شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر «حرکت اول»، بازوی سرمایه گذاری اپراتور اول تلفن همراه کشور در بخش سرمایه گذاری روی استارت آپ ها، در یک نشست خبری آنلاین از سرمایه گذاری روی استارت آپ «پینکت» خبر داد. حرکت اول میزان سرمایه گذاری روی پینکت را به دلیل محرمانه بودن اطلاعات اعلام نکرد؛ اما آنطور که محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول در این مراسم اعلام کرد، کف سرمایه گذاری حرکت اول روی یک استارت آپ میانی ۲۰ میلیارد تومان است.
محمدمهدی عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول، در ابتدای این نشست از عمل کردن شرکت حرکت اول به وعدههای گذشته خود، اعلام رضایت کرد و اعلام کرد: «ما قول داده بودیم هر ۳ هفته یک بار خبر خوبی از حرکت اول منتشر شود و به وعده خود عمل کردیم و امروز هم قرارداد سرمایه گذاری روی استات آپ پینکت را اعلام میکنیم.» او در خصوص این قرارداد توضیح داد: «این مدل کسب و کار برای ما بسیار جذاب بود و ما مدل مشابهی در بازار نداشتیم. از آن مهمتر وقتی ما با تیم بنیان گذار پینکت آشنا شدیم، با توجه به رشدی که در این تیم مشاهد کردیم، توانستیم در کمترین زمان به توافق در مذاکرات برسیم.
در همین نشست بهصورت رسمی اعلام میکنیم که حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه گذار خطرپذیر پینکت در کنار این تیم خواهد بود.» عباسخانی در این نشست با اعلام بودجه ۴۷۰ میلیارد تومانی که برای ادامه سرمایه گذاری در سال ۹۹ درنظر گرفته شده، از سرمایه گذاری قطعی روی ۲ استارت آپ دیگر تا پایان تابستان امسال و در مجموع سرمایه گذاری روی ۳ استارت آپ تا پایان پاییز خبر داد.
اوایل ماه گذشته نیز حرکت اول قرارداد سرمایه گذاری با استارت آپ همراه مکانیک امضا کرد و در همان مراسم اعلام کرد که هر ۳ هفته یک بار خبر سرمایه گذاری جدیدی از حرکت اول منتشر خواهد شد.
عباسخانی، مدیرعامل حرکت اول، در ادامه این نشست در مورد برنامههای آتی این مجموعه برای سرمایه گذاری روی استارت آپها گفت: «حرکت اول روی ۲ دسته از استارت آپ های میانه و درحال رشد سرمایه گذاری میکند. او از سرمایه گذاری تا ۵۰ میلیارد تومان روی استارت آپ های میانی و سرمایه گذاری تا ۱۰۰ میلیارد تومان روی استارت آپ های در حال رشد خبر داد. همچنین به گفته عباسخانی کف سرمایه گذاری حرکت اول روی یک استارت آپ میانی ۲۰ میلیارد تومان است که برای آن بین ۱۶ تا ۲۵ درصد سهم در نظر گرفته میشود.
در ادامه این مراسم احمد آبنیکی، مدیرعامل پینکت، پلتفرم خرید آنلاین از فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار، نیز در خصوص این استارتاپ و نحوه شکلگیری آن توضیحاتی ارائه کرد. به گفته آبنیکی، ایده اولیه پینکت استفاده از نیروهای متخصص انسانی برای خرید بهجای کاربر بود که نمونه مشابه داخلی هم برای آن وجود نداشت. آبنیکی تاکید کرده که ایده پینکت مشابه نمونه خارجی آن یعنی اینستاکارت است.
همچنین او در این نشست به ایجاد شغل جدیدی به نام خریدیار توسط این استارتآپ اشاره کرد و گفت: «حساسیتهایی که کاربران در خرید محصولات دارند؛ حس نیاز به خریداران انسانی واسط را ایجاد کرد. خریدیار میتواند نیاز کاربران را در حساسیتهایی که هنگام خرید دارند برطرف کند.» به گفته مدیرعامل پینکت در حال حاضر خانمهای خانهدار و دانشجویان سهم بیشتری در بین خریدیاران این شرکت دارند. او همچنین اعلام کرد که امیدوارند در آینده نزدیک این شغل را همهگیر کنند تا تعداد بیشتری از افراد اشتغال پیدا کنند.»
مدیرعامل پینکت در پاسخ به این سوال که تا به این لحظه چند خریدیار در پینکت فعالیت میکنند و با چه فروشگاه هایی همکاری دارند، گفت: «در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ خریدیار داریم و امیدواریم با جذب سرمایهای که اتفاق افتاد این عدد تا پایان سال به هزار تا ۲هزار خریدیار برسد.» او در مورد فروشگاههای همکار این استارتاپ هم اعلام کرد: «ما با میادین میوه و ترهبار، فروشگاه زنجیرهای افق کوروش و باغ میوه ایرانی مذاکره کردیم و در برخی از مناطق این فروشگاه ها را راهاندازی کردیم. به زودی در ۷ تا ۸ استان دیگر و دیگر نقاط شهر تهران حضور گسترده خواهیم داشت.»
آبنیکی در خصوص تاثیر کرونا روی فعالیت این استارتاپ نیز توضیحاتی داد. به گفته او شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه باعث شد تا مردم بیشتر از هر زمان دیگری به سمت خرید غیرحضوری روی بیاورند و همین امر نیز تاثیر مثبتی روی کار این استارتاپ داشته است.
او در این خصوص توضیح داد: «از بهمن ماه سال گذشته تا الان از نظر میزان فروش رشد تقریبا ۶ برابری داشتیم. بخشی از این رشد بر اساس سرعت گسترش فعالیت خودمان و بخشی از آن هم تاثیر کرونا بود.» او ادامه داد: «این میزان افزایش خرید غیرحضوری نشان داد درحال حاضر بسیار کمتر از چیزی که نیاز است ظرفیت وجود دارد. در ۲۰ روز تا یک ماه آینده گزارشی را منتشر میکنیم که میزان کم و زیاد شدن خریدها را نشان میدهد.»
آبنیکی، مدیرعامل پینکت، در مورد رقابت با دیگر بازیگران این بازار توضیح داد: «در این صنعت با توجه به موقعیت کنونی کشور، رقبای بزرگی از جمله اسنپ و دیجی کالا وجود دارد که هرکدام با توجه به مزیتهای رقابتی که دارند بخشی از بازار را در اختیار گرفتهاند. کاربری مطلوب، خرید آسان و در راس آنها خریدیاران، مزیت رقابتی اصلی ما برای رقابت با اسنپ و دیجی کالا است و ما سهم بازار خوبی برای خود پیشبینی میکنیم.» آبنیکی معتقد است استارتاپ پینکت در ۳ تا ۵ سال آینده به یکی از بازیگران اصلی حوزه خرید آنلاین کالاهای تندمصرف از فروشگاه های زنجیرهای تبدیل میشود.