معرفی استارتاپسلامتکارآفرینی و استارتاپکسب و کارهای سلامت

کاربران سیمیاروم بالاترین سطح کیفیت را طلب می کنند

تجربه سیمیاروم از رشد ششصد درصدی در یک سال و جذب سرمایه برای حفظ این روند

ایرانیان خارج از کشور بازار بسیاری جذابی هستند که البته دسترسی به آن‌ها کار اصلا آسانی نیست. مجموعه سیمیا سرویس یکی از کسب و کارهایی است که به طور خاص این گروه را مخاطب خود قرار داده است و اکنون بر روی سرویس سیمیاروم متمرکز شده است.

سیمیاروم دسترسی به متخصصان حوزه سلامت روان را برای ایرانیان خارج از کشور تسهیل می کنند و قصد دارد همین خدمت را به مهاجران دیگر کشورها نیز ارائه کند تا ایشان هم بتوانند با متخصصان هموطن خود ارتباط بگیرند. متن زیر بخشی از مصاحبه اکوموتیو با علیرضا توکلی و مهدی قطبی، از هم بنیانگذاران سیمیاروم است که با هدف آشنایی بیشتر با این مجموعه تهیه شده است.

سیمیاروم چطور متولد شد؟

سیمیاروم از دل یک ایده بزرگ تر به نام سیمیاسرویس شکل گرفت. سیمیا سرویس در سال ۹۱ با هدف ارائه خدمات به ایرانی های مقیم خارج راه اندازی شد. سیمیا سرویس خدمات مختلفی را شامل می شود از جمله سیمیا سورپرایز که کار ارائه هدیه و برنامه ریزی سورپرایز توسط خارج نشینان برای خانواده های خود در ایران را انجام می‌دهد، سرویس ارسال محصولات فرهنگی و هنری از ایران به کشورهای دیگر و سیمیا اداری که کارهای اداری افراد مقیم خارج را در ایران پیگیری می‌کند.

چون کیفیت برای ما مهم بود، در ۲ الی ۳ سال ابتدایی تنها سرویسی که سیمیا سرویس ارائه می‌کرد، سیمیا سورپرایز بود. طی این مدت ارتباطات قوی با کاربران سیمیا سورپرایز برقرار کردیم و همین اعتماد باعث شد که کاربران از ما درخواست ارائه سرویس های دیگری داشته باشند.

طی ارتباطاتی که با کاربران داشتیم و بازخوردهایی که گرفتیم متوجه شدیم که غالب آنان به مشاورهای ایرانی در شهر خود نیاز داشتند. برای پاسخ به این نیاز، سیمیاروم را راه اندازی کردیم. به دلیل استقبال زیاد از این سرویس تمرکز سیمیا سرویس را بر روی همین سرویس روانشناسی آنلاین گذاشتیم.

مشاوره در سیمیاروم چه موضوعاتی را پوشش می‌دهد؟

تمرکز سیمیاروم بر سلامت روان است. در این زمینه نیز تمرکزمان بیشتر بر مشاوره های یک به یک و P2P است که در دسته بندی کلی شامل روانشناسی و روانپزشکی می شود و در دسته بندی های جزئی‌ترحوزه های زوج، خانواده، پیش از ازدواج، کودک و نوجوان و فرزندپروری و مشاوره های فردی مانند اضطراب و افسردگی و .. را شامل می شود.

آیا دایره مخاطبان سیمیاروم محدود به ایرانیان خارج از کشور است؟

حدود ۱۰ درصد مراجعین ما  ایرانیان داخل ایران هستند؛ زیرا به دنبال تراپی های با کیفیت هستند لذا تنها رویکردمان ایران مقیم خارج نیست. مخاطبان خارج از کشور چون سرویس‌هایی با کیفیت بالا دریافت کرده‌اند، از ما هم انتظار کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل از ابتدا سعی داشتیم پشتیبانی کاربر را با کیفیت بالا انجام دهیم و خدمات با کیفیت ارائه دهیم.

برای دسترسی به این مخاطبین، از چه کانال هایی استفاده می کنید؟

کانال های زیادی اعم از دیجیتال و غیر دیجیتال در این سال ها ایجاد کردیم. اوایل از کانال های دیجیتالی مانند گوگل ادز، فیسبوک ادز و اینستاگرام ادز و.. استفاده کردیم. سپس از مجموعه هایی که در خارج از کشور در این حوزه فعال هستند، کمک گرفتیم. در بعضی موارد با کسب و کارهایی همکاری کردیم که مخاطبین مشابهی داشتند مانند “دریچه سینما” که فیلم های ایرانی را در سینماهای خارج از کشور اکران می کند.

رقیبی دارید که خدمت مشابهی به همین دسته از مخاطبان ارائه کند؟

رقیبی که تنها تمرکزش بر ایرانی های خارج از کشور باشد، وجود ندارد؛ اما پلتفرم هایی هستند که فعالیت خود را به خارج از کشور گسترش داده‌اند. از آنجایی که تمرکز عمده ما بر کیفیت بالای مشاوران و تراپیست ها و همچنین کیفیت بالای پشتیبانی سیستم است، فکر نمی کنم رقیبی در ایران در این سطح کیفیت داشته باشیم.

معرفی استارتاپ سیمیاروم فعال در حوزه سلامت روان

سهم ۳۵ درصدی سیمیاروم از قیمت خدمات چقدر رقابتی است؟

غالبا سهم وبسایت‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از قیمت خدمات است. البته مراکز مشاوره‌ای که به صورت آفلاین و حضوری فعالیت دارند، حتی تا ۶۰ درصد قیمت خدمات را برای خود در نظر می‌گیرند.

رقبای داخلی ممکن است به دلیل پشتوانه مالی، برای مدت محدودی این درصد را کمتر بگیرند اما یک پلتفرم برای پایدار ماندن نیاز به دریافت این درصد دارد؛ حتی در اکوسیستم های خارج از کشور نیز در همین محدوده، درصد دریافت می کنند.

مشاوران چگونه با مدل پلتفرمی شما کنار آمدند؟

ارزشی که ما به ارائه دهندگان خدمت می بخشیم باید در حدی باشد که آن ها را به سمت همکاری با پلتفرم راغب کند. مشاوران در پلتفرم ما تنها مشاوره دهنده نیستند و خیلی از آن ها منتورهای ما نیز هستند؛ چراکه حوزه سلامت روان را بهتر می شناسند و حتی در طراحی محصول به ما کمک می کنند. از سوی دیگر ما سعی می‌کنیم تنها متصل کننده کاربر به مشاوران نباشیم و ارزش های بیشتری ارائه دهیم.

عمدتا ما با کمک هم این سیستم را می سازیم و یکی از مسائلی که برای مشاوران ما اهمیت دارد این است که فضای سلامت روان کشور را با محتوای حرفه ای به سمت شرایط استاندارد برسانند. ما بلندگوی کوچکی برای انتقال دانش آن ها هستیم لذا دغدغه معنوی هر دو ما در یک سمت و سو قرار دارد به همین دلیل با عدم تمایل مشاوران برای همکاری مواجه نشدیم.

چرا تعداد مشاوران فعال در سیمیاروم نسبت به ارائه دهندگان خدمات مشابه کم است؟

سیمیاروم یک پلتفرم بسته است و مشاوره دهنده ها را ما انتخاب می کنیم. در سیمیاروم برخلاف پلتفرم های دیگر، مشاوران صرف طی ارزیابی اولیه نمی توانند در آن مشغول شوند؛ از آن جایی که ۹۰ درصد نتیجه تراپی به دانش و تجربه مشاوره دهنده بسته است به همین دلیل ما در انتخاب مشاوران حساس هستیم.

درخواست‌های زیادی نیز از جانب مشاوران برای همکاری داریم اما برای تمام مشاوران جلسات ارزیابی برگزار می کنیم و اکثرا مورد قبول واقع نمی شوند. غالبا کسانی که با ما همکاری دارند، خودمان به سمت همکاری با آن ها می رویم.

مشاوران را چگونه انتخاب می‌کنید؟

زمانی که مشاوران درخواست همکاری با سیمیاروم را می دهند، بعد از بررسی رزومه باید ۲ جلسه مصاحبه را با یک هیئت ژوری متشکل از چند تراپیست بگذرانند که یک مرحله مصاحبه عمومی و یک مرحله مصاحبه تخصصی در حوزه فعالیت مشاور می باشد؛ سپس به مدت۲ ماه فعالیت مشاوری که پذیرفته شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شناخت بهتری از کیفیت کار او حاصل شود و پس از آن عضو تراپیست های ثابت سیمیاروم می شود.

آیا پس از جذب هم ارزیابی مشاوران ادامه پیدا می‌کند؟

بله. زیرا کیفیت بالای مشاوره هدف ما است. پشتیبانان سیمیاروم دائما از کاربران بازخورد می گیرند؛ از طرفی از آن جایی که مشاوران به اندازه خودمان نیز حساسیت به خرج می دهند، کیفیت همیشه لحاظ شده است. ما پلتفرم واسط هستیم و مراجعه کننده ابتدا به ما مراجعه و اعتماد کرده است. به همین دلیل ارزیابی مستمر را جزو وظایف خود می دانیم.

شتابدهی و جذب سرمایه را تجربه کرده اید؟

کسب و کار ما با سرمایه شخصی آغاز به کار کرد. بعد از مدتی به مدت ۱ سال از خدمات مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر کمک گرفتیم؛ سپس با شرکت سرمایه گذاری آمن به تفاهم رسیدیم و سرمایه جذب کردیم و همین باعث شد در ۶ ماه اخیر به رشد بسیار خوبی دست پیدا کنیم.

روند جذب سرمایه از آمن چطور پیش رفت؟

آذر ۹۸ وارد مذاکره شدیم و ۳، ۴ ماه فرآیند آن زمان برد. زمان بر شدن آن نیز به دلیل حساسیت ما در انتخاب سرمایه گذار بود. در آن زمان با ۳ سرمایه گذار در حال مذاکره بودیم و انتخاب سرمایه گذاری که مسیر پیشرفت را برای ما با سرعت بیشتری هموار کند، باعث شد که پروسه انتخاب سرمایه گذار کمی طولانی شود.

چرا زودتر برای جذب سرمایه اقدام نکردید؟

از یک سال قبل از این اتفاق نیز ما قصد جذب سرمایه داشتیم؛ اما سیمیاروم در آن زمان در مراحل آغازین رشد بود و ارزش گذاری بالایی برای سیمیاروم درنظر گرفته نمی شد؛ به همین دلیل سال های ۹۷ و ۹۸، با سرمایه های شخصی کار را پیش بردیم و در یک سال ۶۰۰% رشد فروش را تجربه کردیم و به مرحله جذب سرمایه رسیدیم.

روند رشدتان پس از جذب سرمایه به چه صورت بوده است؟ کرونا چه تاثیری گذاشته؟

هدفی که پس از جذب سرمایه برای سال جاری در نظر داشتیم چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد رشد نسبت به سال قبل بود. درحال حاضر کمی تا این هدف فاصله داریم اما امیدواریم ظرف چند ماه آینده، محققش کنیم. شیوع کرونا باعث شد تا توجه بیشتری به حوزه سلامت دیجیتال شود و این حوزه برای مجموعه ها و شرکت ها جذاب تر شد ولی به طور همزمان رقابت نیز سخت تر شد.

آمن بجز تامین سرمایه چه ارزشی برای سیمیاروم ایجاد کرده است؟

زمانی که سرمایه گذار وارد همکاری با استارتاپ می شود، عملا همه در یک مجموعه با یک هدف مشترک قرار می‌گیرند و موفقیت آن کسب و کار اولویت دو طرف است. به همین دلیل حمایت های یک سرمایه گذار مواردی مثل مشاوره را هم شامل می‌شود.

از آنجا که سرمایه گذار با استارتاپ های زیادی در ارتباط است و از چالش های قانونی و شرکتی آگاهی دارد مشورتی که ارائه می‌دهد قابل ارزش گذاری نیست. فکر می کنم هر سرمایه گذار بالغی علاوه بر مسائل مالی، حمایت هایی از این دست به کسب و کارها ارائه می‌دهد و ما نیز چنین حمایت‌هایی از آمن دریافت کرده‌ایم.

معرفی استارتاپ سیمیاروم فعال در حوزه سلامت روان

چه برنامه ای برای توسعه دارید؟

هدف ما بالا بردن سطح سلامت روان در جامعه است و اولویت اول ما نیز فارسی زبانان هستند. به دنبال نوع دیگری از سرویس با هدف ارائه خدمات سلامت روان با هزینه های کم تر هستیم.

تعدادی محصول نیز طراحی کرده ایم که بعضا به اجرا نزدیک هستند و تعدادی از آن ها به زیرساخت های تکنولوژیک نیاز دارند لذا زمانی که به مرحله رونمایی برسند، بیشتر می توانیم راجع به جزئیات توضیح دهیم. در یک سال آینده نیز قصد داریم تا مهاجرین کشورهای دیگر را به مشاوران کشورهای خودشان وصل کنیم.

چه توصیه ای دارید به افرادی که قصد ورود به سلامت دیجیتال را دارند؟

از نظر من نیاز جامعه ما تنها مساله دسترسی به خدمات سلامت روان نیست چرا که ما مراکز درمان مشاوره و مشاوران زیادی در کشور داریم ولی با این حال سلامت روان جامعه ما به دلیل کیفیت پایین خدمات در وضعیت خوبی قرار ندارد.

حتی جلسات مشاوره بی کیفیت باعث سرخوردگی افراد می شود لذا وظیفه اصلی استارتاپ ها حل مسائل جدی تر است تا اینکه تنها یک اتصال دهنده مشاور و مراجعین باشند. در نهایت باید ارزشی که ایجاد می کنند تغییری در جامعه بوجود آورد. کیفیتی که در ارائه خدمات دارند سبب خواهد شد که در زمینه کسب و کار هم موفق باشند.

چه افرادی می تواند به رقم خوردن اتفاق های خوب در سیمیاروم کمک کنند؟

از آنجایی که سیمیاروم برای ایرانیان خارج از کشور طراحی شده، ممکن است برای آن ها از لحاظ اقتصادی نسبت به اینکه از مشاوران خارج کشور استفاده کنند، صرفه داشته باشد اما هزینه خدمات ما برای ساکنین ایران بالا است. به همین دلیل ما تمایل داریم با مجموعه هایی که در حوزه سلامت روان فعال هستند، همکاری داشته باشیم تا این خدمات را با هزینه های کم تر برای ساکنین ایران ارائه کنیم.

سعی می کنیم خودمان بخشی از درآمدمان را کاهش دهیم تا دسترسی به خدمات با کیفیت افزایش یابد اما اگر صندوق های خیریه و سازمان‌های مردم نهاد تمایل به همکاری با ما داشته باشند می توانیم به کمک یکدیگر این مشکلات را برطرف کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۷ Average: ۳.۹]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *