در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیتها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگهداریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهرهمند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمعآوری تجربیات مجموعهای از استارتاپهای ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینهای باشد برای موفقیت استارتاپهای نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سی و چهارمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Move Networks میپردازد را با هم مرور میکنیم.
Move Networks که زیرمجموعهی شرکت EchoStar است، نسل بعدی تلویزیون زنده و چندکاناله را بر روی اینترنت ارائه میداد. این شرکت با بهبود فناوری پخش انطباقی خود، مدیریت محتوا، بستهی اشتراک، صدور صورتحساب و مدیریت حقوق دیجیتال را با هم ادغام نمود تا بتواند از طریق اینترنت، تجربهی چندرسانهای غنی را ارائه دهد. پلتفرم Move Networks این قابلیت را در اختیار شرکتها میگذاشت که هم از طریق سرویسهای مبتنی بر ثبتنام و هم از طریق راهکارهای تبلیغاتی پیشرفته، کسب درآمد کنند. فیلمهای این سایت با بالاترین کیفیت و بدون وقفه و تأخیر پخش میشدند.
فوریهی ۲۰۰۹ با اخراج شدن ۳۰ درصد از کارکنان Move Networks، زمزمههایی از بروز مشکلات در شرکت به گوش رسید. این در حالی بود که اوت ۲۰۰۸، مایکروسافت در راستای گسترش روابط راهبردی خود با این شرکت، در سری سوم سرمایهگذاری، شرکت کرده بود.
آوریل ۲۰۰۹، Move Networks برای افزودن قابلیت پخش تلویزیون روی کامپیوتر، شرکت Inuk را خرید و جولای همان سال، در تلاش برای تبدیلشدن از شرکت پخش ویدیویی به شرکت فروش IPTV به ISPها، رکسانه آستین را به عنوان مدیرعامل معرفی نمود. در واقع در این مقطع بود که شرکت با تغییر نقطهی تمرکز خود، از عملکردن به وعدههایش بازماند و مشتریان اصلی رسانه را از خدمات خود محروم ساخت.
Move Networks، به عنوان فناوری پیشفرض پخش ویدیو برای سایتهای پخش صاحبنامی مثل ABC و Fox انتخاب شده بود، اما در عرض یکی دو سال، با تغییرات رخداده در حوزهی فناوری، اقبال گسترده نسبت به Adobe Flash و انصراف شرکتهای طرف قرارداد از به کارگیری فناوری سابق، این شرکت در محاصره قرار گرفته و تسلیم شد.
یکی از مهمترین دلایل شکست محصول این شبکه، داشتن هزینهی اضافی نسبت به دیگر فناوریهای ویدیویی به خاطر نیاز به تجهیزات کدگذاری سفارشی و … بود، که برای آن فکری نشده بود. در واقع Move Networks به علت مدیریت ضعیف، از دو سال و اندی مزیت فناوری خود بهره نگرفته و هزینههای بیهودهای برای پرسنل مهندسی خود و تبلیغات انجام داده بود که نتیجهای در برنداشت.
فوریهی ۲۰۱۰، ۱۵ درصد از نیروی کار اخراج شده و تعداد کارکنان به ۱۰۷ نفر کاهش یافت. ژوئن همان سال، پس از استعفای مدیرعامل، خبر فروش Move Networks در توییتر اعلام شد.