینترنتی از یک سو و همچنین آماده کردن بستر عرضه کالا از سوی فروشگاه های فیزیکی در فضای مجازی ریسک ورشکستگی این کسب و کارها را کاهش دهیم.»
علی رهبری با اشاره به اقدامات انجام شده در دوره برگزاری جشنواره فروش اینترنتی کالا گفت: «در این دوره برای اینکه کسب و کارهای فیزیکی بتوانند کالای خود را در بستر اینترنت عرضه کنند سه راهکار در نظر گرفته شد، یکی از آنها ایجاد یک فروشگاه آنلاین بود که کسب و کار که انجام تمامی فعالیتها بر عهده فروشگاه بود به این منظور ما با یکسری از فروشگاهسازها نیز وارد مذاکره شده بودیم و آنها متعهد شده بودند که در عرض ۴۸ ساعت یک سایت کامل با درگاه پرداخت را به متقاضیان ارائه دهند.»
او ادامه داد: «راهکار دوم ما همکاری فروشگاههای مجازی با فروشگاههای فیزیکی بود در اصل فروشگاههای فیزیکی از بستر مارکت پلیس ها برای عرضه کالای خود استفاده میکردند به این منظور تعدادی از فروشگاههای اینترنتی از عرضه کننده کالا برای شرکت در این طرح ثبت نام کردند که از این میان با توجه به پیشینه فعالیتشان از حدود ۱۵۰۰ مارکت پلیس حدود ۳۰۰ فروشگاه اینترنتی انتخاب شدند. او اضافه کرد: اقدامات انجام شده موجب شد تا در حدود ۳۰۰ واحد کسب از طریق سایت جشنواره به فروشگاه های اینترنتی متصل شوند و در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ فروشگاه فیزیکی نیز به صورت مستقیم به مارکت پلیس ها متصل شوند.»
رهبری افزود: «طبق اعلام فروشگاه های اینترنتی در بازه جشنواره فروش بهاره تعدادی از فروشگاه های اینترنتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش فروش را تجربه کردند.» او از دیگر بسترهای فراهم شده در این دوره را استفاده از بستر آگهی دیجیتالی عنوان کرد و گفت: «در این بخش با ارائه کنندگان بسترهای تبلیغات الکترونیکی مقرر شد تا ارائه خدماتی بهتر به فروشگاه های فیزیکی آنان را به عرضه کالاهایشان در این فضا کمک کنند. برای مثال معمولا بسترهای تبلیغات الکترونیکی فقط اجازه تعداد محدودی آگهی به صورت رایگان را روی بستر خود میدهند، طی مذاکرات صورت گرفته با آنان مقرر شد تا این سقف آگهیهای رایگان را افزایش دهند.»
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به این سوال که فروشگاههای فیزیکی از کدام مدل بیشتر برای عرضه کالای خود بهره بردند، گفت: «در این مورد صحبت کردن زود است تقریبا شاید دو یا سه هفته دیگر تمایل فروشگاهها به استفاده از مدلهای مختلف ارائه کالا مشخص میشود اما ما پیشبینی میکنیم که تمایلشان به نحوه عرضه در بازههای زمانی مختلف تغییر خواهد کرد. در ابتدا پیشبینی میکنیم که فروشگاههای فیزیکی به سمت استفاده از بسترهای آگهیهای الکترونیکی حرکت کنند و پس از آن به تدریج به دلیل اینکه توان مدیریت لجستیک کالا و مدیریت درگاههای پرداخت را ندارند به سمت مذاکره با بازارگاههای و مارکت پلیس ها روندو کالاهای خود را از طریق آنان عرضه کنند و در نهایت شاید به این نتیجه برسند که بهتر است برای خود فروشگاه اینترنتی مستقلی راهاندازی کنند.»
او با اشاره به تغییراتی که در فاز دوم پویش «از خانه خرید کنیم» ایجاد میشود، گفت: «به زودی فرم ثبتنام از فروشگاه های فیزیکی در سایت اضافه خواهد شد و کالاهای خاصی که شرایط ویژهای برای فروششان در نظر گرفته شده در سایت مشخص میشوند.»
رهبری اعلام کرد: «در چشماندازی که برای دوره پسا کرونا در نظر گرفتهایم این است که بتوانیم از بستر ایجاد شده برای رونق کسب و کارهایی که تا کنونی جایی در تجارت الکترونیکی نداشتهاند یا به صورت محدودتر کالاهای خود را در این بستر عرضه میکردند استفاده کنند. همچنین میخواهیم تسهیلاتی برای حضور فروشگاههای اینترنتی در این عرصه در نظر بگیریم.»
تسهیلات آتی برای فروش اینترنتی کالا
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر از مذاکرات این مرکز با وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی برای در نظر گرفتن یکسری از تسهیلات مالیاتی برای فعالان بخش فروش اینترنتی کالا داد. رهبری گفت ما پیشنهاد دادهایم تا فروش اینترنتی از ۵۰ درصد تخفیف مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شود، چرا که این تصمیم در نهایت موجب کاهش هزینه عرضه کالا و در نهایت کاهش قیمت میشود و مردم را به خرید از این بستر سوق میدهد.
او همچنین اعلام کرد: «این مرکز پیشنهاد دادهاست که اعتبار مالیاتی برای کسب و کارهای فعال در فضای مجازی در نظر بگیرند در اینصورت اگر افراد با توجه به فروش اینترنتیشان به حساب اعتبار مالیاتیاشان واریز میشود و در نهایت درپایان سال و هنگام تسویه مالیات از آن اعتبار مالیاتی کاسته میشود.»
او گفت: «این پیشنهادها از سمت ما ارائه شده است اما تصمیمگیری آن با ما نیست نهادهای تصمیمگیر با توجه به شرایط کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرند اما ما فواید این طرح را به آنها ارائه خواهیم کرد. او تاکید کرد که این یک طرح بلند مدت است و شاید تا پایان سال ۹۹ به نتیجه برسد.»
تلاش برای افزایش اعتماد شهروندان برای خرید آنلاین
یکی از حلقههای گمشده در خرید اینترنتی شاید اعتماد به امنیت دادهها در زمان خرید اینترنتی باشد او تاکید کرد که در حوزه امنیت خرید اینترنتی چند بخش وجود دارد یکی از آنها موضوع فیشینگ است که اخیران با اجرای رمز دوم پویا این مشکل برطرف شده است. او با اشاره به اینکه با اجرایی شدن رمز دوم پویا تا حدودی از فروش کالاها در فضای مجازی کاسته شده است اما اظهار امیدواری کرد تا با بهبود رویه رمز دوم پویا و رفع مشکلات آن این بخش از تهدیدات به صورت کامل برطرف شود.
او یکی دیگر از دغدغهها در حوزه خرید اینترنتی را حفاظت از دادههای شهروندان از سوی کسب و کارها اعلام کرد و گفت: «هر چند که کسب و کارها به اندازه کافی خودشان حساسیتهایی در این زمینه دارند و سعی میکنند که دادهها را حفاظت کنند و مانع لو رفتن آنان شوند اما همواره نگرانی استفاده از دادههای شهروندان فقط برای خود کسب و کار و در حوزه فروش وجود دارد.»
او گفت: «برای حوزه حفاظت از دادههای افراد نیازمند قوانین مشخص در این زمینه هستیم که هماکنون در حال تدوین آنها هستیم.» چندی پیش امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات از تصویب نشدن قانون حفاظت از داده های شخصی انتقاد کرده بود، او با انتشار پستی در شبکههای اجتماعی خود اعلام کرده بود که هر چند هنوز این لایحه نهایی نشده است اما آییننامهای تنظیم شده است که طبق آن میتوان از دادههای شخصی حفاظت کرد.
رهبری همچنین با اشاره به خبر درز اطلاعات از سایت اینماد گفت که تصویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی که نشان دهنده درز اطلاعات بود به صورت کامل اشتباه بود و هیچکدام از آن داده ها با دادههای موجود در نماد هماهنگ نبودند. او در توضیح بیشتر این اتفاق گفت: «دادههای در اختیار نماد اعتماد الکترونیکی دو دسته هستند دستهای که اطلاعاتشان به صورت شفاف روی سایت قرار میگیرد که این اطلاعات در اختیار همه قرار دارد. دسته دیگر اطلاعاتی است که اصلا روی اینترنت نیست.»
او همچنین تاکید کرد که شهروندان برای افزایش سطح امنیت خرید خود باید به نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه اینترنتی توجه کنند و با کلیک کردن از آن به پروفایل فروشگاه دسترسی داشته باشند. او اضافه کرد: «طبیعی است که هر چه فروشگاه از قدمت بیشتری برخوردار باشد و تعداد شکایتهای بیپاسخ آن کمتر باشد ریسک کمتری در خرید را تجربه خواهیم کرد.»
او اضافه کرد: «برخی از نظارت در فضای مجازی بر عهده شهروندان است اگر در فروشگاه های اینترنتی با مشکلی مواجه شدند و شکایتی داشتند حتما شکایت خود را ثبت کنند. چرا که در صورت پاسخ ندادن فروشگاه اینترنتی به شکایتها پس از مدتی نماد اعتماد وی لغو و در نهایت در گاه پرداختش نیز مسدود میشود.»
او اعلام کرد که در روزهای پایانی سال تعدادی از فروشگاه ها با چنین مشکلی مواجه شدند اما با همکاری که با مرکز توسعه کردند و با توجه به پاسخهایی که به شکایتهای خود دادند نماد آنها برگشت داده و فعالیت درگاههای پرداختشان از سر گرفته شد.
تخفیف ۳۰ درصدی پست برای مرسولههای آن فروشگاه آنلاین
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از چالشهای تجارت الکترونیکی در این دوره را حمل و نقل کالا و لجستیک عنوان کرد او با اشاره به اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است گفت: «طبق توافقات صورت گرفته میان دستگاههای مختلف مقرر شده است که حمل و نقل دورن شهری و برون شهری با توجه به گسترش ویروس کرونا و محدویت حمل و نقلی که در کشور ایجاد شده است بدون مشکل بتوانند تردد کنند و کالاها را به سراسر کشور منتقل کنند.
همچنین وزارت ارتباطات و شرکت پست نیز وعده همکاری کامل برای ارسال کالا و حمل و نقل کالا رادادهاند.» او ادامه داد: «پست وعده داده است تا بتواند تخفیفهای خود در بخش ارسال مرسوله پستی را افزایش دهد و اگر ارسال کالا به اندازهای رسید تخفیفهای درنظر گرفته را به ۳۰ درصد برساند.»
او اشاره به افزایش تقاضا در بخش حمل کالا و کاهش تقاضا در بخش حمل مسافر گفت: «طبق مصوبه وزارت کشور تاکسی ها و مخصوصا تاکسی های اینترنتی میتوانند در این دوره به حمل بار بپردازند. این تصمیم علاوه بر اینکه میتواند مشکل حمل بار را تا حدودی برطرف کند موجب کاهش زیان در بخش حمل و نقل مسافر و تاکسی ها خواهد شد. هماکنون تعداد زیادی از تاکسی ها و تاکسی های اینترنتی با فروشگاه های زنجیرهای شهروند و رفاه برای ارسال کالا در حال همکاری هستند.» تپسی و اسنپ نیز امروز اعلام کرده بودند که امکان حمل بار را در اپلیکشنهای خود فعال کرده بودند.
او همچنین خبر از تخصیص سهمیه سوخت بیشتر به بخش حمل بار داد. او گفت ما پیشنهاد دادهایم تا در شرایط فعلی سهمیه این بخش را افزایش دهند این پیشنهاد در مرحله تصویب قرار دارد