اخبار استارتاپی

کافه‌ بازار تا آخر تابستان ۹۹ وارد بورس می شود

سهام کافه‌بازار تا اواخر تابستان ۹۹ در بورس عرضه می‌شود؛ این خبری است که امیر امین‌شریفی، مدیرعامل کافه بازار در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی خود با پیوست اعلام کرد.

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌ بازار اعلام کرد قصد دارند تا انتهای تابستان سال ۹۹ وارد بورس شوند. امین شریفی در این باره گفت: «پروسه ورود به بورس بسیار پیچیده و عجیب است. ما درحال آماده سازی خود و رسیدگی به صورت حساب های مالی شرکت هستیم و امیدواریم هرچه زودتر این فرآیند را طی کنیم.»

در شرایطی مدیرعامل کافه بازار خبر از آماده شدن این شرکت برای ورود به بورس می‌دهد که چندی پیش هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده بود که با وجود اینکه جلساتی برای پیوستن کافه بازار به بورس برگزار شد، اما مدیران کافه بازار پیگیر این موضوع نبودند و هنوز در برخی از استانداردهای پذیرش بورس مانند ساختارهای مالی‌ با کافه‌بازار به تفاهم نرسیده‌ایم و باید مذاکرات بیشتری انجام شود. حال به نظر می‌رسد بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

کافه بازار در بحران کرونا

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار در مورد اقداماتی که این شرکت در دوران کرونا انجام داده، گفت: «دوره کرونا برای همه سختی‌های زیادی به‌همراه داشت؛ به‌خصوص وقتی تمام برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی تغییر می‌کند. مهم‌ترین اقدامی که ما در این دوران انجام دادیم، دورکار کردن کارکنان شرکت بود. ما در ابتدا یک روز اعلام دورکاری کردیم و بعد این شرایط ادامه‌ پیدا کرد تا آنکه چندی پیش تصمیم گرفتیم شرایط دورکاری را تا انتهای پاییز امسال برای کارکنان فراهم کنیم.»

امیرشریفی در پاسخ به این سوال که آیا مدل کاری کافه بازار با شرایط دورکاری دائم هماهنگی دارد یا خیر گفت: «ما قبلا این شرایط را به‌طور جدی تجربه نکرده بودیم و حتی ابزارهای مناسب برای آن نداشتیم، اما حالا این شرایط را تجربه کرده‌ایم و حتی ابزار حرفه‌ای برای این کار را هم داریم؛ اما یک سری مشکل برای این کار وجود دارد مخصوصا وقتی نیمی از تیم دورکار باشند و نیمی دیگر در محل کار حاضر باشند هماهنگی کارکنان و باقی شرایط سخت‌تر خواهد شد.»

مدیرعامل کافه ‌بازار در مورد میزان رشد بخش‌های مختلف این مجموعه در دوران کرونا گفت: «در کل بخش بازی‌ها از دیگر بخش‌های بازار رشد قابل توجه و بیشتری داشت، حتی به مرور زمان درآمد و فروش آن‌ها نیز افزایش یافت. پس از آن در بخش سرگرمی، فیلم و سریال رشد قابل توجهی داشتیم که دلیل آن هم کاملا مشخص است.»

امیرشریفی در مورد اضافه شدن بخش ویدئو، فیلم و سریال گفت: ابتدا چند باری به‌صورت تستی ویدئوهای جام‌جهانی را روی بازار گذاشتیم و با استقبال خوب مردم روبه‌رو شدیم. پس از آن که متوجه این نیاز از سمت مردم شدیم به این حوزه وارد شدیم. در کل هدف ما برای آینده کافه بازار این است که مردم وقت بیشتری را روی کافه بازار بگذارند و به همین منظور برنامه‌های جالبی برای گسترش بخش سرگرمی بازار داریم.

