معرفی استارتاپ

ژئومارس تیمی در صنعت سازه ها

گفتگو با امین کاشفی، بنیانگذار استارتاپ ژئومارس

لیمو HR

یکی از استارتاپ هایی که هم با شتابدهنده گذر همکاری داشت و اکنون نیز حمایت هاب شیراز را دارد، استارتاپ ژئومارس است. یک تیم موفق که ایده سختی را برای اجرا انتخاب کرده است. گفتگویمان را دنبال کنید:

لطفا خودتان را معرفی کنید:

 بنده امین کاشفی بنیانگذار استارتاپ ژئومارس، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته عمران سازه از دانشگاه شیراز هستم. از سال ۹۵ تصمیم به ورود تکنولوژی به صنعت گرفتیم. در مسیر اتصال فضای آکادمیک به صنعت به چالش های زیادی برخوردیم و حتی شکست خوردیم اما ناامید نشدیم و دوباره کار خود را آغاز کردیم.

ژئومارس دقیقا چه کار میکند؟

از سال ۹۵ با تیم های مختلفی همکاری کردیم اما نتیجه ای حاصل نشد ولی اغلب تلاشهای ما در این مدت این بود که افرادی با ویژگی های منحصر به فرد را وارد تیم کنیم و استارتاپ ژئومارس از اوایل ۱۴۰۰ در زمینه چندین تکنولوژی لانچ کردیم.

اولین زمینه تکنولوژی که وارد آن شدیم، استفاده از پسماندهای صنعتی و ضایعاتی بود که یا در ایران کاربردی نداشتند و یا کارخانه ها با دفن آنها مشکل داشتند. ما با استفاده از این پسماندها در قالب تکنولوژی که در آن ثبت اختراع آمریکا را نیز داریم، سرامیک هایی تولید کردیم که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند مثل سرامیک های مقاوم در برابر حرارت، سایش و جاذب اشعه. ما در تمامی این سرامیک ها از ضایعات صنعتی و ضایعات بومی (که در مناطق مخصوصا محروم مثل سیستان و بلوچستان وجود دارد) استفاده می کنیم و به آنها ارزش افزوده می دهیم.

قسمت دیگر استارتاپ ما در زمینه مکانیک و رباتیک فعالیت دارد؛ در این زمینه با پرینترهای سه بعدی (FDM) و سپس پرینترهای سرامیک و بتن کار را آغاز کردیم.

درواقع در تیم ما، از جمعی از متخصصان دانش های مختلف چه در داخل و چه خارج از ایران استفاده شده است.

فرایند تیم سازی و تشکیل افراد تیم چطور بوده؟      

امروز تنها ۵۰% تیمی که در سال ۹۵ تشکیل شد، باقی مانده است؛ چراکه در سال ۹۵ ما تجربه تیم سازی نداشتیم و همین منجر به شکست ما شد. اما شاکله اصلی تیم را با دوستانی که بعد از آن تجربه، با ما همکاری کردند، شکل دادیم؛ دوستانی مانند: دکتر نوید رنجبر، مهندس مصطفی شفیعی، مهندس عرفان کاشفی، خانم مهندس آیگین اریادی. در حال حاضر می توان گفت به تیم اصلی رسیدیم که در زیرشاخه های مختلف مثل رباتیک، برنامه نویسی، عمران، مواد و کامپیوتر فعالیت دارد.

استارتاپ ژئومارس

در این مسیر به چه چالش هایی برخوردید؟

ما با چالش های زیادی برخوردیم، اما اصلی ترین آن تامین مالی است. برای حل این چالش، آقای مهندس پوریا قدیر که مدیرعامل شتابدهنده گذر نیز هستند و همچنین آقای مهندس نیک محمدی مدیر عامل هاب شیراز به ما کمک کردند که امیدواریم این مسیر ادامه دار باشد. زیرا زحمات بسیاری برای این مسیر گرفته شده و حدود ۱۰ سال تحقیقات در این راستا صورت گرفته؛ تیم تحقیقات هیچ وقت توقف نداشته و مقالات خروجی، همیشه جزو مقالات برتر بوده. ما اختراعات در سطح بالا را به ثمر رسانده ایم و سعی کردیم، تکنولوژی هایی را وارد ایران کنیم که تا به حال تولید نشده است. حتی بنده، شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا را داشتم اما ترجیح دادم تا دانش و تکنولوژی به روز را بومی سازی کنیم و برای کشور فعالیت کنیم.

آیا با هاب شیراز در حال همکاری هستید و یا گذر؟ در حال حاضر در کدام منطقه مستقر هستید؟

ما در حال حاضر در شیراز مستقریم و دو دفتر و آزمایشگاه در شیراز داریم؛ اولین سرمایه پیش بذری را از مجموعه گذر گرفتیم؛ برای مرحله سیدمانی، همکاری خود را با هاب شیراز ادامه دادیم، هرچند مجموعه گذر همچنان با ما در همکاری است. یکی از محل های استقرار شتابدهنده گذر “جزیره کیش” است؛ اما در آینده مجموعه گذر قصد دارد که یکی از شعبه های خود را در شیراز ثبت کند. اما از آنجایی که گذر در حال حاضر در شیراز استقرار ندارد، توانایی سرمایه گذاری بیشتری بر روی تیم ما را ندارد؛ اما در مجموع کمک های زیادی به ما در راستای ساخت نمونه های اولیه و شبیه سازی کردند.

 آیا از پتانسیل های منطقه آزاد شتابدهنده گذر برای استارتاپ خود استفاده کردید؟   

برنامه های شتابدهنده گذر برای تیم ما، غالبا فرامنطقه ای است و کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات، قطر و عمان را زیرنظر دارند تا ما بتوانیم هم در نمایشگاه ها و هم سرمایه گذاران خارجی وارد تعامل شویم و نوعی همکاری بین المللی شکل بگیرد.

آیا در راستای صادرات محصول، برنامه ای دارید؟

متاسفانه در زمینه سرامیک، به دلیل مشکلاتی که در کشور به آن برخوردیم، نتوانستیم کار را بیش از این پیش ببریم و تا چند ماه آینده مانور چندانی روی صادرات آن نمی دهیم، زیرا تمام مواد آن داخلی است. اما در زمینه پرینترها، طی صحبت هایی که با حاشیه خلیج فارس داشتیم، با استقبال زیادی مواجه شدیم؛ چراکه این کشورها علی الخصوص امارات و قطر نیاز به این تکنولوژی ها دارند و مصمم هستند که این نوع تکنولوژی ها را ابتدا در کشور خود پیاده سازی کنند و به نوعی رقیب کشورهای اروپایی و آمریکایی شوند.

در حال حاضر ما در حال ساخت نمونه هایی در اسکیل های واقعی هستیم که این نمونه ها هزینه های بسیار بالایی دارند؛ لذا در تلاشیم که این تامین مالی را شکل دهیم تا بتوانیم به نمونه های Real Scale دسترسی داشته باشیم و پس از آن به تولید انبوه درکشور و صادرات می رسیم.

آیا در کشور رقیبی دارید؟

در زمینه سرامیک، تمام تکنولوژی چه در داخل ایران چه در کل دنیا متعلق به خودمان است؛ چراکه US Patent بالاترین ثبت اختراع دنیا را در اختیار داریم. به همین دلیل سعی می کنیم تا کاملا محتاطانه آن را پیش ببریم و به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کنیم. در زمینه پرینترها، پرینترهای  FDM در ایران زیاد است؛ اما در زمینه پرینترهای سرامیک و بتن، در ایران چند تیم به صورت موازی در این زمینه فعال هستند اما اینکه تا چه حد پیشرفت کرده باشند، اطلاعی ندارم اما در دنیا حدود ۱۰ کشور، این پرینترها را با مبالغ بسیار بالا می سازند. هرچند پرینترهایی که ما می سازیم از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که بعد از انتشار پتنت آن، اطلاعات بیشتری را می توانیم در اختیار همگان قرار دهیم.

آیا در مسیر خود، چالشی در گرفتن مجوز داشتید؟

از آنجایی که این تکنولوژی با صنعت ساختمان و سیمان سرو کار دارند، نیاز به مجوز مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی و ارگان های ذی ربط آن دارد. صحبت هایی که با دوستان در این زمینه داشتیم، مساله ای در زمینه رسیدن به استانداردها نداشتیم زیرا تمامی این تکنولوژی ها بر پایه استانداردهای جهانی بوده، هرچند برای رسیدن به آن استانداردها نیاز به هزینه های گزافی است که این هزینه ها را به بعد از جذب سرمایه موکول کردیم تا توسط سرمایه جذب شده، پیگیری های لازم را انجام دهیم و فکر می کنم مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت؛ هرچند در حال حاضر گواهی نانواسکیل در زمینه سرامیک داریم.

چه برنامه ای برای توسعه  محصول خود دارید؟                    

بازاریابی این نوع تکنولوژی ها، نیازمند متخصصانی است؛ شتابدهنده گذر و مجموعه هاب شیراز نیز به عنوان رابط می توانند ما را به افراد و یا اشخاص حقوقی مرتبط متصل کنند. ما مسیر مارکتینگ را با راه اندازی وبسایت آغاز کردیم و سپس با حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و ایونت های داخلی و خارجی آن را ادامه می دهیم زیرا از این طریق با افراد سرمایه گذار این حوزه می توانیم آشنا شویم؛ هرچند در چند ایونت داخلی، رئیس بانک مسکن و دکتر ستاری بسیار از طرح استقبال کردند و معتقد بودند که این طرح می تواند زمینه ساز تحول در کشور باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۲.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *