وقتی تصمیم به اجرای ایده ای در فضای بهداشت و درمان دارید، سخت است بفهمید باید از کجا شروع کنید. آتش سوزی هایی که شاخص های کیفیت هوا را به حدّ ترسناکی رسانده اند، اطلاعات به روزشده ی کووید-۱۹ که از منابع مختلف هجوم میآورند، و پزشکی از راه دور که سعی دارد با افزایش تقاضای خدمات بهداشتی و درمانی از راه دور همراستا شود، همگی به مرز بی سابقه ای رسیده اند. همه ی اینها در حالی است که هزینه های مراقبتهای بهداشتی همچنان بالا میروند، خدمات مغشوش و گیج کننده اند، و کیفیت مشخص نیست.
با در نظر گرفتن این واقعیت ها، شرکتهای فعال در دنیای بهداشت و درمان باید بتوانند قدمهای خاصی بردارند که برای ماندن و نوآوری در فضای امروزی ضروری است.
- روی نیازهای مصرف کنندگان در فضای فعلی متمرکز شوید
مردم درمورد وضعیت بهداشت و سلامت خود تجدیدنظر کرده و این روزها بر مراقبت از خودشان، سلامتی و بهزیستی تأکید بیشتری دارند. هزینه های بهداشت و درمان در آمریکا طی این سالها افزایش یافته است، به خصوص برای آن هایی که بیمه ندارند. علاوه بر این، با وجود بی ثباتی اقتصادی، مصرفکنندگان نسبت به مصرف بودجه ای که دارند حساستر شده و برای انتخاب محصولات و خدمات بهداشتی، از جستجو، بررسی و نقد و نظرات برخط کمک میگیرند. به بیان ساده، افزایش هزینه های بهداشت و درمان به اضافه کاهش دستمزدها، مساوی است با ابتکار عمل بیشتر به منظور یافتن خدمات باکیفیت به قیمتی معقول و مناسب.
به گفته ی مؤسسه ی هزینه های بهداشت و درمان، بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، هزینه های هر نفر، سالیانه به طور متوسط ۴.۳ درصد نسبت به ۵،۸۹۲ دلار افزایش یافته، و هزینه هایی که بیمه پوشش نمیدهد[۱]، به ۹۰۷ دلار به ازای هر نفر رسیده است، یعنی افزایش ۱۴.۵ درصدی طی پنج سال. در سطح ملّی، رشد هزینه ها به طور متوسط ۱۵ درصد بوده است.
افراد تحت پوشش بیمه ی کارفرما که درمان کووید-۱۹ را شامل میشود، ممکن است با هزینه هایی بیش از ۱۳۰۰ دلار مواجه شوند که بیمه پوشش نمیدهد، و حتی اگر به بیمارستانهای داخل شبکه (تحت پوشش بیمه) مراجعه کنند، باز هم اغلب صورت حسابهای درمانی عجیب و غریبی دریافت میکنند. وقتی صحبت از عدم پوشش بیمه میشود، داشتن اطلاعات مفید پیرامون قیمت گذاری خدمات بهداشتی برای بیماران از این هم ضروریتر میشود.
در فضای فعلی، احساس میشود که در بازار جداً به روشی کارآمد و شفاف جهت تجزیه و تحلیل کیفی مراقبت ها و اقدامات بهداشتی نیاز است. این مسئله به خصوص زمانی مطرح میشود که مصرف کنندگان، خودشان بیشتر تحقیق و بررسی میکنند – و این یعنی کنترل بیشتری بر مراقبت های بهداشتی دارند. علاوه براین، با وجود اثرگذاری کووید-۱۹ بر تغییرات خدمات، مشتریان احتمالی باید از هر تحولی که در خدمات بهداشتی و درمانی رخ میدهد، باخبر باشند.
روی چیزی که در فضای فعلی برای مصرف کنندگان مهم تر، مربوط تر، و یا جالب تر است متمرکز شوید. چه چیزی همین حالا در محیط امروزی، وجود شرکت نوپای شما را توجیه میکند؟ اگر نمیدانید، سؤال کنید. مثلاً درIlekun Health ما بازار را به دقت بررسی کردیم تا مصرفکنندگانِ هدف خود را پیدا کرده و سپس از آنها جهت مصاحبه با کاربران دعوت نمودیم.
- به روز شده و در جریان آخرین رویکردها قرار بگیرید
در فضای بهداشت و درمان، دائماً تغییراتی رخ میدهد و شما باید کاملاً به جریانهای موجود واقف باشید تا به محصول و مشتریان خود کمک کنید.
مثلاً Ilekun با محوریت عملهای زیبایی، درباره ی تأمین کنندگان مختلف مراقبتهای بهداشتی اطلاعات میدهد. انجمن جراحان پلاستیک آمریکا[۲] گزارش داده که ۱۶.۷ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۹ برای جراحی های پلاستیک مصرف شده است. علاوه براین، علیرغم شیوع کووید-۱۹، علاقه به این نوع جراحی ها کم نشده است.
براساس گزارش Refinery29، در برخی مکانها مثل مرکز Arcadia Wellness، حتی شاهد افزایش تقاضای بوتاکس در پیشانی و اطراف چشم ها بوده اند چون ماسک های صورت، نیمه ی پایینی آن را میپوشانند. در Miami، جهت رعایت فاصله ی اجتماعی، مطبها باز هستند، اما مراجعین از همان داخل خودرو[۳] خدمات میگیرند.