مشکلات نیروی کار و بیمه توسعه دهندگان

امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار ضمن تایید سختی روند استخدام نیرو انسانی در این مجموعه گفت: «ترجیح مجموعه کافه بازار این است که به هیچ قیمتی، حتی به قیمت از دست دادن اشتباهی برخی از نیروهای خوب در خلال مصاحبه‌ها، نیروی نادرست استخدام نکند.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کافه بازار با پیشنهاد حقوق‌های بالا نیروهای کسب و کار‌های کوچکی که در حال رشد هستند را تصاحب می‌کند؟ افزود: «هر شرکتی باید مزیت رقابتی خود را ایجاد کند. طبیعتا کافه بازار هم از ابتدا که یک استارت آپ کوچک بود امکان استخدام نیروی‌های خوب با دستمزد بالا را نداشته و رفته رفته این مزیت را به دست آورده است. شرکت‌های دیگر نیز بهتر است با توانایی‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند به رقابت سالم و جذب نیرو بپردازند.مزیت‌های خود را در این بخش بوچود آورند.»

امین‌شریفی ادامه داد: «در حال حاضر ما برای نگهداشتن و تامین نیروی انسانی با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کنیم؛ چرا که اکثر نیروهایی که از کافه بازار می‌روند به‌علت مهاجرت مجموعه را ترک می‌کنند.»

امیرشریفی در مورد مشکلاتی که برای کافه بازار در مورد بیمه پیمانکاری پیش آمده گفت: «شرکت بیمه مدعی است کافه ‌بازار قراردادهای پیمانکاری با توسعه‌دهندگان بسته که بر همین اساس از مجموع درآمد آنها برای ما بیمه پیمانکاری محاسبه شده است. درحالی که همه کسانی که تابه‌حال با مجموعه ما همکاری داشته‌اند می‌دانند کافه بازار پروژه پیمانکاری ندارد و برای ساخت اپلیکیشن و قرار دادن آن روی بازار به کسی پول پرداخت نمی‌کند و تنها کاربران و شرکت‌ها هستند که به‌ صورت مستقل اپلیکیشن خود را روی بازار می‌گذارند. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این مساله را به دوستان شرکت بیمه تفهیم کنیم اما تا کنون چندین جلسه در همین رابطه برگزار شده و همچنان نیز ادامه دارد.»

امنیت اولویت کافه بازار است

امیرشریفی مدیرعامل کافه‌بازار در پاسخ به این سوال که کافه‌بازار در مورد امنیت بازار و حفاظت از داده‌های کاربران چه اقداماتی را انجام داده و آیا این اطلاعات در اختیار شرکت‌های ثالث قرارمی‌گیرد یا خیر توضیح داد: «موضوع امنیت داده‌های کاربران در شرکت‌های حوزه فناوری قابل پیش‌بینی است و برای خیلی از شرکت‌های بزرگ هم پیش آمده است. ما در مجموعه کافه‌بازار به غیر از تامین امنیت اطلاعات توسط تیم امنیت خود کافه بازار سعی کردیم که با طرح (white hat)، از هکر‌های کلاه‌سفید کمک بگیریم تا آن‌ها با پیدا کردن باگ‌ها و حفره‌های امنیتی به امنیت بیشتر مجموعه ما کمک کنند و هم در ازای پیدا کردن این مشکلات جوایزی دریافت کنند.»

او در مورد فروش اطلاعات کاربران و یا قرار دادن این اطلاعات در اختیار شرکت‌های ذی‌نفع کافه بازار گفت: «ما به هچ‌عنوان دیتای کاربران را نفروخته و نمی‌فروشیم؛ اما گزارشاتی که هر چندوقت یکبار به صورت عمومی منتشر می‌کنیم، از دیتای تجمیع شده از داده‌های کاربران است. البته نه داده‌های شخصی بلکه داده‌های عمومی است.»

امیرشریفی ادامه داد: «جزئیات سیاست‌های حریم خصوصی بسیار عمیق و مفصل است. ما طبق همان سیاست‌ها عمل می‌کنیم. یک زمانی شرکت‌های مستقل و زیرمجموعه بازار با این مجموعه یکی بودند و مالکیت این اطلاعات برای کل این مجموعه بوده؛ پس استفاده غیرقانونی یا خارج از چارچوب سیاست‌های کافه‌بازار صورت نگرفته است. و کافه بازار مبتنی بر قوانین عمل می کند»

انحصار کار ما نیست

آرش برهمند، انتقاد بسیاری از کاربران از مجموعه کافه بازار بر سر نتایج دست‌کاری شده جست‌وجو در این اپلیکیشن را مطرح کرد و در مورد این که بازار در جست‌وجوها، اپلیکیشن‌های زیرمجموعه خود را با اولویت بالاتری نشان می‌دهد از مدیرعامل این مجموعه خواستار شفاف‌سازی این موضوع شد. امیرشریفی در این خصوص توضیح داد: «هر شرکتی از امکانات خود برای رشد و گسترش بیشتر مجموعه‌اش استفاده می‌کند. ما هم همینطور؛ اما ما هیچ وقت انحصار ایجاد نکرده‌ایم. بلکه حتی بار‌ها و بارها اپلیکیشن‌های رقیب را در لیست‌های مختلفی قرار داده و پروموت کرده‌ایم.

