اخبار استارتاپی

دریافت ضمانت بانکی از شرکت های دانش بنیان تسهیل می شود

شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایفای تعهدات کاری و مالی خود، نیازمند ضمانت‌نامه بانکی (ضمانت پیمان) هستند. این ضمانت‌نامه با تسهیلات ویژه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

بیش از پنج هزار شرکت‌ دانش بنیان مشغول فعالیت هستند که بیش از ۱۱۰ خدمت گوناگون برای توسعه و گسترش فعالیت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آنها ارائه می شود.

صدور انواع ضمانت نامه ها، بخشی از این خدمات بانکی و مالی است که به شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌شود. سه نوع ضمانت نامه بانکی شامل «ضمانت نامه پیش‌پرداخت»، «ضمانت‌نامه حسن انجام کار» و «ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه» در این بسته خدمتی توسط بانک‌های همکار با صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود.

معمولاً پس از امضای قرارداد بین کارفرما و پیمانکار، مبلغی به عنوان پیش پرداخت برای شروع کار، توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود و در مقابل، ضمانت‌نامه‌ای معادل وجه پرداخت شده، از پیمانکار مطالبه خواهد شد، این ضمانت‌امه که توسط بانک صادر می‌شود، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت نام دارد.

ضمانت‌نامه حسن انجام کار نیز، همان‌گونه که از اسم آن معلوم است، از پیمانکار دریافت می‌شود تا او کارهای محول شده را به شکل مطلوب و مطابق خواست کارفرما انجام دهد.

همچنین شرکت‌های دانش بنیان ممکن است به عنوان یک بنگاه اقتصادی در مناقصات مختلف شرکت کنند. کارفرما و دستگاهی که مناقصه را برگزار می‌کند، ممکن است از پیمانکار یک ضمانت‌نامه بانکی تحت عنوان ضمانت شرکت در مناقصه دریافت کند که به آن «ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه » می‌گویند.

این سه ضمانت‌نامه که ضمانت پیمان نیز خوانده می‌شوند از سوی بانک‌های عامل صادر می‌شوند تا پیمانکار بر سر عهد و پیمان خود باقی بماند و تعهدات خود را به شکل درست انجام دهد.

البته شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از مسیرهای عادی و مرسوم نیز برای دریافت ضمانت‌نامه اقدام کنند، اما دریافت ضمانت‌نامه از مسیر صندوق نوآوری و شکوفایی از چند مزیت برخوردار است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این نوع ضمانت‌نامه‌ها ۵۰ درصد سپرده نقدی مورد نیاز بانک، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود و تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزد صدور ضمانت‌نامه بانکی منظور می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *