به گزارش روابط عمومی «مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک پارک»، «حمیدرضا بحرینی» مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک با بیان اینکه تولید محتوای دیجیتال به نسبت سایر صنایع جز زود بازده ترین و کم ریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری میباشد، تصریح کرد: دلیل این مهم، نسبت بسیار کمتر میزان سرمایه گذاری در یک محصول محتوایی، به نسبت سایر صنایع است و بازخورد از مصرفکننده محتوا، نتیجه موفقیت یا عدم موفقیت محصول محتوایی را در سریع ترین زمان مشخص می کند.
وی اضافه کرد: تجربه بیش از یک دهه تولید محتوا ازسوی گروه شرکای ما بر بسترهای مختلف، مثل تلویزیون و شبکههای مجازی و همینطور ایجاد دو شتابدهنده تخصصی در حوزه تولید محتوا در دو سال گذشته و برگزاری رویدادهای مختلف، از جمله «کودک آنلاین»، این را به ما نشان می دهد که پیش نیاز ورود به این بازار، ایجاد یک اکوسیستم در حوزه تولید محتواست که ما این پروسه را در سه بخش ایجاد «مرکز نوآوری در حوزه تولید محتوا»، ایجاد «بازار ملی محتوای دیجیتال» و خدمات «تجارت آنلاین» که سو گیری آن، موضوع عرضه و تولید محتوا در سطح بین المللی است، برنامه ریزی و عملیاتی کرده ایم.
بحرینی عنوان کرد: در این مرکز نوآوری یک زیستبوم تخصصی کسب و کار راه اندازی میشود و در قالب یک شبکه فراگیر با رویکرد توسعه زیست بوم محتوای دیجیتال، به انتخاب افراد، تیمها و استعدادهای محلی، آموزش و توانمندسازی آنها، ایجاد کسب و کارهای نوآور و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال، توسعه بازار کسب و کار در داخل و به ویژه خارج کشور میپردازیم و در نهایت یک شبکه کارآفرین و نوآور تولید محتوایی ایجاد مینماییم.
وی ادامه داد: این مرکز با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریالی در فضایی بالغ بر سه هزار مترمربع در یکی از طبقات ساختمان مرکزی پست خراسان رضوی در حال آمادهسازی است که حدود یک سوم آن استودیوهای هشتگانه صوتی و تصویری و ازمایشگاه تولید محتوا میباشد.
مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک ادامه داد: در این مرکز ۸ استودیو راه اندازی خواهد شد که شامل چهار استودیوی تصویری که بزرگترین آن ۲۰۰متر مربع است و چهار استودیوی صوتی که بزرگترین آن ۵۰ متر مربع خواهد بود.
وی بخش دیگر این مرکز را فضای کار اشتراکی برای استقرار افراد و تیم ها و شرکت های نوپا خواند و گفت: بالغ بر یکهزار و ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد و پیشبینی ۳۰۰ میز کار در این فضا شده و مابقی این مرکز فضاهای عمومی جلسات و ورکشاپها خواهد بود که هم اکنون در حال ساخت و ساز آن هستیم و در اسفندماه به صورت رسمی بهره برداری خواهد شد.
مهندس بحرینی گفت: از اهداف اصلی تاسیس این مرکز نواوری می توان به؛ تیمسازی در حوزه تولید محتوا که در بخش اکادمی مرکز صورت می گیرد، حمایت از تیم ها و شرکت های نوپا که در فرآیند شتابدهنده مرکز انجام می گیرد و بازارسازی و تجاری سازی که در استارتاپ استودیو این مرکز متمرکز خواهد بود، اشاره کرد.
وی افزود: این مرکز یک رسالت ویژه هم به دلیل هم جواری با کشور هم زبان افغانستان دارد و به عنوان مرکز تبادل فرهنگی و تولید محتوا عمل خواهد کرد.
وی اظهارکرد: این اکوسیستم جهت ایجاد چرخه تجاریسازی و بازارسازی، در تلاش است با توجه به اینکه یکی از اثرات افزایش نرخ دلار، توجیه اقتصادی فعالیت بینالمللی در این عرصه و صادرات خدمات محتوایی می باشد به ایجاد ثروت برای فعالین این حوزه همت گمارد.
وی با بیان اینکه در این حوزه، ما خدماتی را در سطح ملی با عنوان خدمات تجارت آنلاین با نام obs تعریف کردهایم و در دو سطح ارایه خواهد شد، تصریح کرد: یک روش کارگزاری فروش دارایی هایی محتوایی در سطح بین الملل است و با ثبت نام در پلتفرم این امکان برای تمام افراد و تیم ها و شرکت ها فراهم میشود که دارایی محتوایی قابل فروششان را در تمامی فروشگاه های بین المللی عرضه و درآمد حاصل از فروش این دارایی ها را نیز از طریق پلت فرم obs دریافت نمایند.
روش دوم اینکه با ثبت نام در پلت فرم obs و معرفی توانمندی های خود، این امکان برایشان فراهم می شود تا پروژه های بین المللی را متناسب با توانایی خود دریافت، اجرا نموده و درآمد کسب نمایند.
مدیر مرکز نوآوری محتوای دیجیتال نیتک افزود: یکی دیگر از خدمات اصلی این بخش، ارایه زیرساخت ابری تولید محتوا است که در آن نرمافزارهای پرکاربرد این حوزه که نیاز به منابع سخت افزاری دارد را در قالب یک میز کار مجازی در پلت فرم ابری در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می دهد. بهنوعی میتوان گفت که اگر در واقعیت در حال ایجاد ۳۰۰ میز کار فیزیکی هستیم، در پلت فرم OBS می توانیم بیش از چندصد میزکارمجازی بدون محدودیت زمانی و مکانی ایجاد نماییم.
بحرینی خاطرنشان کرد: فاز اول پلت فرم obs نیز همزمان با افتتاح مرکز، رونمایی و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
وی تمامی اجزای معرفی شده این اکوسیستم را بستری جهت توسعه و رشد هدفمند صنایع خلاق محتوایی در سطح ملی دانست و اظهار امیدواری کرد: با ایجاد هم افزایی در اکوسیستم تولید محتوای دیجیتال، بتوان عرصه مطلوبی را برای بروز خلاقیت در افراد و تیم ها ایجاد کرد.