همچنین هیچ اپلیکیشنی را برسر رقابت از بازار حذف نکرده‌ایم. اتفاقی که افتاده این است که یک قابلیتی در سرچ کافه بازار قرار گرفته که شرکت‌ها با پرداخت هزینه تبلیغات می‌توانند اپلیکیشن‌ خود را با اولیت بالاتر در جست‌وجوها به کاربران معرفی کنند. این کار عادی و همه‌جایی است و حتی خود گوگل هم از همین روش استفاده می‌کند. علاوه بر آن این امکان تنها برای اپلیکیشن‌های زیرمجموعه کافه‌ بازار وجود ندارد و هر اپلیکیشنی می‌تواند درخواست تبلیغات در نمایش صفحات جست‌وجو را بدهد.»

امیرشریفی در پاسخ به این سوال که آیا کافه بازار اپلیکیشن ها را مجبور به استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای می‌کند یا خیر نیز گفت: «این‌ یک مدل درآمدزایی است که روی این پلتفرم تعریف شده و مانند هر پلتفرم دیگری ۳۰ درصد هم سهم دریافت می‌کند. بخش عمده‌ای از درآمدزایی کافه بازار از همین سهم حق پرداخت درون‌برنامه‌ای است و این موضوع همه جای دنیا وجود دارد. حتی گوگل هم از همین روش استفاده می‌کند. این کار مزایای خودش را هم دارد چرا که کاربران به پلتفرم اعتماد دارند. برای همین پول خود را در حساب پلتفرم نگه می‌دارند و امکان خرید و از طرف دیگر درآمدزایی توسعه‌دهندگان هم بیشتر می‌شود.»

همکاری با برند‌های خارجی

مدیرعامل کافه بازار در پاسخ به این سوال که آیا شما با برندی مثل هواوی همکاری دارید و یا به‌دنبال روش جدیدی برای همکاری با شرکت‌ها هستید، گفت: «ما قرارداد خاصی با هواوی یا دیگر شرکت‌ها نداریم. هواوی در مورد گوشی‌های جدیدش که به ایران می‌آید و از سرویس‌های موبایلی هواوی HMS به‌جای سرویس‌های موبایلی گوگل بهره می‌برد تقاضای همکاری برای اجرای بهتر اپلیکیشن های ایرانی را داشت و ما فقط در این زمینه با آن‌ها همکاری داریم.»

بدهکاری پلتفرم عدد

امیرشریفی در مورد مشکلاتی که برای شبکه‌ تبلیغات هوشمند عدد پیش آمده و بدهی‌های این شرکت این گونه توضیح داد:‌ «ما سهام عمده عدد را فروختیم و تنها ۳۰ درصد از سهامش را داریم. درحال حاضر هم هیات مدیره و تصمیم‌گیرنده شخص دیگری است که باید پاسخ‌گو باشد. اما کافه‌ بازار به اندازه سهمی که در این مجموعه دارد پیگیر است تا بدهی‌ها زودتر پرداخت شود.»

مدیرعامل کافه‌بازار در پاسخ به سوالاتی در مورد اپلیکیشن های خدمات ارزش افزوده روی بازار که از حساب کاربران به‌صورت غیرقانونی پول کسر می‌کنند، گفت: «اپلیکیشن های VAS یا همان خدمات ارزش افزوده، هیچ‌وقت اجازه انتشار روی کافه بازار را نداشتند و ندارند. موضوع این است که کنترل این حجم عظیم از برنامه‌ها کار دشواری است و این اپلیکیشن ها دائما به‌روزرسانی می‌شوند یا بدون اعلام محتوای خود را تغییر می‌دهند؛ ولی ما هرجا که متوجه وجود آنها می‌شویم که بیشتر آن هم از طریق گزارشات کاربران است، به‌سرعت جلوی فعالیت آنها را می‌گیریم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *