داستان شکست استارتاپکارآفرینی و استارتاپمعرفی استارتاپ ها

مزیت فناوری، فاسد شدنی است

داستان شکست Move Networks که با تاخیر در عرضه خدماتش، مزیت زمانی فناوری اش را از دست داد

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سی‌ و چهارمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Move Networks می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Move Networks

Move Networks که زیرمجموعه­‌ی شرکت EchoStar است، نسل بعدی تلویزیون زنده و چندکاناله را بر روی اینترنت ارائه می‌­داد. این شرکت با بهبود فناوری پخش انطباقی خود، مدیریت محتوا، بسته‌­ی اشتراک، صدور صورت­‌حساب و مدیریت حقوق دیجیتال را با هم ادغام نمود تا بتواند از طریق اینترنت، تجربه‌­ی چندرسانه‌­ای غنی را ارائه دهد. پلت­‌فرم Move Networks این قابلیت را در اختیار شرکت­‌ها می­‌گذاشت که هم از طریق سرویس­‌های مبتنی بر ثبت‌­نام و هم از طریق راهکارهای تبلیغاتی پیشرفته، کسب درآمد کنند. فیلم‌­های این سایت با بالاترین کیفیت و بدون وقفه و تأخیر پخش می­‌شدند.

فوریه‌­ی 2009 با اخراج شدن 30 درصد از کارکنان Move Networks، زمزمه‌­هایی از بروز مشکلات در شرکت به گوش رسید. این در حالی بود که اوت 2008، مایکروسافت در راستای گسترش روابط راهبردی خود با این شرکت، در سری سوم سرمایه­‌گذاری، شرکت کرده بود.

آوریل 2009، Move Networks برای افزودن قابلیت پخش تلویزیون روی کامپیوتر، شرکت Inuk را خرید و جولای همان سال، در تلاش برای تبدیل‌شدن از شرکت پخش ویدیویی به شرکت فروش IPTV به ISPها، رکسانه آستین را به­ عنوان مدیرعامل معرفی نمود. در واقع در این مقطع بود که شرکت با تغییر نقطه‌­ی تمرکز خود، از عمل‌کردن به وعده­‌هایش بازماند و مشتریان اصلی رسانه را از خدمات خود محروم ساخت.

Move Networks، به­ عنوان فناوری پیش‌­فرض پخش ویدیو برای سایت‌­های پخش صاحب‌­نامی مثل ABC و Fox انتخاب شده بود، اما در عرض یکی دو سال، با تغییرات رخ­داده در حوزه‌­ی فناوری، اقبال گسترده­ نسبت به Adobe Flash و انصراف شرکت­‌های طرف قرارداد از به­ کارگیری فناوری سابق، این شرکت در محاصره قرار گرفته و تسلیم شد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست محصول این شبکه، داشتن هزینه‌­ی اضافی نسبت به دیگر فناوری­‌های ویدیویی به­ خاطر نیاز به تجهیزات کدگذاری سفارشی و … بود، که برای آن فکری نشده بود. در واقع Move Networks به­ علت مدیریت ضعیف، از دو سال و اندی مزیت فناوری خود بهره نگرفته و هزینه‌­های بیهوده‌­ای برای پرسنل مهندسی خود و تبلیغات انجام داده بود که نتیجه­‌ای در برنداشت.

فوریه‌­ی 2010، 15 درصد از نیروی کار اخراج شده و تعداد کارکنان به 107 نفر کاهش یافت. ژوئن همان سال، پس از استعفای مدیرعامل، خبر فروش Move Networks در توییتر اعلام شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا