اخبار استارتاپیاخبار فین تکفین تککارآفرینی و استارتاپ

بانک ها مجاز به احراز هویت آنلاین شدند

هیات دولت با اصلاح آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پولشویی اجازه احراز هویت آنلاین برای سرویس‌های پایه بانکداری را صادر کرد.

در اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی قید شده که ارائه خدمات پایه به ارباب رجوع به صورت غیر حضوری با رعایت دستورالعمل امنیتی که به تصویب «شورای مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم» می‌رسد، خواهد بود.

پیش از این اصلاح به صورت مشخص قید شده بود که ارائه خدمات پایه به ارباب‌رجوع توسط اشخاص مشمول به‌صورت غیرحضوری ممنوع است. همین بند ذکر شده در قانون مبارزه با پولشویی تا کنون بانک ها را از احراز هویت آنلاین منع کرده بود.

تیرماه گذشته، به پیشنهاد بانک مرکزی شورای عالی مبارزه با پولشویی برای امکان‌پذیر شدن احراز هویت مجازی افراد، بند مربوط به دریافت مدارک هویتی معتبر و رویت آن را از آیین‌نامه اجرایی این قانون حذف کرده بود اما تصویب نهایی و ابلاغ شدن آن نیازمند تصویب هیات دولت بود. حال هیات دولت تقریبا پس از ۹ ماه با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی اجازه احراز هویت آنلاین را صادر کرد.

از ابتدای امسال با فراگیر شدن ویروس کرونا، نیاز به احراز هویت آنلاین بیش از پیش از سوی ارائه دهندگان خدمت و سرویس‌های مختلف حس می‌شد، از همین رو سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از سایر دستگاه‌های احراز هویت سجام را آنلاین کرد و پس از آن پیاده‌سازی احراز هویت آنلاین دردستور کار شبکه بانکی قرار گرفت.

هر چند تا کنون شبکه بانکی کشور مجاز به ارائه سرویس از طریق احراز هویت آنلاین نبود اما برخی از بانک‌ها به صورت آزمایشی احراز هویت آنلاین را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کردند. بانک ملی از طریق احراز هویت آنلاین اقدام به پرداخت وام به آسیب دیدگان از کرونا کرد و بانک دی نیز با پیاده‌سازی سرویس‌های احراز هویت آنلاین توانست شعبه‌ای مجازی ایجاد کند اما تمامی این سرویس‌ها در صورتی می‌توانست موفق شود که امکان فراگیر شدن آنها به وجود آید.

حال با اصلاحیه انجام شده روی آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی می‌توان امیدوار بود تا شبکه بانکی بتواند پروژه احراز هویت آنلاین را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کند. هم‌اکنون بانک مرکزی تهیه دو سند مجزا برای احراز هویت الکترونیکی را در دستور کار خود قرار دارد که تصویب و نهایی شدن آنها نیازمند تغییر در آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پولشویی بوده است. کارگروه نظام‌های پرداخت به صورت خاص روی موضوع احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانک‌ها تمرکز کرده بود. این کارگروه در حال تهیه سندی است که طبق آن مشخص خواهد شد بانک به صورت مشخص چه نوع خدمات غیرحضوری‌ای را می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد و برای احراز هویت این خدمات به مشتریان چه سازوکارها و استانداردهایی را اجرایی کند. همچنین تدوین «دستورالعمل شناسایی الکترونیکی مشتریان در ثبت نام غیرحضوری خدمات نظام بانکی» از سوی کارگروه بانکداری دیجیتال بانک مرکزی نهایی شده وبرای تصویب به معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی ارسال شده است.

در صورت نهایی شدن این اسناد از سوی بانک مرکزی می‌توان انتظار داشت که سال آینده، سال متفاوتی برای شبکه بانکی کشور باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *