سلامتسفر و گردشگریمقالات سفر و گردشگریمقالات سلامتمقالات کارآفرینی

قابلیت های سلامت دیجیتال در گردشگری پزشکی

ابزارهای سلامت دیجیتال که تجربه مصرف کننده را در خصوص گردشگری پزشکی بهبود می بخشند.

صنعت گردشگری پزشکی در حال ورود به عصری جدید است که در آن مصرف­ کنندگان خواهان داشتن نقش بیشتر به واسطه­ ابزارهای دیجیتال هستند. این ابزارها در مراقبت­های بهداشتی، چند هدف عمده را دنبال می­کنند مثل افزایش ارتباط و مشارکت میان کادر درمان و بیمار، تضمین دسترسی آسان به اطلاعات شفاف، تصمیم­ گیری آگاهانه و دریافت درمان ایمن. علاوه ­بر این، ابزارهای دیجیتال از فرآیند توان­بخشی هنگام بازگشت بیمار به منزل و تمام شدن مداخلات پزشکی، پشتیبانی می­ کنند.

تکامل سلامت دیجیتال بیش از پیش شفافیت لازم در صنعت مراقبت­ های بهداشتی را تقویت می­ کند. از جذب بیمار گرفته تا هماهنگ کردن درمان بیمار تا مراقبت­های بعد از عمل، سلامت دیجیتال به نیرویی پیشرو به سمت اعتماد سازی میان بیمار و درمانگر تبدیل شده است. این ابزارها به بیماران و درمانگران کمک می­کنند تا اطلاعات کامل را به شکل مکتوب داشته باشند، بدین ­ترتیب با درج اطلاعات لازم و کنار گذاشتن بقیه، و نظارت و تأمین مراقبت­های دوران نقاهت برای بیمار حتی پس از ترک بیمارستان یا درمانگاه، مانع بروز هرگونه سردرگمی یا سوءتفاهم در فهم نیازهای بیمار، گردآوری سوابق پزشکی، مدیریت توقعات مُراجع و قیمت­ گذاری می­شوند.

افزایش تقاضا در میان بیماران به خاطر راحتی خرید دیجیتال مشابه خرده ­فروشی

براساس تحلیلی که اخیراً بر روی رفتار مصرف­ کنندگان گردشگری پزشکی انجام شده، بیش از ۷۰% از بیماران ترجیح می­دهند تجربه خرید گردشگری پزشکی خود را به مثابه بازتاب همان تجاربی ببینند که در فضای خرده ­فروشی داشته ­اند. بیماران خواهان دسترسی به ابزارهای دیجیتال بیمارمحور بیشتری برای تأمین نیازهای خود هستند. مصرف­ کنندگان مراقبت­های بهداشتی به دنبال داشتن تجربه­ ای ساده و مؤثر مشابه تجربه­ خریدهای اینترنتی، رزرو هتل، یا خرید خدمات برخط هستند.

بسیاری از خرده ­فروشان ابزارهای دیجیتال را با لحاظ کردن مشتریان خود طراحی کرده­ اند مثل Nike، آمازون، Booking.com، Airbnb، و… ابزارهای دیجیتال گردشگری پزشکی هم باید به همین شکل، با در نظر داشتن مشتریان طراحی شوند. می­بایست تمرکز متولیان این حوزه روی رفع کردن نقطه ­ی درد یا کمک به بیماران باشد تا آنها بهتر بفهمند که این ابزارها چطور کمکشان می­ کنند تا بهترین درمان را یافته و از آن مطمئن شوند و چطور به کمک مراقبت ­های دوران نقاهت می ­آیند که شاید در صنعت گردشگری پزشکی دشوار باشد. بیماران گردشگری پزشکی از درمانگرانشان می­خواهند تا از فن­آوری ­هایی استفاده کنند که برایشان ابعاد خدمات مراقبت­های بهداشتی را ساده ­تر کرده و تجربه­ منحصر به­ فردی را به ارمغان بیاورد.

افزایش شفافیت با سلامت دیجیتال

اخیراً تحلیلی منتشر شده که نشان می­دهد ۷۸% از بیماران حس کرده ­اند که تجربه­ ی کاربر دیجیتال باید از نظر فن­آوری بهبود پیدا کند و ۵۰% گفته ­اند ترجیح می­دهند با استفاده از فن­آوری با تأمین­ کننده ­ای سر وکار داشته باشند که بتواند با آنها ارتباطی مؤثر برقرار کند. اکثر بیماران گردشگری پزشکی، تأمین­ کنندگانی را ترجیح می­دهند که بتوانند برایشان شفافیت دیجیتال را به ارمغان بیاورند. تأمین­گران مراقبت­های بهداشتی می­توانند با استفاده از ابزارهای دیجیتال، شفافیت بیشتری درمورد قیمت، جزئیات روند درمان، میزان موفقیت و مدارک لازم ارائه دهند.

بیماران یا خواهان بهداشت و سلامت دیجیتال هستند یا از ابزارهای دیجیتال به منظور دریافت اطلاعات شفاف پیرامون درمانگاه­ ها، برقراری ارتباط زنده با درمانگران، و گرفتن مشاوره از راه دور برای قبل، حین و بعد از عمل استفاده می­کنند. متأسفانه، بسیاری از تأمین کنندگان گردشگری پزشکی در حال حاضر در این زمینه نقص دارند چون استفاده از فن­آوری به منظور جلب مشتری و هم­چنین تأمین اطلاعات شفاف، هنوز در سطح استاندارد این صنعت نیست.

مزایای بهداشت و درمان دیجیتال و گردشگری پزشکی

  • مقیاس­ پذیری بازار، بهداشت و درمان دیجیتال می­تواند با افزایش توانایی درمانگران در بالا بردن و مدیریت تقاضای روبه­ رشد بیماران، مقیاس­ پذیری بازار را بهبود ببخشد.
  • کاهش هزینه، ابزارهای دیجیتالی که به سرعت در حال ظهور هستند می­توانند کارآیی عملیاتی بیمارستان/مرکز پزشکی را بهبود بخشیده و درنتیجه هزینه­ ها را کاهش بدهند.
  • شفافیت روند درمان، ابزارهای دیجیتال شفافیت فرآیند درمان را تضمین می­کنند چرا که بیماران دقیقاً می­دانند چطور و توسط چه کسی درمان خواهند شد، و چه بهایی باید بپردازند.
  • جا انداختن یک نام تجاری، تأمین مستمر خدمات بهداشت و درمان دیجیتال، مزایای بلند مدتی مثل آشنایی کاربران با نام تجاری و وفاداری نسبت به آن را تضمین خواهد کرد و این به تدریج به جا افتادن آن نام تجاری منجر خواهد شد.
  • اعتمادسازی درازمدت، با بهداشت و درمان دیجیتال، درمانگران می­توانند قدرت مقایسه­ ی قیمت، کیفیت و مزایا را به بیماران بدهند. این باعث اعتمادسازی و برقراری رابطه­ ی درازمدت میان درمانگر و بیمار می­شود.
  • استفاده از تجربه­ ی خرده ­فروشی در مراقبت­های بهداشتی، بیماران می­خواهند تجربه­ ی مراقب از آنها شبیه تجاربشان در خرید از آمازون یا رزرو کردن اینترنتی یک پرواز باشد. ظاهراً آنها می­خواهند برای مراقبت، گزینه ­های مختلفی در اختیار داشته و به ابزارهای کامل و ساده برای مدیریت سلامت خودشان دسترسی داشته باشند. با وجود بهداشت و درمان دیجیتال می­توانید تقاضای بیماران را برآورده سازید.
  • راهکارهای مصرف ­کننده محور، بهداشت و درمان دیجیتال امکان دسترسی به اطلاعات کامل درمورد سوابق پزشکی بیماران، خواسته ­های آنها و هزینه­­ ی خدمات را به درمانگران می­دهد. آنها می­توانند بر این اساس، راهکارهای مصرف­کننده-محور طراحی کنند.

بهداشت و درمان دیجیتال در گردشگری پزشکی یعنی چه؟

تا همین چند سال پیش، یک بروشور حاوی توضیحات مرکز بهداشت و درمان، تنها گزینه­ ی دردسترس بیمار بود. نهایتاً با یک تماس تلفنی تمام اطلاعات مربوط به مراجعه­ بیمار به مرکز بهداشت و درمان توضیح داده می­شد. امروزه این دیگر کافی نیست. حالا بیماران می­خواهند مطمئن شوند که هروقت لازم شد، حمایت­های ضروری را دریافت می­کنند. در عصر مراقبت­های بهداشتی دیجیتال، بُعد مسافت دیگر آنقدرها مهم نیست. بیماران می­توانند از راه دور با پزشکان ملاقات کنند تا آنها با گوشی هوشمند یا تماس تصویری، ارزیابی و تشخیص را انجام داده و توصیه ­های درمانی ارائه بدهند؛ به این ترتیب نیازی نیست دیگر شخصاً به مطب پزشک مراجعه کنند. آنها می­توانند از فن­آوری­های پوشیدنی بهره گرفته و زیست­ سنجی­های مورد نظر را انجام دهند.