با توجه به انتخابی بودن بوتاکس و دیگر عملهای زیبایی، این جریان به ما می گوید که عمل های انتخابی با قیمت بالا اغلب به هزینه های بالاتری برای بیماران می انجامند که تحت پوشش بیمه نیستند. از این رو بیش از هر زمان دیگری لازم است که این خدمات شفافسازی شوند. به این ترتیب، ما محصول خود را به عنوان راهکار شفافسازی در عملهای زیبایی ارائه میدهیم.
در مجموع، به عنوان یک شرکت نوپا باید در جریان آخرین رویکردهای موجود در این فضا قرار بگیرید تا بتوانید محصول خود را تا حد امکان با تقاضای مشتریان همگام سازید. از جمله راههایی که میتوان مورد استفاده قرار داد، گرفتن اشتراک مجله های صنعتی، ثبت نام در پایگاه داده های تحقیق روی بازار، و منابع خبری است.
- در حوزه ی فعالیت خود، با بقیه در تماس باشید
آیا اطمینان دارید که تا حد زیادی با شرکا، رقبا، و کاربران در تماس هستید، آن هم در این دنیای مجازی جدید؟
همایش های مجازی، وبینارها، خبرنامه ها، و فهرست های پستی شرکت همگی از راه های برقراری تماس با دیگر شرکتها، کارشناسان و کاربران در دنیای کسب و کاری شما قرار دارند. انجام این کار میتواند به شرکت شما کمک کند تا نه تنها اولویتهای صنعت و مصرف کننده را بفهمد، بلکه آن ایده ها و سؤالات را به اشتراک گذاشته و کلّ سیستم را بهتر کند.
در حال حاضر اهمیت توانایی تماس گرفتن با مشتریان بالفعل یا بالقوه در هر مرحله ای از کار، بیشتر از همیشه شده، چون حس میکنند که در طول فرآیند یا سفر خدمات یا محصول خود، در کنارشان هستید. این نکته، در کنار ارائه بسیاری از بینش های دیگر، هنگام تأسیس یک شرکت یا آگاهی بیشتر نسبت به بهترین اقدامات، مفید خواهد بود.
- در صورت لزوم، بر همان چیزی که آموخته اید تکیه کنید
Yelp در ابتدا روی نظرسنجیهای درخواست شده با ایمیل متمرکز شد، و به سرعت دریافت که کاربران بیشتر به لینک درج شده در ایمیلهای خود و ارسال نظراتشان بدون اینکه از آنها خواسته شود تمایل دارند. با داشتن این آگاهی تازه درمورد اینکه مصرفکنندگان بیشتر نسبت به چه چیزی کنجکاو بودند، آنها تصمیم گرفتند تا پایگاه داده کسب و کارها را خریداری کرده و سایت کاملاً جدیدی راه بیاندازند که به کاربران اجازه میداد به جای ایمیل، در آنجا نظرات درخواست نشده ی خود را ارسال کنند.
اینستاگرام در ابتدا کار خود را به عنوان «Burbn» شروع کرد که کاربران در آن میتوانستند اطلاعات مکانی که در آن حضور داشتند را به اشتراک بگذارند، با دیگران قرار بگذارند، امتیاز بگیرند، و عکس بفرستند. اما، آنها طی تجزیه و تحلیل هایشان دریافتند که ظاهراً کاربران در عمل فقط به امکانات به اشتراک گذاری عکس علاقه دارند. با این کشف، تبدیل به اینستاگرامی شدند که امروزه همه ما میشناسیم.
شاید محور اصلی برای Ilekun Health متمرکز شدن بر سلامت روان و سوءمصرف مواد به عنوان مرحله ی بعدی خدماتی باشد که در اولویت قرار دارند. درنتیجه ی همه گیری، تقاضا برای خدمات سلامت روان، به خصوص خدمات مجازی افزایش یافته است. براساس مطالعه ی دانشگاه ایالت اوهایو در سال ۲۰۱۹، افراد مبتلا به اختلالات سلامت رفتاری، بیشتر احتمال داشت برای یافتن کارشناسان سلامت از شبکه ی تحت پوشش بیمه خارج شده و درنهایت هزینه های بیشتری از جیب خود پرداخت کنند.
با تمرکز روی نیازهای مصرف کننده، آگاهی به روز از تحولات صنعت خود، و در تماس بودن با مصرفکنندگان و شرکا، حلقه ی بازخوردی جامع از داده ها در زمان واقعی تشکیل خواهید داد. حتماً این جریان های داده را رصد کنید تا هنگام بروز الگوها بتوانید آنها را تشخیص داده و به نفع محصول اولیه ی خود به خدمت بگیرید تا به تناسب میان محصول و بازار دست یافته و شرکتتان را توسعه دهید.
نوآوری در فضای بهداشت و درمان، هرچند پیچیده، اما ضروری است. شرکتها باید برای دوام آوردن در این فضا به مؤثرترین شکل ممکن دست به نوآوری بزنند.
[۱] out-of-pocket costs: هزینه های بهداشت و درمان که بیمه آنها را پوشش نمیدهد.
[۲] American Society of Plastic Surgeons
[۳] drive-through