موضوع سلامت دیجیتال پس از شیوع کرونا بیشتر از قبل مورد توجه عموم جامعه، کارآفرینان و البته سرمایه گذاران قرار گرفته است. به گفته آیدین پرنیا، مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین، تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۸۲ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۹/۲ میلیارد دلار برای رشد استارت آپ های حوزه سلامت دیجیتال امضا شده است. به گفته پرنیا رشد اندازه بازار، استقبال بیشتر سرمایه گذاران و بکر بودن حوزه سلامت دیجیتال از جمله نکاتی است که باعث توجه کارآفرینان و صاحبان ایده به این بخش شده است.
فرشاد علامه، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نوآوری در حوزه سلامت دیجیتال ایران میگوید: «در حوزه سلامت و علوم پزشکی ایران ظرفیتهای بکر زیادی برای استارت آپ ها و شرکتهای فنآور وجود دارد تا در این عرصهها وارد شوند و نیازهای درمانی کشور را برطرف کنند. در واقع حوزه سلامت ایران بازار هدف بسیار بزرگی دارد و حتی میتوان با یک رویکرد بینالمللی به فعالیت در عرصه جهانی فکر کرد.»
به گفته علامه مباحثی مثل پیگیری و اطلاعرسانی به بیماران، پیشگیری و اصلاح سبک زندگی، ارائه مشاوره و حمایت از بیماران در پروسه درمان، فراهم کردن دارو و تجهیزات درمانی، ارتباط وسایل فناوری با تجهیزات درمانی از جمله موضوعاتی است که شرکتهای دانش بنیان میتوانند با ورود به آنها فعالیت کنند و بر جامعه تاثیرگذار باشند.
مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر پس از برگزاری ۱۰ دوره شتابدهی برای تیم های استارت آپی، یازدهمین دوره شتابدهی خود را به راهکارهای نوآورانه حوزه سلامت دیجیتال اختصاص داده است. این موضوع علاوه بر اینکه به حساسیت موضوع سلامت در روزهای همهگیری بیماری برمیگردد اما بخشی از آن به دلیل موفقیت و دستاوردهایی است که استارت آپ های حوزه بهداشت و سلامت مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر کسب کردهاند.
بهار مازندرانی، بنیانگذار بهزی در مورد ضرروت وجود کارافرینان و کسب و کارهایی که بتوانند صنعت سلامت را رشد و توسعه دهند میگوید: «طبق آمارهای بینالمللی نفوذ فناوری در حوزه سلامت یکی از پایینترین آمارها را نسبت به حوزههای دیگر دارد که دلیل این امر هم حساسیت بالای این حوزه و سروکار داشتن با جان انسانهاست. در حالی که بخش بهداشت و سلامت هم مثل سایر حوزهها بینیاز از فناوری نیست».
فرید فرجی، همبنیانگذار استارت آپ سیناپس نیز معتقد است که حوزه سلامت دیجیتال به دلیل گذاشتن چنین تاثیراتی در جامعه یکی از بهترین حوزهها برای ورود به عرصه کارآفرینی به شمار میرود. فرجی در مورد ظرفیتهای بخش سلامت دیجیتال میگوید: «طبق آمارهای بینالمللی حوزه سلامت دیجیتال فضاهای خالی بسیاری برای ورود کارآفرینان دارد. سختی دریافت مجوزها، روبرو شدن با موضوع خطیر سلامتی گرچه ورود کارآفرینان به این حوزه را محدود کرده است اما وقتی آنها وارد این فضا میشوند با اقیانوسی آبی و پر از فرصت روبرو میشوند.»
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال ایده ها میتوانند به صفحه اختصاصی این دوره در وبسایت مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر مراجعه کنند.