نحوه ­ی استفاده از بهداشت و درمان دیجیتال در گردشگری پزشکی

انقلاب مراقبت­های بهداشتی دیجیتال برای گردشگری پزشکی دورخیز کرده است. باید بدانیم که در سال­های پیش رو، چطور از بهداشت و درمان دیجیتال جهت رسیدن به حداکثر مزایا بهره ببریم.

بازاریابی و آموزش
  • ریسپانسیو کردن وب­سایت: ریسپانسیو کردن وب­سایت می­تواند به طرز چشمگیری ترافیک موبایل را افزایش دهد، سرعت بارگیری و نصب را بهبود ببخشید، میانگین نرخ تبدیل[۱] را بالا ببرد، میزان تعهد کاربران را افزایش دهد و متوسط ضریب بازگشت[۲] را در مقایسه با وب­سایت­های استاندارد پایین بیاورد.
  • رسانه ­های اجتماعی: بازاریابی رسانه­ های اجتماعی در حوزه­ ی مراقبت­ های بهداشتی امکان مطرح شدن بحث­های معنادارتر و عمیق­تری درمورد منافع،دغدغه­ ها و سؤالات بیماران در زمان واقعی را فراهم می­سازد.
  • توزیع محتوا: تولید و پخش محتوای مرتبط، پایدار و ارزشمند از طریق رسانه­ های دیجیتال مختلف، یک رویکرد بازاریابی راهبردی جهت جذب و حفظ مشتریان است.
  • مدیریت دانش: شیوه ­های درست برای مدیریت دانش در خصوص محتوای معتبر، بیماری­ها، علائم و درمان­ ها، پیامدهای مفیدی دارد. ازجمله استفاده­ ی بیشتر از اطلاعات، کارآیی ­ها و توانایی نوآوری سریع­تر و بهتر.
  • اجتماعات بیماران: با تغییر سریع نحوه­ تعامل بیماران با کادر درمان، گروه­های اینترنتی بیماران هم تغییر فاحشی داشته است. ارائه ­دهندگان خدمات درمانی باید در عین مدیریت گروه­ های مذکور، مدام اطلاعات درست و آموزش­های بیماران را به روز رسانی کنند.
  • مدیریت محتوا: از آنجا که مراقبت­های بهداشتی دیجیتال مورد استقبال بیماران قرار گرفته­اند، تأمین­ کنندگان این مراقبت­ها باید حجم زیادی از اطلاعات را در قالب گزارش ­ها، سوابق درمانی و غیره با استفاده از یک سیستم خوب مدیریت محتوا، به درستی مدیریت کنند. این منجر به مراقبت بهتر از بیمار، و کارآیی و رضایت بیشتر خواهد شد.

جذب بیمار

  • مدیریت رابطه با مشتری[۳] (CRM): راهکارهای خوبِ مدیریت رابطه با مشتری، ارائه­ دهندگان خدمات بهداشتی را قادر به مدیریت بیماران در طول مسیر درمان و درنتیجه جذب و حفظ آنها می­کنند.
  • ارتباطات: درمانگران می­بایست بیش از پیش به راه ­های مختلف ارتباطی مثل گفتگوی برخط/چت، پیامک، پیام­ رسان­ ها، رایانه، فیلم، تلفن و غیره روی بیاورند. به منظور پیشبرد بهتر بهداشت و درمان دیجیتال، ارتباطات برخط در زمان واقعی می­توانند نقش مهمی در جذب و حفظ بیماران ایفا کنند. مثلاً، گفتگوی برخط می­تواند رابطه­ ی بیمار-درمانگر را به سطح متفاوتی ارتقا دهد.
  • پیام ­رسان ­ها: ایجاد امکانات برقراری ارتباط به وسیله ­ی دیگر ابزارهای محبوب پیام ­رسانی برخط مثل فیس­بوک، واتساپ، اسکایپ و WeChat می­تواند میزان جذب بیمار را به شکل فاحشی افزایش دهد.
  • پورتال یا درگاه بیمار: درمانگران باید امکان دسترسی به پورتال بیمار را به خود او بدهند. وقتی بیماران بتوانند به گزارش­های پزشکی خود دسترسی داشته باشند، شفافیت و اعتماد بیشتر می­شود، واین به نوبه­ خود به وفاداری و حفظ بیمار منجر می­شود.
  • مدیریت قیمت­ گذاری: ابزار برخط مدیریت قیمت­ گذاری­ ها می­تواند ارائه­ دهندگان خدمات درمانی را نسبت به بیمارانشان مسئول ­تر کند. دریافت درخواست­های قیمت­ گذاری، پردازش آن ها و ارسال آن ها به بیماران سریع­تر و راحت­تر می­شود.
  • خودکارسازی روند کار: خودکارسازی روند کار یا دیجیتالی کردن آن می­تواند فرآیندها را راحت­تر کرده و عملیات مراقبت­های بهداشتی را بهبود ببخشید. این امر با موفقیت کارشناسان عرصه­ ی بهداشت و درمان را قادر ساخته تا از کارِ دستی خطاپذیر و زمان­بر به ماشین­ ها رو بیاورند. بدین­ترتیب کیفیت مراقبت­های بهداشتی ارائه­ شده بهبود یافته و نهایتاً جذب بیمار بیشتر می­شود.
  • مدیریت قرار ملاقات با پزشک: مدیریت برخط قرارهای ملاقات، کلّ فرآیند زمان­بندی نوبت­ها را راحت و بی دردسر می­کند. به جز رزرو اینترنتی نوبت، درمانگران می­توانند برای کمک بیشتر به بیماران، از ارسال خودکار رایانامه و پیامکِ یادآوری هم استفاده کنند.
فن­آوری­ها
  • پزشکی از راه دور یا مشاوره­ دوربرد: پزشکی از راه دور با تماس ویدیویی برخط، در تشخیص و ارزیابی پیش از درمان و پس از درمان بسیار مفید خواهد بود. از آنجا که بیماران، دیگر نیازی به مراجعه­ ی حضوری به مطب پزشک ندارند، قدرت و آزادی گرفتن تصمیمات آگاهانه را در خود احساس می­کنند.
  • تجزیه و تحلیل داده­ ها: به کارگیری ابزار تجزیه و تحلیل داده­ ها می­تواند مراقبت از بیمار را به نحو چشم­گیری بهبود ببخشد. به شما کمک می­کند داده­ های موجود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ببینید کدام اقدامات برای صرفه­جویی در هزینه­ ها و بهبود سلامت بیمار، مؤثرترند.
  • اطلاعات کسب و کار: با وجود پیچیدگی داده­ های به دست آمده و منابعِ دائماً رو به رشد داده ­ها در مراکز درمانی، نیاز به تجزیه و تحلیل پیشرفت ه­ای است که به یاری توانایی­ های تصمیم­گیری شما بیاید. در اینجاست که ابزار اطلاعات کسب­ و کار کمکتان می­کند. این ابزار می­تواند شما را از اقدامات روزانه­ پزشکان و کادر درمان، مراقبت از بیمار و میزان رضایت او و مدیریت و کارهای اداری باخبر ساخته، و در گرفتن تصمیمات ارزش-محور یاری می­کند.
نتیجه گیری

بهداشت و درمان دیجیتال و گردشگری پزشکی در حال همگرا کردن فن­آوری­ های دیجیتال با سلامت، زندگی و جامعه هستند تا تجربه­ بهتری را برای مصرف ­کننده رقم زده و این فرآیند را شخصی ­تر و شفاف ­تر کنند. ابزارهای یادشده، به واسطه­ ابزارهای ارتباطی، برنام کهای پیام ­رسانی فوری، پزشکی از راه دور، سوابق الکترونیک و فن­آوری­های مبتنی بر هوش مصنوعی، تعهد بیمار را با برقراری ارتباط مستقیم میان بیمار-درمانگر بالا می­برند، ابزارهای یادشده تنها چند نمونه­ ی عالی از همگرایی دیجیتال در فرآیندهای زنجیره­ی تأمین گردشگری پزشکی هستند. بازار اینترنتیِ PlacidWay Medical Tourism در حال تبدیل شدن به سرآمد این صنعت در هم­گرایی دیجیتالِ فن­آوری، افزایش شفافیت فرآیند کار، و تعاملات مستقیم میان بیمار و درمانگر است.

به جمع اهالی نوآوری بهداشت و درمان دیجیتال در گردشگری پزشکی بپیوندید!

[۱] conversion rate: نرخ تبدیل یک کاربر زمانی اتفاق می افتد که عمل مورد نظر شما را انجام می دهد مانند ثبت نام در سایت، خرید از سایت، عضویت در خبرنامه یا غیره.

[۲] Bounce rate: تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج میشوند.

[۳] Customer Relationship Management

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *