معرفی استارتاپسلامتکسب و کارهای سلامت

جعبه قرص هوشمند زینوبه ؛ همراه مسیر سلامتی

گفت و گو با الهام شورابی، مدیر مارکتینگ زینوبه

داروها به عضوی جدانشدنی از روتین زندگی ما مبدل شده اند. از آهن و مکمل های ویتامینی تا کپسول های رنگارنگ کاهنده قند و فشار خون و … که با حیات ما گره خورده اند و مصرف دقیق آن ها برای سلامتی و عمر بیشتر ضروری است؛ نکته ای که متاسفانه گاهی در میان گرفتاری های روزمره، به فراموشی سپرده می شود.

بنابراین “زینوبه“، به این راهکار اندیشیده است که با جعبه قرص هوشمندش، به شما یادآور شود که این دوست های کوچک، نقش بزرگی را در حفظ سلامت شما ایفا می کنند، نادیده شان نگیرید!

برای این که با زینوبه بیشتر آشنا شوید، گفت و گوی اکوموتیو با این تیم خلاق را از دست ندهید.

لطفا درابتدا اجازه دهید که با تیم زینوبه آشنا شویم.

تیم زینوبه مثل خیلی از تیم های استارتاپی دیگر دچار فراز و نشیب هایی بوده است. نسخه اولیه این ایده از سال ۱۳۹۴ استارت خورد و در گذر از سالها، درنهایت به یک هسته مرکزی دو نفره رسید که با تعدادی افراد ثابت برای رشد زینوبه درتلاش اند. هسته مرکزی و قلب خرد این مجموعه، دکتر فرزانه قربانی هستند که دکتری هوش مصنوعی دارند و بخش بازاریابی هم با بنده الهام شورابی است که سال هاست که در حوزه فروش و بازاریابی فعال بوده و متخصص مارکتینگ و توسعه کسب و کار استارتاپ ها هستم.

تیم زینوبه با چه هدفی شکل گرفته است؟

هدف زینوبه، ارائه راهکارهای به روز و مناسب برای افراد مختلف جامعه است تا با وجود محدودیت ها و مشکلات زندگی مدرن، بتوانند که سبک زندگی سالم تری را داشته و به کمک این ابزار و راهکارها، دوران بیماری، ناتوانی یا نقاهت را بهتر سپری نمایند.

زینوبه، به چه معناست؟

زینو در معنای لغوی (دوباره زندگی کن) و پسوند (به) به همان معنای (بهتر) هست. درواقع زینوبه تلاش می کند تا “سبک زندگی مجدد بهتری” را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد.

چه مسائلی شما را به سمت این حوزه کشاند؟

همه در طول زندگی شان، تجربه بیماری و مراجعه به پزشک را داشته اند. در این مسیر که لزوما هم به قصد درمان نیست و گاهی با هدف پیشگیری از بیماری و سلامت دائمی، انجام می پذیرد،  بعضا در فشار زندگی روزمره، فرد دستخوش فراموشی یا خروج از اولویت هایی شده است.

همه ما با موارد فراموشی مصرف دارو یا عدم برنامه ریزی برای چکاپ های سالیانه، وقت مراجعه به دندانپزشکی، دردسرهای مرتبط با آزمایش هایمان، واکسن اطفال و خرید مایحتاج سالمندان در منزل و موارد بسیار دیگری از این دست مواجه بوده ایم. ایده یک دستیار هوشمند برای عبور از این موقعیت ها و جلوگیری از اشتباهات بعضا غیرقابل جبران که با کمی هوشمندسازی سبک زندگی قابل جبران هستند، دغدغه اصلی شروع این کار بوده است.

جعبه قرص هوشمند چیست و مکانیسم عملکرد آن چگونه است؟

یکی از اولین محصولاتی که تیم ما معتقد به لزوم حضور آن در هر منزلی است، جعبه قرص هوشمند زینوبه است. این محصول در دو مدل نگهدارنده و یادآور الکترونیک هوشمند تولید شده و از طریق وبسایت زینوبه و داروخانه های طرف قرارداد، قابل سفارش و خرید است. ضمن اینکه به زودی نسخه جدید و هوشمندی از آن هم در دسترس عموم خواهد بود که بازارهای بیشتری را پوشش خواهد داد.

این محصول به افراد کمک می کند تا انبارش، نگهداری سالم و پاکیزه داروها، مصرف به موقع و دوز صحیح داروهای خود را تجربه کنند. جعبه قرص هوشمند زینوبه باعث جلوگیری از تداخلات دارویی کشنده، فراموشی های مکرر دارو و استفاده جابجای داروها شده و قابل استفاده برای تمام سنین و افراد خانواده است.

جعبه قرص هوشمند

طبق آمار بیشترین مراجعات اورژانسی، به علت سو مصرف داروهاست که به دلایل مختلفی از جمله تمام شدن داروها در منزل، مصرف داروی اشتباه، تاخیر در مصرف و فراموشی، تداخلات دارویی که موجب مسمومیت های دارویی می شوند، صورت گرفته است. به دفعات دیده شده که مصرف داروها توسط خردسالان و افراد سالمند موجب صدمات جبران ناپذیری شده است.

بنابراین جعبه قرص هوشمند زینوبه با یادآوری صوتی و نوری مصرف داروها، محفظه امن و پوشیده برای تعداد بالای دارو و همینطور اعلام دوز مصرفی، می تواند خیال همه را کاملا راحت کند.

رسیدن به این محصول فعلی چقدر زمان برد؟

نسخه اولیه، ظرف شش ماه ابتدایی ساخته شد اما با احتساب مدت زمان تحقیقات و بازارسنجی، آزمون و خطاها در تولید و مشکلات اجرایی (به دلیل شرایط خاص سالهای اخیر و افزایش هزینه ها در طول زمان)، نزدیک به دو سال زمان برای تهیه ابزارهای موردنیاز شرکت و بخش فروش و همینطور تولید انبوه و شروع فروش مستقیم به مصرف کننده ها صرف شده است.

بازار هدف زینوبه را چگونه تعریف کرده اید؟

در حال حاضر محصولات فعال و آماده ما برای افراد سالمند و خانواده ها تعریف شده اند اما محصولات هوشمند بعدی قطعا طیف گسترده تری از بازار را تحت پوشش خواهند داشت. با توجه به اقبال بازار و افزایش سطح دانش دیجیتال در جوامع مختلف، این امکان برای ما به وجود آمده تا محصولات فناورانه سطح بالاتری را برای مصرف عموم تولید کرده و به بازار ارائه نماییم.

جعبه قرص هوشمند زینوبه

تاکنون چندنفر جعبه قرص هوشمند را تهیه کرده و بازخوردها چگونه بوده است؟

تا به حال حدود ۵۰۰ مشتری از محصول نهایی جعبه قرص هوشمند زینوبه استفاده کرده اند و به جز یک مورد که مشکل به دلیل عدم توجیه مشتری، اتفاق افتاده بود تا به امروز خدا را شکر همه مشتریان راضی هستند.

قیمت آن چقدر است؟

قیمت نهایی این محصول با توجه به تحقیقات اولیه قرار بود که زیر ۱۰ دلار تمام شود. نمونه های خارجی البته با کارایی کمتر از این محصول، با بازاریابی قوی و تولید در تعداد بالا توانسته اند که محصول مشابهی را با قیمت های بالای ۲۴ دلار به بازار عرضه کنند که البته نمونه های ذکر شده، فقط در حد یادآور دارو هستند.

در حال حاضر قیمت جعبه قرص هوشمند زینوبه در وبسایت و تمام عاملان فروش، ۲۵۸ هزار تومان است؛ درواقع کمی بیشتر از ۹ دلار.

با وجود افزایش نرخ دلار در دو سه سال گذشته، محصول ما با افزایش قیمت مواجه نشده ولی برای تولیدات مراحل بعدی حتما دچار این مسئله خواهیم بود. هرچند با توجه به نرخ فعلی دلار باز هم قیمت زینوبه از قیمت جهانی رقبا پایین تر خواهد بود.

قرص هوشمند

گارانتی زینوبه به چه صورت است؟

این محصول دارای کارت گارانتی در بسته بندی است که خریدار می تواند در وبسایت تاریخ خرید آن را ثبت و گارانتی را فعال نماید. با توجه به اینکه تولید این محصول کاملا در ایران انجام می شود و شروع کار این سبک محصولات است و البته اطمینان ما از محصول تولید شده، تا یکسال گارانتی تعویض را برای آن درنظر گرفته ایم.

تا به حال با چه چالش هایی مواجه شده اید؟

اولین مسئله مهم، عدم شناخت بازار بود که با کوچک کردن بازار هدفمان، توانستیم که مشتری های در دسترس تر و قانع تری پیدا کنیم مثل گروه سنی سالمندان. همچنین در تهیه مواد اولیه و قطعات موردنیاز به خاطر تحریم ها، دچار مشکلات بسیار زیادی شدیم. افزایش قیمت دلار بصورت روزانه، بزرگترین چالش ما در راه قیمت گذاری، فروش و سرمایه پذیری است.

مشکلات داخل تیم و حذف و اضافه شدن فاندها و خستگی های کار، در کنار بدقولی ها و کارشکنی های سرمایه گذاران، هرکدام به تنهایی کمر زینوبه را خم می کرد ولی خدا را شکر هنوز ایستاده ایم و به رشدهای آینده مان فکر می کنیم.

پاندمی کرونا چه تاثیری بر کسب‌وکار شما داشت؟

قرنطینه ها بخاطر دغدغه های پروتکل های بهداشتی از سوی آسایشگاه ها و مراکز درمانی و پرستاری، مانع دسترسی ما به افراد سالمند می شد. حتی افراد از مراجعه به داروخانه ها امتناع می کردند و کانال های فروش و معرفی ما یکی یکی کم می شدند اما از طرف دیگر، شاید با توجه به این که کسب و کار ما یک نوع تجهیزات پزشکی و بهداشتی به حساب می آید، در نظر اول، موفقیت ما در گروی کرونا بود و راستش نمی توانیم کتمان کنیم که در یک جاهایی هم بود.

چون ما را به اجبار به فروش دیجیتال سوق داد و روند رفتارهای فروش شرکت به سرعت به مرحله بعد که کم هزینه تر هم بود، کشیده شد ولی در کل سرعت عمل تیم برای تولید و تحقیق و هر جلسه کوچک بسیار کم شد و همان طور که می دانید، سرعت یکی از خصایص استارتاپ است که ما از آن محروم بودیم. به طور مثال تیم برنامه نویس ما که دورکار هم بودند، بعضا دو بار مبتلا به کرونا شدند که ما را از زمان بندی ها بسیار عقب انداخت یا جلسات که بصورت آنلاین برگزار می شد، در ابتدا زمان زیادی را برای هماهنگی از تیم تلف می کرد.

آیا نیاز به ثبت اختراع هم بوده است؟ لطفا از مجوزهای لازم برایمان بگویید.

شما تا زمانی که خودتان نخواهید، نیازی به ثبت اختراع ندارید. مجوزهای بهداشتی و تولید و فروش قطعا موردنیاز است ولی ما همه را به صورت یکجا در اول کار انجام دادیم. ما موفق به طراحی و تولید چندین دستگاه هوشمند مرتبط با سلامت شده ایم که موجب شد محصولات مذکور در زمره محصولات دانش بنیان قرار گیرند. جعبه قرص هوشمند زینوبه دارای گواهی ثبت اختراع، تاییدیه علمی اختراع و طرح صنعتی ثبت شده است.

کسب‌وکاری مشابه زینوبه وجود دارد؟ مزیت رقابتی شما چیست؟

در حال حاضر نمونه های مشابه الکترونیک با این قطع و بازار هدف تولید ایران نیستند و فقط به عنوان نگهدارنده قرص و یا بصورت هشدار مصرف دارو ساخته شده اند. موارد مشابه خارجی هم با همین امکانات، برای مصرف عموم تولید و توزیع شده اند که قیمتی ۴ برابری دارند و با توجه به شرایط تحریم، واردات این محصولات گرانقیمت هم کار هرکسی نیست.

آیا تاکنون، جذب سرمایه داشته اید؟

بله؛ البته مراحل تحقیق و تولید در سالهای گذشته با هزینه شخصی صورت گرفته ولی مجموعه صداستارتاپ و بنیاد برکت، برای فروش این محصول و معرفی به بازارهای جهانی از سال گذشته در کنار ما هستند.

چه چشم اندازی را برای توسعه زینوبه متصور هستید؟

قطعا با توجه به نیاز جامعه برای محصولات حوزه سلامت و همچنین تولید ارزان داخلی و میزان علاقمندی کشورهای منطقه برای خرید محصولات فناورانه در نزدیکی بازار هدف، طبق تجربه های بدست آمده مایل به تولید سایر محصولات طراحی شده و فروش در بازارهای جهانی و صادرات یا اخذ نمایندگی فروش در کشورهای دیگر هستیم.

آیا خاطره بخصوصی از مسیر توسعه محصول تان در ذهن دارید؟

تکراری است اگر بگوییم که تمام فعالیت های لحظه به لحظه این تیم، خاطره ای قابل تعریف کردن است اما یکی از بهترین لحظه هایی که ما در این کار تجربه می کنیم، تشکرهای خالصانه و خودجوش مصرف کننده های محصولات زینوبه است که از طریق شبکه های اجتماعی برای ما ارسال می شود و کمک می کند تا در این مسیر ثابت قدم و استوارتر باشیم.

کلام آخر؟

تنها نکته ای که می توانم اضافه کنم این است که مردم ما، ملت شریف و نجیبی هستند و با توجه به شرایط اقتصادی و پاندمی کووید ۱۹، سبد خانواده ها بسیار کوچکتر شده و به هزینه های سبک زندگی شان اضافه شده است. ما استارتاپی ها و کارآفرین ها هم در میان همین مردم زندگی می کنیم و هزینه های مشابهی داریم اما خود را موظف می دانیم که برای سایرین ایجاد اشتغال و درآمدزایی کنیم و فناوری روز دنیا را برای امنیت، سلامتی و ساده تر کردن سبک زندگی به دست مردم جامعه برسانیم.

درخواست من از همکارانم، ثبات در تحقق آرزوهایشان برای کسب و کار و حمایت های بیشتر مسئولین از این گروه است. ما به نسبت کشور جوانی هستیم و سطح سواد خوبی در جامعه جوان ما برقرار است. ترکیب شور جوانی و خوش فکری و همینطور انگیزه و خلاقیت می تواند در کنار حمایت های مالی و تسهیل مسیرهای رشد و عبور از قوانین دست و پا گیر، به رشد کشور عزیزمان کمک بسزایی کند.

ما امیدواریم که بتوانیم افتخار منطقه باشیم ولی در این مسیر، به همدلی و مساعدت مسئولین بسیار نیازمندیم. امیدوارم که این صداها که کم هم نیستند، به گوش دولت جدید رسیده باشد و به کمک همین جوان ها، مشکلات پیش رویشان را ساده تر کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۹ Average: ۴.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *