اخبار استارتاپی

به تعویق افتادن بازپرداخت اقساط شرکتهای دانش بنیان به مدت ۳ ماه

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند درخواست امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط را به صندوق اعلام کنند.

نشست مجازی وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه با روسای پارک های علم و فناوری کشور به منظور بحث و بررسی درباره دستاوردهای این پارک ها در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ صبح دوشنبه ۲۵ فروردین برگزار شد.

در این نشست دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات بسته حمایتی این صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حاضر در خط اول مبارزه با بیماری کرونا را تشریح کرد و گفت: شیوع این بیماری، احساس خودباوری را در شرکت‌های دانش بنیان به کشور نشان داد. با وجود همه فشارهایی که به سبب شیوع این ویروس به دولت وارد شده است تا کشور را به تعطیلی مطلق بکشاند فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناوران داخلی امکان رقابت و مقایسه با کشورهای دیگر را ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که در مدیریت این حوزه اتفاقات خوبی افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه بار اصلی تامین اقلام پیشرفته مورد نیاز در زمینه پیشگیری و درمان کرونا بر دوش شرکت‌های دانش بنیان و فناور در پارک‌های علم و فناوری است، گفت: بنا بر گزارش‌های دریافت شده این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف کشور توانسته‌اند به صورت جهادی کمک کنند تا نیازها رفع شود.

وحدت در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده صندوق نوآوری و شکوفایی در جبهه مقابله با کرونا ارائه کرد و گفت: صندوق نوآوری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از توسعه تولید اقلام مرتبط با پیشگیری و مقابله با کرونا اختصاص داده است و این کار نیز صرفا از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها انجام شده است. تاکنون تامین مالی نزدیک به ۶۸ طرح که دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی بودند یا در بازه زمانی ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، تصویب شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در ۲۰ روز فشرده ماه پایانی سال ۹۸، طرح‌ها جمع‌آوری و مصوبه تامین مالی انجام و مدیریت شد و تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان

وحدت در مورد امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: ما نیز مانند رئیس جمهور معتقدیم که چرخه مملکت نباید در این شرایط متوقف شود بر همین اساس همه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند درخواست امهال سه ماهه بازپرداخت اقساط را به صندوق اعلام کنند. البته این امهال شامل شرکت‌هایی که از تسهیلات نمونه‌سازی برخوردار شده‌اند نمی‌شود. اما به طور کلی اگر شرکت‌هایی که با مشکل ویژه‌ای مواجه شده‌اند درخواست امهال ارائه کنند بازپرداخت اقساط آنها تا سه ماه به تعویق می‌افتد.

وی در ادامه بر ضرورت حمایت از اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری که به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا آماده شده‌اند، تاکید کرد و گفت: به طور مشخص پنج سامانه ایجاد شده که در این حوزه می‌توانند فعالیت کنند که مهمترین آنها اپلیکیشن «ماسک» بود. از تمامی روسای پارک‌های علم و فناوری خواهش می‌کنم که در توسعه نصب این سامانه کمک کنند زیرا ویژگی‌های این اپلیکیشن از بهترین نوعی که در دنیا استفاده می‌شود نیز بیشتر دارد اما میزان نصب آن باید افزایش یابد. دیتای آن بسیار مهم است و نتایج خوبی از آن منتج خواهد شد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه درباره حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان، فناور و استارت آپ ها، اظهار داشت: بخش مهمی از این جامعه با وزارت علوم در ارتباط هستند و بسیاری از دستاوردهای این حوزه در این دولت اتفاق افتاده است، بنابراین باید در حفظ این جامعه تلاش کنیم. این جامعه ویژگی‌های بزرگی چون تکثر فراوان، اشتغال بالا، اشتغال ارزشمند با مدارک تحصیلی بالا و چابکی بیشتر دارد و همانطور که شاهد بودیم چابکی این جامعه برای تولید محصولاتی که در شرایط کنونی نیاز است مثال‌ زدنی است، این در حالی است که در کسب و کار سنتی ظرفیت‌های این‌چنینی وجود ندارد. در عین حال این جوانان و شرکت‌های نوپا آسیب‌پذیری بالاتری نسبت به بخش‌های دیگر اقتصادی کشور دارند.

وحدت ادامه داد: ظرفیت حمایت ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای کمک به این جامعه در اقتصاد کشور دیده شده است، به همین منظور پیشنهادی توسط وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به رئیس جمهور داده شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بسته ۵ هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارهای شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارت آپی نیز توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به دولت ارائه می‌شود. ما در حال حاضر شرکت‌های کوچکی داریم که گردش مالی آن به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد که ممکن است تا پایان ماه به مشکل جدی برخورد کنند. بر این اساس اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم و امیدواریم از هفته آینده پرداخت تسهیلات حمایتی برای شرکت‌های بزرگ‌تر و در این هفته برای شرکت‌های کوچک‌تر انجام شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *