اخبار استارتاپیاخبار نانو فناوریکارآفرینی و استارتاپنانو فناوری

دعوت از تیم های نوآوری به چالش برای ساخت پوشش های ضد سایش

از سوی شبکه تبادل فناوری نانو چالشی برای تولید و ساخت پوشش‌های ضدسایش با خواص زیست سازگار بر بستر زیرکونیم برگزار می‌شود.

به منظور جهت توسعه و تولید پوشش های زیست سازگار و ضد سایش بر بستر زیرکونیم و معرفی محصول تولیدی به متقاضیان این بخش، چالشی از سوی شبکه تبادل فناوری با موضوع “تولید و ساخت پوشش های ضدسایش با خواص زیست سازگار بر بستر زیرکونیم” برگزار می شود.

نانو زیرکونیم در حالت طبیعی یک ساختار منشوری منوکیلینک بلوری دارد و بعنوان فولاد سرامیکی مشهور است. این فلز درخشان، خاکستری-سفید و نرم بوده و قابلیت شکل‌پذیری و مفتول شدن را نیز دارد و به دلیل ساختار جامد بلوری می‌تواند به‌صورت سنگ قیمتی یا در تجهیزات صنایع پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از کاربردهای زیرکونیوم، استفاده از آن به عنوان ماده مقاوم و ضدخوردگی در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی و پزشکی است؛ چرا که این ماده خواص مقاومتی در برابر حملات خوردگی در برابر انواع ترکیبات از جمله محلول‌های نمکی، اسید و بازهای آلی و معدنی و حتی نمک‌های مذاب دارد. این فلز در دماهای بالا دچار تغییراتی در حجم و در انتقالات فازی می‌شود؛ از این رو به‌دست آوردن ترکیبات پایدار در طول حرارت‌دهی دشوار خواهد بود که لازم است پایداری زیرکونیم را در دستور کار قرار داد.

در صورت اصلاح پوشش روی زیرکونیم، این ترکیب در محصولات در معرض سایش، تجهیزات دندانپزشکی و افزودنی‌های رنگ و پوشش‌های زیست‌سازگار در تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. بر اساس برنامه‌زمان بندی شده متقاضیان شرکت در این چالش تا ۱۰ دی ماه جاری فرصت دارند تا طرح‌های خود را ارسال کنند و ۳۰ دی ماه نتایج ارزیابی‌ها اعلام خواهد شد و مرحله دوم که ساخت نمونه اولیه است آغاز می‌شود.

برگزیدگان تا ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ می‌توانند نمونه اولیه طرح‌های خود را ارائه دهند و ۲۰ اردیبهشت ماه سال آینده نتایج نهایی و معرفی به متقاضی صنعتی اعلام خواهد شد. به دو تیم برگزیده چالش ۱۰ میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود و این تیم ها در پایان می‌تواند از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری جهت توسعه محصول خود بهره‌مند شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *