رپرتاژ

پلتفرم‌های آنلاین چگونه به رونق بازار لوازم خانگی کمک می‌کنند؟

فروش آنلاین لوازم خانگی، از رکود این بازار می‌کاهد

لوازم خانگی، از جمله اقلامی است که همواره در سبد خرید خانواده‌ها سهم داشته است، به خصوص در مورد زوج‌های جوان که لوازم خانگی نو جزو لاینفک جهیزیه محسوب می‌شود. اما بازار لوازم خانگی که یک بازار پرمخاطب است، تحت تاثیر مستقیم بازارهای موازی ارز، طلا و سکه قرار دارد و اگر قیمت در این بازارها دچار نوسان شود، تاثیر آنی در قیمت لوازم خانگی می‌گذارد. مدت‌ها است که با افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت شدیدی در بازار لوازم خانگی رخ داده است.

علاوه بر لوازم خانگی وارداتی، قیمت تولیدات داخلی هم بالا رفته است و این وضعیت منجر به کاهش تقاضا شده که این مسئله بازار لوازم خانگی را تا حدودی دچار رکود کرده است. اواخر سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا رکود این بازار عمق بیشتری پیدا کرد و با تعطیلی موقت مغازه‌ها و واحدهای صنفی، فروشندگان لوازم خانگی با ضرر سنگینی مواجه شدند. به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی، به دلیل تعطیلی‌های اخیر، فروشندگان درآمدی نداشتند و به‌خاطر پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله اجاره‌بها، مالیات و قبوض آب و برق با مشکلات عدیده مالی مواجه شدند. علاوه بر این، با توقف مراسم‌های ازدواج این بازار شاهد افت شدید تقاضا شده است. کاهش میزان تولید این لوازم به دلیل شیوع کرونا نیز، دلیل دیگری برای افزایش قیمت این محصولات بود. در ماه‌های اخیر با صعود نجومی قیمت دلار بار دیگر قیمت در بازار لوازم خانگی افزایش پیدا کرد که مسلماً این بازار را دوباره با افت شدید تقاضا مواجه می‌کند.

بازار لوازم خانگی

شاید مانند دیگر بازارها، خرید آنلاین بتواند به کمک این بازار بیاید. اما سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفته است، این نگرانی وجود دارد که با عرضه آنلاین لوازم خانگی برخی از فروشندگان کالاهای قاچاق از این فرصت استفاده کنند و اقدام به فروش کالاهای قاچاق و یا تقلبی خود کنند. ولی با حضور سایت‌های معتبر خرید آنلاین می توان از این مشکل هم جلوگیری کرد. در واقع حضور پلتفرم‌های معتبر، می‌تواند راه حلی برای عرضه آنلاین لوازم خانگی باشد. به عنوان مثال سایت دیوار با هدف حمایت از فروشندگان، به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا، اقدام به راه‌اندازی دیوار فروشگاه ها کرد تا مخاطبان علاوه بر کالای دست دوم بتوانند لوازم نو را هم در یان پلتفرم به فروش برسانند.

دانش، یکی از فعالان بازار لوازم خانگی است که در دیوار فروشگاه‌ها، آگهی دارد. او می‌گوید: «قبل از کرونا وضعیت بازار تا حدودی خوب بود، اما بعد از آن بازار بسیار کساد شده است. در کنار آن افزایش قیمت دلار هم باعث شده است تا قیمت لوازم خانگی بالا برود. قبلاً لباسشویی را ۵ میلیون تومان میخریدیم و ۷ میلیون تومان می‌فروختیم اما الان باید همان لباسشویی را به قیمت ۱۴.۵ میلیون تومان خرید کنیم که مسلماً بسیاری از افراد قادر به خرید آن نیستند.» دانش درباره محصولات داخلی ادامه می دهد: «بازار محصولات داخلی به نوعی دچار مافیا است. برخی از فروشگاه‌های امین حضور محصولات کارخانه‌ها را می‌خرند و کارخانه دیگر محصولی ندارد که به ما بفروشد، ما هم مجبوریم که آن را با قیمت بالاتر از واسطه‌ها بخریم.» این فعال بازار لوازم خانگی درباره فروش آنلاین هم نظراتی دارد: «ما دفتر بازرگانی داریم و اجناس را از گناوه وارد می‌کنیم، بیشتر مشتریان تماس می‌گیرند و می‌خواهند حضوری خرید کنند. الان قیمت ما قیمت رقابتی است و اگر قرار باشد حضوری بفروشیم، باید هزینه‌های تحمیلی را روی اجناس بکشیم. بنابراین، خرید آنلاین به سود مشتریان است، شرایط خریدمان هم قابل اعتماد است. از طرفی بابت آگهی هم هزینه‌ای نداریم و تقریباً ماهی ۴ تا ۵ قلم جنس می‌فروشیم که برایمان سودآور است.»

فروش آنلاین لوازم خانگی

فرید فروشنده دیگری است که روی دیوار فروشگاه ها آگهی دارد و می‌گوید: «قیمت‌ها هر روز بالا و پایین می‌شود و ممکن است از لحظه فروش تا تحویل به مشتری ضرر هم بکنیم. تولیدکنندگان داخلی هم محصولات مشابه خارجی تولید می‌کنند و آن را به قیمت خارجی می‌فروشند که این کار را سخت‌تر می‌کند.» او درباره فروش از طریق سایت اینترنتی می‌گوید: «فروش حضوری ما عمده است اما فروش آنلاین را به دید یک فرصت می‌بینیم تا بتوانیم در این شرایط سودمان را افزایش دهیم، فروش آنلاین برای ما تبدیل به یک روزنه امیدی شده است. همان روز اولی که روی سایت آگهی کردم، فروش هم داشتم و از فروش آنلاین راضی هستم و تا الان هیچ هزینه‌ای برای آگهی پرداخت نکردم که این برای من سودمند است.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *